Jump to content
Mona

Konvertera till svartvitt

Recommended Posts

Ibland tar jag fram min bok PHOTOSHOP CS6 av Scott Kelby för att hitta nya sätt att redigera, eller bara för att lära mig mer. Jag hittade hans "treklicksmetod" för att konvertera till s/v (sid 158), och jag bara älskar det!! Det är lite svårt att förklara i några få ord, men det hela går ut på att använda: 1 Övertoningskartan. 2 Nivåer. 3 Övertoningsredigeraren som ligger inne under övertoningskartan. I den väljer man färg och drar sen pekaren uppåt eller nedåt i vänster sida så att de grå och svarta mellantonerna ändras. Man kan även dra den inåt någon färg, och det är detta jag gillar! Här i en gammal bild från 2011 har jag dragit den pyttelitet mot blått. 

Vill någon prova detta superbra sättet och inte förstår min kortfattade förklaring så hjälper jag gärna till mer i detalj :) 

IMG_9838_2048px.jpg

Tack Conny! Ja, det tycker jag du ska göra! Den där boken är fullproppad av bra tips! Jag har ju bläddrat igenom den minst hundra gånger, och varje gång hittar man något nytt :) 

Tack Rolf! Ja, den är mörkare på höger sida. Det går att fixa, tanken var bara att visa själva tillvägagångssättet, så har inte gjort något större jobb. Den är ju en aning mörkare i originalet också. 

Här är en dump på originalet.

Namnlöst-2.jpg

4 timmar sedan, Mona sade:

Tack Conny! Ja, det tycker jag du ska göra! Den där boken är fullproppad av bra tips! Jag har ju bläddrat igenom den minst hundra gånger, och varje gång hittar man något nytt :) 

Jag antar att den kanske även innehåller modellretuch som jag just nu vill lära mig mkt om? 🙂

Ska lägga fram boken vid sängen så jag har lite kvällsliteratur innan man ska sova🙂

17 timmar sedan, Cope sade:

Jag antar att den kanske även innehåller modellretuch som jag just nu vill lära mig mkt om? 🙂

Ska lägga fram boken vid sängen så jag har lite kvällsliteratur innan man ska sova🙂

Tyvärr, denna boken innehåller ingen hudretusch. synd att du inte är medlem på Moderskeppet, där finns bra guider för hud. Även en action att ladda ner. 

2 timmar sedan, sanne sade:

Super flot ser det ud...dejligt motiv 🙂

Tack för dom orden Sanne :)

1 timme sedan, ToddeSwe sade:

Så det är inte bara att trycka på knappen svartvitt i Lr? :)

Nja, så enkelt är det tyvärr inte. Eller jo, om man inte vill lägga ner mer jobb för att få en ännu bättre bild så duger det kanske med en enkel knapptryckning i LR. Det går ju att åstadkomma samma resultat i LR som jag gjort här, men det kräver lite mer jobb än tre klick :P

Just nu, Mona sade:

Nja, så enkelt är det tyvärr inte. Eller jo, om man inte vill lägga ner mer jobb för att få en ännu bättre bild så duger det kanske med en enkel knapptryckning i LR. Det går ju att åstadkomma samma resultat i LR som jag gjort här, men det kräver lite mer jobb än tre klick :P

Ok! Ska undersöka detta och se skillnaden på min kamera från idag.

Jag har testat den metoden vid nåt tillfälle, men gör det inte så jätteofta precis, för det mesta blir det på enklaste sätt... Men boken är mycket bra, tittar i den lite då och då!

Ser ut som metoden funkar fint!! Har också den boken i bokhyllan men den är väldigt lite läst i. Jag redigerar det mesta i LR och då är ju mina bilder för det mesta redan svartvita :)

'

Hmm, såg en tidning på Coop i helgen, tror det var Digitalfoto för alla eller nåt sånt med en specialutgåva med massor av tips för just LR. Jag köpte den för att jag skulle vilja lära mig det programmet, åtminstone lite eftersom så många pratar så gott om det. Fattar dock nada av det, det är ju en helt annan värld...<_<:confused0006:

14 timmar sedan, Jens Nilsson sade:

Hmm, såg en tidning på Coop i helgen, tror det var Digitalfoto för alla eller nåt sånt med en specialutgåva med massor av tips för just LR. Jag köpte den för att jag skulle vilja lära mig det programmet, åtminstone lite eftersom så många pratar så gott om det. Fattar dock nada av det, det är ju en helt annan värld...<_<:confused0006:

Det är väl så med de flesta program att man fattar noll första gången! Man LR är inte alls svårt när det gäller redigeringsbiten, det är värre att förstå filstrukturen tycker jag. Sen får man ha lite koll på sin hårddisk då den tenderar att fyllas ganska fort. Jag har fått spara mina gamla LR mappar och dirigera om LR till en annan disk för att fylla på utrymmet på C. 

8 minuter sedan, Mona sade:

Det är väl så med de flesta program att man fattar noll första gången! Man LR är inte alls svårt när det gäller redigeringsbiten, det är värre att förstå filstrukturen tycker jag. Sen får man ha lite koll på sin hårddisk då den tenderar att fyllas ganska fort. Jag har fått spara mina gamla LR mappar och dirigera om LR till en annan disk för att fylla på utrymmet på C. 

Håller med Mona, LR tyckte jag var lättare att lära mig jämfört med andra program men det beror väl också på hur man använder dem, finns säkert mycket där jag inte har koll på fortfarande.

Hur tänker du med filstrukturen Mona, den bestämmer du väl själv?

