Jump to content
Cope

Jag, en modell och Onkel Nikon på Skäralid!

Recommended Posts

I onsdags i förra veckan bar det iväg till Skäralid för ett hösttema. Men då vi nyss har lärt känna varandra så hann vi tyvärr inte dit medans löven hängde på träden. Men lite löv och naturbilder blev det ändå :)

Det blev dock inte någon överdriven lång session då hon började frysa som en hund. Så resten av var tid tillbringade vi inne på restaurangen med kaffe, prat och kontroll av bilder :)

Här kommer hon. Samma vackra modell som ifrån den övergivna fabriken.. Alla blir i färg denna gång då jag ej har gjort några svartvita ännu och jag vet inte om det blir några såna heller  :)

1.

_8506799.jpg

2.

_8506801.jpg

3.

_8506806.jpg

4.

_8506812.jpg

5.

_8506817.jpg

6.

_8506831.jpg

7.

_8506842.jpg

8.

_8506847.jpg

9.

_8506859.jpg

10.

_8506863.jpg

11.

_8506869.jpg

12.

_8506878.jpg

13.

_8506942.jpg

En del av bilderna är snarlika men då jag är under utbildning så får ni leva med det :D

Det var allt från denna rundan. Nu blir det av olika orsaker ett uppehåll fram till våren då det är tänkt att vi ska dra igång igen.

Längtar redan dit då vi har så oerhört roligt ihop :D

Bilderna är belysta med en Godox AD 600 Pro och en 90 cm oktabox med dubbla dukar.

Du utvecklas i rasande fart Cope, dessa alster går minsann inte av för hackor som det heter. 3,5,6,10,11 sticker ut och 12&13, särskilt 12 får mig att dra på smilbanden. Det blir mvg från den Göteborgska juryn! :star: :star: :star: :star: :star:

Fantastiskt. Finns mycket att säga, men vilken guldgruva till modell du hittat - med härligt minspel och jag tycker man ser en serie bilder som visar hur olika saker kan ta sina uttryck.

6 - Själva posen känns lite sned, men jag är absolut ingen expert men tror att ni tjänat på att hela kroppen varit vriden. Men blicken visar på självsäkerhet och styrka. Ett starkt porträtt. Förstärks av en ganska neutral min. Ett foto av en person som vill berätta något viktigt, som har ett budskap.

7-  Drömmen. Foto av en med visioner eller framtidstankar. 

8 - Om man bortser från att jag tycker stenen fått för mycket ljus (kalas utfört ändå så skall absolut inte klaga - är imponerad av dina framsteg!) så är detta en liten skillnad från föregående bild, men en enorm kontrast. Istället för ett litet leende och ansikte och blick upp, är det en liten ledsen min och blicken neråt. Två exempelbilder som skulle funka i utbildningssyfte för hur små men viktiga detaljerna är.

9 - Egentligen samma budskap som 6, fast en helt annan attityd i hela fotot. Egentligen kanske en tuffare bild, än en person som vill förmedla budskap.

10 - Här kommer lekfullheten fram (gillar egentligen 11 mer), med leende och liv i blicken.

Så många uttryck i samma person, bara att buga och bocka för en bra modell och en bra fotograf.

Oj, vilket mottagande. Vad jag jag blir :)

Inom detta område finns hur mkt som helst att lära. Kul att ni tycker det går framåt :)

Jag ska meddela modellen att bilderna togs emot väl :)

Tack så mkt än en gång mina vänner :)

Fin serie her.synes mange af dem er gode..synes selv det er meget svært at tage sådanne nogen billeder..så jeg holder mig væk .det er nemmere med landsskabs motiver 🙂 

Tack så mkt Sanne🙂

Jag håller med. Det är inte lätt och det finns mkt att lära. Det är dock väldigt roligt och utmanande🙂

Bra jobbat av er båda! I första bilderna känns dock omgivningsljuset en aning mörkt, men det är kanske meningen! Skärpan sitter på rätt ställe och skärpedjupet är bra. Vilken bländare har du använt? 6, 7, 11, 12 & 13 blir mina favoriter. 10 och 11 är ju snarlika, men i 11 har du fått mer ljus på det vackra håret :) 

6 timmar sedan, Mona sade:

