Jump to content

Recommended Posts

Ett forum är till för att hjälpa. Blottar min okunnighet. Sitter och tittar på gratis bildprogram. Både Rawtherapee och DarkRoom ser klart intressanta  men hur är gången vid raw?

1. Behövs en särskild rawkonverterare först? I vilket format sparar man då?

2. I bildprogrammet justerar man och kan man spara ner en jpeg kopia?

3, Vissa verkar sedan köra en sista handpåläggning i ytterligare ett program? Innan man spar ner en jpeg kopia förstås.

Eller är det så att ovanstående två program klarar allt? No need for something extra? Jag pallar mig nog inte mer än ett program tror jag 😁

"Novis"

Jag har egentligen inte så stor koll men jag har iaf fått för mig att Darkroom ska vara en komplett råkonverterare som ska kunna konkurrera med dom etablerade konverterarna som kostar att äga.

Jag är inte säker men jag tror det finns trådar på FS som belyser Darkroom med både för och nackdelar.

Sen finns ju Affinity Photo också men det kostar nog en 5-hundring. Och det fungerar både som råkonverterare och som Photoshop. Jag var själv inne på att skaffa det för något år sedan men det blev aldrig av. Det finns rätt många guider på Youtube som visar hur det funkar som du kan ta dig en titt på vid intresse :)

https://affinity.serif.com/en-gb/photo/

Raw therapee och Darkroom också tror jag är kompletta rawkonverterare, du gör alltså färdigt bilden och sparar som jpg i önskad storlek och kvalitet. Inget måste med ytterligare program.
Har du Ps? I så fall öppnar du rawfilen i ACR (Adobe Camera Raw) och gör grundläggande justeringar, du kan faktiskt göra det mesta i acr och sedan öppnar du filen med Ps för en sista handpåläggning. ACR är en plugg till Ps så det är inte ett fristående program, väljer du att öppna en rawfil i Ps öppnas den i ACR.

Så svaret på dina frågor blir:
1. Ja du måste ha ett särskilt program för att öppna rawfiler men oftast gör man färdigt hela bilden i detta program.

2.  Se 1

3. Man kan göra en sista handpåläggning i tex. Ps, jag croppar och efterskärper i Ps för jag tycker det är bäst på just efterskärpning.

Tack för bra utförliga svar. Affinity också intressant. En femhundrlng måste det vara värt med råge. 

Olympus skickar i vanlig ordning med ett mediokert program som dock har det viktigste. Nästan konstigt att kameratillverkarna gör detta. Inte läst ett enda exempel på ett bra program

Darkroom är ett ensamstående program som du kan använda från raw till färdigt foto. Raw therapee och Darktable är open source raw conveterare som man can plugga in med Gimp lite som Lightroom och Photoshop. Det går att använda dom som separata enheter eller tillsammans med Gimp om man vill kunna göra dom där små extrajusteringrna. Som du kanske förstår så gillar jag open source software och använder Raw theraphy tillsammans med Gimp

Jag har inte provat dessa, men en hel del andra program, men för mig finns inget bättre än Lightroom och PS. Jag har väldigt svårt att byta dessa program då det finns hur mycket möjligheter som helst i dessa, dessutom är youtube och övriga nätet en aldrig sinande källa till info och guider. Berätta gärna vad du tycker om dom du nämner när du har använt dom ett tag.