Jump to content
Sign in to follow this  
Ove555

Förslag på ny storbilds-tv?

Recommended Posts

Har en 40" SAMSUNG UE40C6005RW som jag haft i ca 6 år. Det är bra bild på den, men tror det är ännu bättre bild på dagens stor-tv-apparater och sen vill jag ha en tv med större skärm också, gärna på 55 eller 65". Vet inte vilken jag ska välja om jag köper en ny tv. Har varit och tittat på flera tidigare i kväll, och den som jag är mest intresserad av är en LG OLED55C8PLA och den kostar 16995 kr. 

Undrar om ni har någon ny tv på minst 55" att rekommendera om man tar hänsyn till både pris och bildkvalité?

18 hours ago, Farsta (Hasse) said:

LG är ett bra märke och OLED är ju det man skall ha. Säkert ett mkt bra köp. Men gå in tex på Swedroid. Där finns många trådar och kunniga om TV. 

Tack för det Hasse! Var där och tittade lite nu och hittade ett you tube klipp om att det kan löna sig och köpa en tv 1år efter en ny modell kommit ut.

Det är aldrig ekonomiskt att köpa det allra senaste precis när det släpps. När det släpps nya versioner eller modeller så dels kommer det ut en del av det näst nyaste på begagnatmarknaden och dels tenderar även nypriserna att dippa lite på "det nästa nyaste". Så visst finns det anledning att ibland inte alltid ha det senaste. Även om det är kul.

Det är inte lätt att välja TV har jag fått erfara. Men ska jag få en bättre Tv än den ca 8 år gamla teven jag har nu har (som då var en av de bästa) måste jag nog ha någon som kostar ungefär 10000 kr eller mer. Har hittat 2 till som ser intressanta ut både bild och prismässigt i den standarden, och det är LGOLED55C7V som nu kostar 12990 kr, vilket är ett prisfall på 7000 kr sedan 23 dec 2017 enl prisjakts prishistorik, och den har fått fina utmärkelser både av bäst i test samt Ljud & bild 2017. 

Det andra alternativet som jag just nu tycker ser intressant ut är är Samsung QE55Q7FNATXXC, även den har gått ner mycket i pris, från 19990 kr 6 apr i år till 12990 kr nu enl prisjakts prishistorik.

Det är bättre svärta i LG:N men där finns risken för inbränning av bilden, och bortsett från att det är sämre svärta på samsungen tror jag den är minst lika bra som LG:N. Tycker det vekar vara bra fjärrkontroll på båda de här modellerna. Men ska kolla mer fram till mellandagsrean, då ska jag försöka bestämma om det blir någon ny teve i år eller ej.

Jag har ungefär samma tankar som  dig. Men än 55" tror jag inte jag vill ha. Sitter ca 3,5 m meter ifrån. Skulle egentligen bara behöva en riktigt bra skärm. Sen ansluter jag en cromecast eller dator och ljudet tar jag från en ljudlimpa eller så.

Försöker nu ta reda på om det är möjligt att kunna koppla in en ny TV bredvid min gamla TV så jag kan jämföra dom sida vid sida. För ska jag köpa en ny måste det vara klart bättre bild på den nya teven.

Vet inte hur du har det med väggutrymme men själv bytte jag ut TVn mot en ljusstark projektor (Epson EH-TW5650). Tittar iof inte så mycket på reguljär tv men tillsammans med e 7.1-kanalsanläggning och Tv-hubben från Boxer är jag helnöjd. Nu har jag iofs en 4x2.5m vägg att projicera på.

Vill man ha än mer frihet så kör med en motoriserad duk så behöver du inte ha en naken vägg utan kan sätta tavlor och annan pynt där.

Det är kanske ingen större idé att köpa någon ny tv (4K UHD) för bildkvaliténs skull? Har själv en Led-tv full HD 1920X1080 och HD-box.

Så här står det i Bäst i test om 4K UHD:

" Under 2014 gjorde de första TV-apparaterna med Ultra HD entré på den svenska marknaden. Kortfattat kan man säga att 4K UHD är en förkortning av Ultra High Definition och är ett skärmformat som ska ha minst 3840 x 2160 pixlars upplösning.

En Ultra-HD-TV kan alltså visa skarpare och mer detaljerade bilder eftersom den har fyra gånger fler bildpunkter än en TV med Full-HD (1920 x 1080). Därav beteckningen 4K och denna teknik kommer främst till sin rätt med stora skärmar.

Frågan är om du måste köpa en Ultra HD redan idag? Med stor sannolikhet är svaret 'nej'. Några TV-sändningar i Ultra HD kommer vi inte att få de närmaste åren och äkta Ultra HD-material är sällsynt än så länge, även om YouTube och streamingtjänster som NetFlix har ett visst utbud. Flera användartester som gjorts, visar också att många konsumenter har svårt att se någon större skillnad mellan bilder i Ultra HD och Full HD."

Jag tycker redan skärpan kan vara för hög ;) i vissa filmer. Man ser för mycket av skådisarnas skavanker.

Dock: många av oss har en kamera eller mobil som filmar i 4K. Kan vara kul att visa. Även stillbilder man visar på skärmen blir med högre upplösning. Men är skillnaden marginell spelar det ingen roll men på en så stor skärm som 55" kanske det syns mer? På en 42" kanske inte alls.

Jag är egentligen toppennöjd med min 42 liknande din men tycker det vore kul med en större. Märker ni att Ingen pratar energiförbrukning längre? Allt mer av elkostnaden är fasta summor. Nästan omöjligt spara på något. Jo om man har hus med eluppvärmning

Har nu haft en LG OLED55C8PLA hemma på prov, men tycker inte det var bättre bild på den än min 8 år gamla SAMSUNG UE40C6005RW...

Det jag jämförde med var äldre filmer och nyheter på SVT.