44 minuter sedan, Martin sade:

Hur tänker du med filstrukturen Mona, den bestämmer du väl själv?

Struktur är väl kanske fel ord. Tycker det är lite invecklat med själva LR-mapparna, inte mina bildmappar. Varje gång jag ska rensa så blir jag osäker på vad jag vågar flytta. Det är ju inte bara att flytta för då hittar inte LR mapparna. Får alltid läsa på varje gång jag ska göra det.

3 minuter sedan, Mona sade:

Struktur är väl kanske fel ord. Tycker det är lite invecklat med själva LR-mapparna, inte mina bildmappar. Varje gång jag ska rensa så blir jag osäker på vad jag vågar flytta. Det är ju inte bara att flytta för då hittar inte LR mapparna. Får alltid läsa på varje gång jag ska göra det.

Ja, det kan ju vara lite bökigt. Jag har rätt stora diskar så har inte behövt flytta så mycket än men haft samma grej, jag gör det ganska sällan så måste också kolla hur man gjorde. Men numera tycker jag det är rätt smidigt sålänge man flyttar från LR och inte i utforskaren.

4 minuter sedan, Martin sade:

Ja, det kan ju vara lite bökigt. Jag har rätt stora diskar så har inte behövt flytta så mycket än men haft samma grej, jag gör det ganska sällan så måste också kolla hur man gjorde. Men numera tycker jag det är rätt smidigt sålänge man flyttar från LR och inte i utforskaren.

Jag har dirigerat om den stora mappen till en större disk, så nu behöver jag inte var så rädd att C ska bli full, på ett tag i alla fall.. 

9 timmar sedan, Mona sade:

Jag testade i går lite snabbt men nej, jag kommer inte överens med LR. Men det kan ju bero på att jag har Lr Classic, ser annorlunda ut än när jag hade LR CC, det såg helt  eljest ut. Om det inte går välja sin layout vill säga, men jag hittar inga verktyg nästan över huvud taget...  Hade som sagt LR CC tidigare men min dator är tydligen inte kompatibel längre med det, det står att jag behöver uppdatera till Windows 10 men det gör jag inte i första taget, inte förrän jag har ny dator och det lär dröja. Jag får nöja mig med PS som jag tycker duger åt mig!:)

Jens, jag har också bara win 7 (vägrar win 10) och det går fortfarande att köra CC. Det heter Classic CC. Jag har uppgraderat till vers 2019 utan problem. Samma sak med PS vers 2019. Lightroom CC är inte kompatibel med min dator, men det är inte det man ska ha. Den är molnbaserad, vad nu det innebär... Adobe annonserade att den senaste uppgraderingen inte skulle fungera om man inte hade win 10, men de har ändrat sig och kör ytterligare ett tag efter all kritik. Om det blir längre än till årsskiftet är jag dock inte säker på. Någon gång måste man tyvärr byta till win 10, men det tar jäkligt mycket emot..

Vad är det du inte kommer igång med i LR?

1 timme sedan, Mona sade:

Jens, jag har också bara win 7 (vägrar win 10) och det går fortfarande att köra CC. Det heter Classic CC. Jag har uppgraderat till vers 2019 utan problem. Samma sak med PS vers 2019. Lightroom CC är inte kompatibel med min dator, men det är inte det man ska ha. Den är molnbaserad, vad nu det innebär... Adobe annonserade att den senaste uppgraderingen inte skulle fungera om man inte hade win 10, men de har ändrat sig och kör ytterligare ett tag efter all kritik. Om det blir längre än till årsskiftet är jag dock inte säker på. Någon gång måste man tyvärr byta till win 10, men det tar jäkligt mycket emot..

Jag har samma version av LR som dig (win10 dock), men gällande om det är det man skall ha eller inte beror ju lite på hur man använder det och vilka behov man har.

Här förklarar Adobe (väldigt kortfattat) lite om skillnaderna:
https://www.adobe.com/se/products/photoshop-lightroom-classic/lightroom-cc-vs-lightroom-classic.html

I korthet kan man väl säga att använder man bara LR på datorn räcker Classic bra, men vill man redigera på plattor, dator och telefon samt ha en automatisk backup på alla filer så är molnvarianten bättre. För egen del lär det bli Classic även framöver för jag redigerar aldrig på annat än datorn (undantaget lite mobilbilder).

59 minuter sedan, Martin sade:

Jag har samma version av LR som dig (win10 dock), men gällande om det är det man skall ha eller inte beror ju lite på hur man använder det och vilka behov man har.

Här förklarar Adobe (väldigt kortfattat) lite om skillnaderna:
https://www.adobe.com/se/products/photoshop-lightroom-classic/lightroom-cc-vs-lightroom-classic.html

I korthet kan man väl säga att använder man bara LR på datorn räcker Classic bra, men vill man redigera på plattor, dator och telefon samt ha en automatisk backup på alla filer så är molnvarianten bättre. För egen del lär det bli Classic även framöver för jag redigerar aldrig på annat än datorn (undantaget lite mobilbilder).

Är appen Lightroom CC samma som som den som man (inte) jag kan öppna på datorn? Isf förstår jag skillnaden! Jag har den i mobilen.

10 timmar sedan, Mona sade:

Jag läste lite snabbt länken som Martin la upp, blev lite osäker nu vad jag har, får kolla där hemma sen, men i mobilen har jag Lr CC , molnbaserad. Den har jag knappt använt men den fattar jag ju det mesta av men hemma i datorn fattar jag inget. Jag återkommer i frågan, skapar i så fall en egen tråd så får denna vara i fred!:)