Jump to content
Rolf

Sparvuggla

Recommended Posts

Fick nys om att en liten sparvuggla huserade i Jonsered, var ju tvungen att åka och kolla. Skärpan är tyvärr inte riktigt 100 på alla, det beror på relativt långa slutartider.

1.
004_2480.jpg

2.
004_2515.jpg

3.
004_2521.jpg

4.
004_2581.jpg

5.
004_2626.jpg

Någon gång, någonstans ska jag om det så är det sista jag gör. Grymt fin "fågel" / Uggla. 3:an är ju oslagbar, "jag äter" blicken. :)

Synd att du inte fick den i riktig 100 skärpa men jag tycker nästan inte det gör något för den är så fin.

Sedan jag började fota har jag verkligen upptäckt världen på nytt.

2 hours ago, Mathias said:

Snyggt :wub:

Vilken blick du får i 3:an!! Ettan tycker jag är bäst i den här serien :)

Tack. H*n blängde lite på mig när jag kom för nära där h*n satt med sin nyfångade mus.

1 hour ago, ToddeSwe said:

Någon gång, någonstans ska jag om det så är det sista jag gör. Grymt fin "fågel" / Uggla. 3:an är ju oslagbar, "jag äter" blicken. :)

Synd att du inte fick den i riktig 100 skärpa men jag tycker nästan inte det gör något för den är så fin.

Sedan jag började fota har jag verkligen upptäckt världen på nytt.

Ja det var synd att den inte blev helt skarp men 600 mm 1/125 handhållet är inte idealiskt om jag uttrycker mig försiktigt.

40 minutes ago, Cope said:

Hur snyggt fångat som helst:thumbsup::thumbsup::wub:

Tack Cope! :)

19 minutes ago, Martin said:

Mycket tjusigt Rolf, de där ögonen lyser häftigt i rätt kalla färger i övrigt. Effektfullt. Och middag har den också, tur du inte hade Conny med dig för då hade han väl knyckt den och slängt på grillen...

Tack Martin, fattar inte hur den kan se se de små mössen bland ris och gräs. Den satt helt lugnt på en gren för att plötsligt störtdyka ner på den lilla musen.

7 minutes ago, Ulf Ekström a.k.a Himma said:

Otroligt söt liten uggla. :wub: Avundsjuk är jag men inte missunnsam, hoppas själv att jag springer på nån sådan någon gång i livet.

Uppskattar naturbilder mer och mer när man vet hur det att ofta ligger så mkt arbete bakom. Sen en gnutta tur förstås

5 hours ago, Jens Nilsson said:

Ja jisses vilken oskärpa...^_^:rolleyes:

Det här var väl hur fina bilder som helst, skitsnyggt fångat:thumbsup::star::star::star:

Tack Jens! Trean är lite oskarp pga. långa slutartider.

4 hours ago, Farsta (Hasse) said:

Riktigt fina bilder. Visar naturens villkor också. Äta eller ätas 

Tackar Hasse, tur inte det gäller oss människor. Jag hade inte velat bli uppäten av en uggla... :P

4 hours ago, Ulf Ekström a.k.a Himma said:

Otroligt söt liten uggla. :wub: Avundsjuk är jag men inte missunnsam, hoppas själv att jag springer på nån sådan någon gång i livet.

Tack Himma. Bara hålla ögon och öron öppna, plötsligt händer det som man säger.

4 hours ago, Farsta (Hasse) said:

Uppskattar naturbilder mer och mer när man vet hur det att ofta ligger så mkt arbete bakom. Sen en gnutta tur förstås

Här var det nog tvärt om. En gnutta arbete och en massa tur. Jag gick rakt på den!

Underbara bilder på en underbart söt liten rovis:wub: Trean säger allt! En ulv i fårakläder :P 

Läste om en sparvuggla som hade ett helt otroligt matförråd. Jag kopierar in texten här:

"I Västmanland inventerades en gång ett sparvuggleskafferi, ur vilket man plockade fram sju vanliga näbbmöss, en dvärgnäbbmus, en husmus, en skogsmus, tolv åkersorkar, två talgoxar, en svartmes, en tofsmes, två talltitor och tre kungsfåglar."

44 minuter sedan, Rolf sade:

Tack Mona. Det var inget dåligt matförråd den pippin hade!

Nä, eller hur!!! Den kanske planerade ett hejdundrande kalas :D