Jump to content
Farsta (Hasse)

Resan till Sicilien

Recommended Posts

Lägger upp några fler bilder. Vi bodde i Giardino Naxos strax under det mer kända och exklusiva Taormina. Otroligt mycket att se. Högt ovanför ligger den måleriska byn Castelmola där Bamses farmor bor. Vanurå?  säger ni? Jo Rune Andresson besökte platsen 1963 och började skriva serien. " Bamse och hans vänner bor i ett märkligt landskap …. och högst upp på det högsta berget bor farmor". Hela landskapet ser ut som Bamse-land

Det gick också bussar med texten "The Goodfather tour". Men hallå! Corleone liggger nära Palermo. Men det visade sig att nästan alla scener var tagna runt Taormina. Bla Bar Vittelo där Michael ber att få dejta Appolonia. Något hon får ångra bittert

1. Utsikt från Taormina

2. Utsikt från Bamses farmors by Castelmola

3. Vackra världsarvsstaden Siracusa. Lucia och Arkimedes var här ifrån. Var borta 12 h men det var det värt

4. Dimma i Castelmola

5. Några ryssar fotar. Flera 100 m ner bakom henne

6. De flesta tar linbanan till stranden. 30 spänn i varje riktning

7. Skrapade rutor när vi gick upp i Sthlm. Kunde sitta ute i natten med över 20 grader när vi kom fram

8. "Hotell Moderno". Stått övergivet i ca 50 år

9. Här uppe på vågbrytaren sov jag på en tågluff för länge sedan.... obekvämt

mini_1.JPG

mini_2.JPG

mini_3.JPG

mini_4.JPG

mini_5.JPG

mini_6.JPG

mini_7.JPG

mini_8.JPG

9.JPG

Det är ganska mkt stränder med vulkansand som inte jätteinbjudande. Stora mäktiga Etna syns vart man än är.  Är man mest ute efter sol och bad finns det säkert bättre resmål. Och att komma hit i juli/aug måste vara en mardröm. Trånga gator och smala vägar upp till Taormina Jag fattar inte hur det går till helt enkelt med all trafik som måste komma

25 minutes ago, Ulf Ekström a.k.a Himma said:

Det stället såg verkligen mysigt ut. Säkert väl värt ett besök men jag föredrar nog i så fall att göra det när värmen och turismen går på sparlåga.

Det blir inte mer off season än så här. Det var Norwegians sista flight för året. De flesta hotell stod tomma. Många restauranger stängde under veckan vi var där och öppnar inte förrän mars/april. Tempen höll ca 20-23 grader. Men var ju oväder i norra Italien. Dan efter vi åkt spolades 9 personer bort på norra Sicilien. Men ön är stor - dubbelt Skåne -  så den här delen var lugn. Jag tror på en tidig vårresa när allt blommar. Att åka i november en stor chansning - som höll :)

Härlig dokumentär serie. Gillar resebilder. Ofta är det skönare att åka utanför turistsäsongen. Här ner går turismen på högvarv så det är skitdyrt ett par månader framåt. Vi brukar oftast åka bort under lågsäsongen

Jag är också en "sucker" för lågsäsong. Allt blir trevligare och man ser platsen mer som den är och träffar vanliga människor. Just Taormina har varit resmål sedan 1700-talet så den platsen är väl lite speciell men ändå pågår ett helt vanligt liv med skolor etc. 

Åker man med en tonåring som vill ha lite omväxling mest hela tiden blir inte foto prio ett.  Man fotar och hoppas på det bästa. I år var första gången jag fotade lika mkt med mobilen för att hinna med. Hade gammelNikon D5100 som min dotter tog över för några år sedan

Underbara Sicilien :wub: Fina bilder som väcker minnen. Till Giardino Naxos och Taormina gick min första utlandsresa, bortsett från Norge och Danmark! Det var på den tiden Spies resor fanns, om någon minns honom! Jag åker också gärna på lågsäsong till Italien (avskyr alla turister), men i november har jag aldrig varit där. Kul att du vågade chansa så sent på året. På mindre orter kan det vara vääääldigt öde. Tog ni någon tur upp på Etna? Fast det kanske inte fanns några guidade turer så här års... I Naxos fick jag värsta magsjukan dagen innan hemresan. Fattar inte hur jag kom hem... var sen sjuk till och från i flera månader.. Man ska inte dricka drinkar med is... :smack:

Hahaha! Ryssbilden var kul! Hon skulle nog behöva en kurs i posering :D 

Kul att du också varit där! Men oj vad jobbigt med magsjukan. Hemresan måste varit en mardröm. Visst minns man Spies. Kom en dansk spelfilm om honom häromåret. Den handlade också om bästisen Mogens Glistrup. Spies visste hur man roade sig och filmen var kul att se.

Jo det gick turer upp till Etna. Skulle man ända upp till  kratern ganska dyrt. Det pratades om att man behövde 4X4 eller crossbågar för att ta sig till linbanan men en familj på hotellet tog sig dit med vanlig hyrbil ( om jag fattade det rätt). Dock avstod vi utflykten och åkte till Siracusa på egen hand istället.

Italien fint

2 minuter sedan, Farsta (Hasse) sade:

Kul att du också varit där! Men oj vad jobbigt med magsjukan. Hemresan måste varit en mardröm. Visst minns man Spies. Kom en dansk spelfilm om honom häromåret. Den handlade också om bästisen Mogens Glistrup. Spies visste hur man roade sig och filmen var kul att se.

Jo det gick turer upp till Etna. Skulle man ända upp till  kratern ganska dyrt. Det pratades om att man behövde 4X4 eller crossbågar för att ta sig till linbanan men en familj på hotellet tog sig dit med vanlig hyrbil ( om jag fattade det rätt). Dock avstod vi utflykten och åkte till Siracusa på egen hand istället.

Italien fint

Jag skulle gärna åka tillbaka och se mer av ön. Nu ser man andra saker än när man var ung! Siracusa och Don Corleones hemtrakter är jag nyfiken på. Ja, Spies var ett original :DHemresan var verkligen en mardröm, visste ju inte hur jag skulle göra om det behövdes... åkte dessutom tåg från Köpenhamn som vi fick vänta ganska länge på. Jag hade tur som klarade det. Det kunde blivit pinsamt...

Jag var inte heller på Etna. Verkade jobbigt att ta sig dit. Och dyrt... 

Visste inte att Bamse föddes på Sicilien! Kul att veta!

Här står lite om Bamse: https://www.svd.se/landskapet-i-bamse-hamtat-fran-taormina

De flesta här verkar gilla off season men när det kommer till turistorter finns det ändå en gräns hur mkt off det kan vara. Trist om de flesta restauranger är stängda och även om vissa sevärdheter är det. Till en storstad spelar sånt ingen roll. Oktober på Sicilien tror jag kan vara en bra kompromiss