Bra jobbat av er båda! I första bilderna känns dock omgivningsljuset en aning mörkt, men det är kanske meningen! Skärpan sitter på rätt ställe och skärpedjupet är bra. Vilken bländare har du använt? 6, 7, 11, 12 & 13 blir mina favoriter. 10 och 11 är ju snarlika, men i 11 har du fått mer ljus på det vackra håret :) 

Tack Mona🙂

Det är meningen att omgivningen ska vara mörkare. Jag har lagt på extra viljettering också för att förstärka effekten ytterliggare🙂

Hmm..jag tror dom flesta är f2.8 men det kan finnas några med 1.4 också.

22 minuter sedan, Odie (Thomas) sade:

Fin serie du lägger upp här, tycker att de bilder med ett leende tar hem potten, dvs.3,5,10,11,12 och 13 inte för att de andra inte är bra men jag blir glad när jag ser det. :thumbsup::thumbsup::thumbsup:

Tack Odie 🙂

Jag håller med dig angående hennes leende. Det är liksom inte svårt att lyckas när modellen är söt som socker😀

Tack så mkt Todde :)

Jag hälsar dig välkommen till klubben när det gäller vilse till porträttbilder :D

Jag försöker dock hela tiden göra mitt yttersta för att lära mig behärska tekniken :)

Fina motiv kräver fina bilder så det är bara till att öva, öva, öva och öva :)

Nog bra att kontakta någon med lite erfarenhet av modelljobb som du gjorde. Visst kan man ha tur men tror det blir jobbigt som fotograf att både sköta fotandet samt behöva instruera för mycket. Aldrig testat. Barnen räknas nog inte ;) 

Det kan ligga nåt i vad du säger Hasse. Fast hon säger att det också är bra att fotografen tar komandot och styr modellen då dom inte har en aning om hur det ser ut i sökaren/skärmen. Det har jag lite svårt för än så länge. Hon här har jag mest bett att le och att hålla ner hakan. Har lärt mig och även märkt att hakan har en tendens att åka upp en aning när man blir fotograferad.

Den andra modellen som rullas upp här inom nån vecka styrde jag dock något mer även om det inte var så mycket det heller. Med henne var det mest höftvridningar jag ville ha på ett visst för att texten på trosorna skulle komma mer till sin rätt.

Det är sannerligen inte lätt detta område och det är massor att tänka på😀

3 minuter sedan, Farsta (Hasse) sade:

Du är jätteduktig och kul följa dina framsteg.

Tack så jättemycket. Riktigt roligt att höra🙂

On 2018-11-27 at 1:15 AM, Cope sade:

Men lite löv och naturbilder blev det ändå.

Den här formuleringen fick mig att hoppas på något, skall vi kalla det exotiskt, men det är väl bara jag som läser in vad det är jag vill läsa in, kan jag tänka 😁. F ö tycker jag bäst om 3:an av den enkla anledningen att leendet känns varmt och äkta. 

25 minuter sedan, Mr.T sade:

Den här formuleringen fick mig att hoppas på något, skall vi kalla det exotiskt, men det är väl bara jag som läser in vad det är jag vill läsa in, kan jag tänka 😁. F ö tycker jag bäst om 3:an av den enkla anledningen att leendet känns varmt och äkta. 

Haha....Förlåt om jag lurade dig :)

Och Tack för att du tyckte till :)

26 minuter sedan, Cope sade:

Haha....Förlåt om jag lurade dig :)

Det är lugnt 😉.

27 minuter sedan, Cope sade:

Och Tack för att du tyckte till :)

Nöjet är helt och hållet mitt 😊.

Riktigt bra serie Cope :thumbsup: Du har gjort väldigt bra ifrån dig och tagit stora kliv redan nu!! Tycker du lyckats finfint med ljussättningen!

3, 4, 6, 7, 10 och 13 blir min favoriter 

1 timme sedan, Mathias sade:

Riktigt bra serie Cope :thumbsup: Du har gjort väldigt bra ifrån dig och tagit stora kliv redan nu!! Tycker du lyckats finfint med ljussättningen!

3, 4, 6, 7, 10 och 13 blir min favoriter 

Tack snäll för din fina kommentar. Riktigt roligt att höra🙂