Jump to content
ToddeSwe

Dansjön för en stund sedan

Recommended Posts

2 timmar sedan, Rolf sade:

Jag hade gärna sett den lite rikligare exponerad. Highkey funkar inte här tycker jag.

Vad är det som gör att den inte passar i highkey? Jag tycker den blev jättebra och bättre än i svartvit. Och färg tyckte jag inte alls om...

Lägger upp en av varje så jag får lite input om varför den inte passar, eller vad som passar och varför.

Jag går ju bara på vad jag själv tycker är bra.

Den passar inte i highkey för mig menar jag. Smaken är ju som baken vilket tur tur det. Jag gillar tvåan bäst.

Självklart skall du gå på vad du tycker är bra, det är bara mitt högst personliga tyckande jag delger dig, ingen förbehållslös regel om att bilden måste vara på ett visst sätt.

4 minuter sedan, Rolf sade:

Den passar inte i highkey för mig menar jag. Smaken är ju som baken vilket tur tur det. Jag gillar tvåan bäst.

Självklart skall du gå på vad du tycker är bra, det är bara mitt högst personliga tyckande jag delger dig, ingen förbehållslös regel om att bilden måste vara på ett visst sätt.

Tänkte mer på just det där om det finns några oskrivna regler för highkey som man bör tänka på.

Jag tycker det blev den bästa av dom, kanske inte så bra som den där första jag gjorde i highkey därifrån. Kanske det beror på att det är för mycket i bilden för att det ska bli bra... Den andra har inte mycket som händer i sig jämfört med denna.

Jag tycker nog att ettan funkar på sätt och vis, för det är kanske inget "fel" på den egentligen. Men  jag läste lite om high key och det anses väl som en viktig grej att huvudmotivet är rätt exponerat vad jag kan förstå. Här saknar jag lite svärta i det mörka detaljerna så för min del vinner tvåan!:)

11 timmar sedan, Jens Nilsson sade:

Jag tycker nog att ettan funkar på sätt och vis, för det är kanske inget "fel" på den egentligen. Men  jag läste lite om high key och det anses väl som en viktig grej att huvudmotivet är rätt exponerat vad jag kan förstå. Här saknar jag lite svärta i det mörka detaljerna så för min del vinner tvåan!:)

Jag hoppas att jag förstår vad du menar, om du kollar på bild 5 nu. I mina ögon så blev den ju BRA mycket bättre :) tack för det! 

Det var lite av det jag efterlyste när jag frågan Rolf innan vad det var han tyckte var "fel" med den.

Tack Jens!!

17 minuter sedan, Ulf Ekström a.k.a Himma sade:

Femman är ok om än att vattnet närmast ser lite konstigt ut. 

Det är så grunt så att man ser sjöbotten där. Småskräpet är bitar från en gren som några småungar förmodar jag har lekt med. Och som ligger på isen.

10 timmar sedan, Jens Nilsson sade:

Jo men nåt sånt där tänkte jag mig nog, femman tycker jag blev riktigt bra!:thumbsup:

Nu förstår jag en kommentar jag fick på mitt första highkey över Dansjön som jag postade på Fs. Han tyckte jag hade fått fram väldigt fina gråtoner. Var han kanske sarkastig? :)

Gjorde en google på highkey foto och man ser ju helt klart där att ALLA har någonstans något som är svartare eller mörkare i sina bilder.

On 2018-12-06 at 4:40 PM, ToddeSwe sade:

Nu förstår jag en kommentar jag fick på mitt första highkey över Dansjön som jag postade på Fs. Han tyckte jag hade fått fram väldigt fina gråtoner. Var han kanske sarkastig? :)

Gjorde en google på highkey foto och man ser ju helt klart där att ALLA har någonstans något som är svartare eller mörkare i sina bilder.

Som jag ser det finns det två alternativ:

Ett: -Ja han kanske var sarkastisk.

Två: -Han kanske gillade dina gråtoner!:)

1 minut sedan, sanne sade:

Normalt er jeg mest til farve billeder..men her synes jeg faktisk bedst om de sort hvide fine ser de ud 🙂 

Jo men denna dagen var grå och trist och då blir det oftast bättre i svartvit. Tack Sanne!