Jump to content
Jens Nilsson

Lightroom-bekymmer eller...?

Recommended Posts

Nu låter jag Toddes tråd vara i fred, tar upp mitt problem här i stället. Fast jag ser det väl inte som problem egentligen, jag betalar ju trots allt bara lite pengar för något jag aldrig använder eller kan använda...-_-

Jag är ju faktiskt rätt nöjd med Ps, fast jag har ju som sagt även Lightroom Classic CC, men fattar inte hur det funkar....

Så här ser det ut när jag kollar på mina appar i Adobe CC. 

LR CC är inte kompatibelt, men vill minnas att det var det jag hade tidigare, men då var det ju datorfokuserat och inte molnbaserat som nu.

adobe.thumb.JPG.7bbbc7ee5c07f883415f5d8c73de75c4.JPG

Nu blir det ju lite otydliga bilder när jag skärmdumpar men så här ser det ut när jag lyckades importera några bilder tidigare, men hittar ju knappt några redigeringsmöjligheter, inga spakar och reglage liknande de i ACR, har för mig att jag hade det förut i Lr . Trodde att dessa fyra bilder försvann när jag stängde ner programmet men nejdå, de låg kvar i kväll när jag öppnade det igen...

Så nä, jag vet inte hur man jobbar i detta program, tror att det vore lika bra att ta bort det..

489794860_start1.thumb.JPG.e15b81eb6af4006d9ae7269c33af8c25.JPG

23 timmar sedan, Jens Nilsson sade:

Nu låter jag Toddes tråd vara i fred, tar upp mitt problem här i stället. Fast jag ser det väl inte som problem egentligen, jag betalar ju trots allt bara lite pengar för något jag aldrig använder eller kan använda...-_-

Jag är ju faktiskt rätt nöjd med Ps, fast jag har ju som sagt även Lightroom Classic CC, men fattar inte hur det funkar....

Så här ser det ut när jag kollar på mina appar i Adobe CC. 

LR CC är inte kompatibelt, men vill minnas att det var det jag hade tidigare, men då var det ju datorfokuserat och inte molnbaserat som nu.

adobe.thumb.JPG.7bbbc7ee5c07f883415f5d8c73de75c4.JPG

Nu blir det ju lite otydliga bilder när jag skärmdumpar men så här ser det ut när jag lyckades importera några bilder tidigare, men hittar ju knappt några redigeringsmöjligheter, inga spakar och reglage liknande de i ACR, har för mig att jag hade det förut i Lr . Trodde att dessa fyra bilder försvann när jag stängde ner programmet men nejdå, de låg kvar i kväll när jag öppnade det igen...

Så nä, jag vet inte hur man jobbar i detta program, tror att det vore lika bra att ta bort det..

489794860_start1.thumb.JPG.e15b81eb6af4006d9ae7269c33af8c25.JPG

I första dumpen ser det ut som det ska. Min mobilapp är inte heller kompatiblel i datorn. I andra dumpen befinner du dig i bildspelsmodulen. Jag testade att gå dit, men då hängde sig programmet och jag fick starta om det. För att komma till bibliotek- och framkallamodulen så klicka på den lilla pilen som jag ringat in. Just nu har du dolt menyraden. Hoppas inte programmet hängt sig för dig också, då vet jag inte riktigt vad du ska göra. Kanske installera om hela Creative Cloud.

Namnlöst-1.jpg

Eftersom Lr CC enligt första dumpen inte är kompatibelt med min dator så kan ju inte mobilen synka med datorn för mig heller, hade ju varit bra vissa gånger kanske. Tycker att den mobila appen kan vara bra i vissa fall, även om jag mest använt snapseed i mobilen. 

Ska kolla på pilen du markerat, hann inte i går. Men den är så liten att jag nog inte ens sett den .. Men tack så länge!:)

Tycker dock ändå att allt verkar krångligt, man ska importera och det ska framkallas och det är mallar hit och kataloger dit.. Jag har ju alltid utgått från mina mappar i datorn där bilderna sparas och sen skapat egna mappar som jag sorterar och har ett eget system för, fast med viss oordning emellanåt förstås..^_^

Fortsätter nog med ACR och PS, men kunde ju vara kul att kunna använda Lr i bland..

LR's mappar behöver du inte tänka på i första skedet, det sköter sig självt. De lägger sig automatiskt i Bilder på C disken. När du behöver frigöra diskutrymme på C så går det att dirigera om mapparna till en annan disk, eller ta bort de säkerhetskopiorna du inte längre vill ha. Många tar bort alla kopior och sparar bara sista året. Kopiorna är dina inställningar och redigeringar du gjort i LR på bilderna. Tar du bort kopiorna är det bara redigeringarna som försvinner,  inte RAW bilden, den har du ju i mappen där du sparat ner bilderna första gången. Vi kan återkomma till detta senare när det blir aktuellt :)

Dina mappar på datorn når du från LR, inga konstigheter. När du importerar väljer du en mapp, eller skapar en ny precis som vanligt. 

När du ska börja redigera/framkalla så kan vi hjälpas åt i början om du inte vet hur du börjar :)

1. Importera

Namnlöst-1.jpg

1.Välj mapp eller skapa ny. Du ser diskens innehåll om du klickar på den svarta pilen i högerkanten på varje disk. Vill du skapa ny mapp så markera bara vilken disk. Här är den markerade disken ljusgrå.

2. Skapa  ev en undermapp. 

Gå till framkallamodulen när du vill redigera. Se bild 1.

Namnlöst-2.jpg

Jag brukar öppna mina bilder i PS efter en första grundredigering i LR.

Namnlöst-3.jpg

Tack Mona, nu klarnar det något men mycket jag fortfarande inte begriper..  Lyckades med hjälp av inte bara pilen i ovankant som du visade utan även de på sidorna få fram redigeringsverktygen efter att jag ställt in "framkalla", tror jag var i läget bildspel innan...

Har lek lite hej vilt med denna testbild nu, men sen då, när man exporterat bilden, hur får man bort den från Lr...? Stänger jag ner programmet så visas ju den och de andra tre bilderna i alla fall när jag startar upp det igen? Jag vill ju kanske börja om med nya bilder när jag väl är klar?

avsluta.thumb.JPG.ef63f70f24ab32e9ef480f0dfb807435.JPG

IMG_4773-1.thumb.jpg.66f33ca4882988e11c32ef305e110887.jpg

Ser nu att bilden inte innehåller någon exif heller, men tror jag såg någon inställning för det i Lr. I Ps sparas den ju automatisk...:confused0006:

Hittade även en flik under arkiv tror jag där man kunde redigera vattenstämplar, men hur sjutton lägger en in en sån i bilden sen då? Jag måste ju vara hur dum som helst, fattar inget av det här programmet. Känns ju helt annorlunda än Ps och ACR, man tror ju knappt att det är en Adobe-produkt..

När du står i Biblioteket så finns en flik Metadata. Där kan du se exif. 

LR startar alltid så som du lämnade det. Vill du ta fram en befintlig bild från en mapp så gör du det i biblioteket på vänster sida.

Kan inte svara på rak arm nu hur man lägger in vattenstämpeln, jag gör det i PS. Tror Todde kan svara på detta :) 

Du är absolut inte dum i huvudet! Det är svårt i början med nya program. Så småningom så kommer du att gilla det ;)  Det du ska se till är att det är samma profiler inställda i LR och PS.