Jump to content

Recommended Posts

Ja senaste tiden har vädret häromkring och antagligen på många andra platser också varit grått, mörkt och blött och riktigt tråkigt. I dag kom ena dottern hem för att fika lite och fira fars dag, och då hon just nu har foto på schemat (hon pluggar konst) så hade hon med sig en äldre Pentax med en ISO400 rulle monterad. Frugan ville ut en sväng i skogen för att kolla efter svamp så vi gick ut alla tre. Jag tog med min gamla 550D och helios 44 som omväxling, inte för att jag hade några förhoppningar om fina motiv direkt. Men behöver ta tag i fotograferingen...

Drog upp ISO-t ordentligt medvetet och tog lite mörka dystra skogsmotiv som fick bli svartvita för förstärkt effekt av dysterhet.......

1.

1.thumb.jpg.6319b7455e439dc319d8fda73ef3533a.jpg

2.

2.thumb.jpg.8d4e29f5a5b514905ca48b48f9ca537b.jpg

3.

3.thumb.jpg.dfc5f6151c9f67eb0ac4533f0b067c42.jpg

4.

4.thumb.jpg.044979f3b382bd433b36f7b127096b02.jpg

5.

5.thumb.jpg.da4e353e92777e4478ae09566bed3c4b.jpg

6.

6.thumb.jpg.e84a0a0f2633ebc133995b87f9de4dd3.jpg

7.

7.thumb.jpg.888e44c879583f584b5cf8ee7c7e4e83.jpg

8.

8.thumb.jpg.3530fbc9850fdd89afbc1c69a6f4031c.jpg

9.

9.thumb.jpg.cb6a73d5e0dfe2a25ee1893af9c7d43f.jpg

Du har verkligen lyckats förmedla den dystra, mörka höststämningen, ettan vinner följd av 4, 7, 8 och sedan övriga. Jag borde också ta ut kameran och fånga lite höstkänsla!

10 timmar sedan, Rolf sade:

Du har verkligen lyckats förmedla den dystra, mörka höststämningen, ettan vinner följd av 4, 7, 8 och sedan övriga. Jag borde också ta ut kameran och fånga lite höstkänsla!

Tack Rolf, ja jag gjorde mitt bästa för att få fram den dystra mörka känslan, ville samtidigt att bilderna skulle få lite gammalt analogt stuk, så därför är dom kanske en aning kontrastlösa...^_^

8 timmar sedan, Cope sade:

Riktigt snyggt fotat och spakat👍

Det ör inte alltid skogmiljöer behöver vara i färg. Det visar du här...

Tack Cope, nä jag tycker inte alltid heller att naturbilder alltid måste vara i färg!:)

22 timmar sedan, Farsta (Hasse) sade:

Härligt "dystra" bilder. Jag gillar ju hösten och njuter av dem. Bra jobbat!

Tackar för dom orden Hasse, visst gillar även jag hösten emellanåt, men mest då den är färggrann och solig! :)Nu är jag lite less på det grå och blöta även om det kan vara mäktigt..

21 timmar sedan, Whynot sade:

Härligt stämningsfulla foton. Inte en årstid som jag gillar men du har fångat den riktigt bra

Tackar och bugar!:)

21 timmar sedan, Odie (Thomas) sade:

Fina höstbilder! snyggt förmedlade i S/V :thumbsup:

Tack tack Thomas, kul att dom gillades!:)

En serie underbart dystra och stämningsfulla bilder :wub: Håller helt med Mathias här, åttan WOWOWOW en sån pangbild. GRYM helt enkelt :star::star::star::star::star:

Naturbilder behöver absolut inte vara färg! S/v is da shit, som man säger:D

Jag som först trodde jag skulle bli den enda som tyckte 8:an var ngt alldeles speciellt, men det var jag inte. Men det är den i alla fall. I all röra gillar jag den sista också, kan inte helt sätta fingret på vad det är men något är det.

De gör sig mycket bra kontrastlösa och i svartvitt. Härlig serie!

22 timmar sedan, Mathias sade:

Riktigt härlig serie Jens!! 8:an står i en klass för sig :wub: helt suverän!

Kul att dottern får prova på lite ordentlig fotografering!! 😜

Tack  Mathias, roligt att det gillades!:)

21 timmar sedan, Mona sade:

En serie underbart dystra och stämningsfulla bilder :wub: Håller helt med Mathias här, åttan WOWOWOW en sån pangbild. GRYM helt enkelt :star::star::star::star::star:

Naturbilder behöver absolut inte vara färg! S/v is da shit, som man säger:D

Oj, tack så mycket Mona för det trevliga omdömet, kul att höra!:)

19 timmar sedan, Martin sade:

Jag som först trodde jag skulle bli den enda som tyckte 8:an var ngt alldeles speciellt, men det var jag inte. Men det är den i alla fall. I all röra gillar jag den sista också, kan inte helt sätta fingret på vad det är men något är det.

De gör sig mycket bra kontrastlösa och i svartvitt. Härlig serie!

Tack så mycket för den kommentaren Martin, roligt att du också gillade åttan lite extra!:)

23 timmar sedan, sanne sade:

Billede 1 det bedste..måske lige en lille beskæring i toppen 🙂

Tack sanne,  kul att vi alla tänker så olika om bilder i bland, jag tycker att den funkar som den är om man tänker tredjedelsregeln, kanske hade jag hellre beskurit den lite i nedre kanten i stället för den övre... :confused0006: Men smaksak som vanligt, kul att höra din tanke!:)

3 hours ago, Jens Nilsson said:

Tack sanne,  kul att vi alla tänker så olika om bilder i bland, jag tycker att den funkar som den är om man tänker tredjedelsregeln, kanske hade jag hellre beskurit den lite i nedre kanten i stället för den övre... :confused0006: Men smaksak som vanligt, kul att höra din tanke!:)

Ja tænk hvis vi skulle gøre alle tilfredse .....Så fik vi bestemt meget at se til 😀 😄

11 timmar sedan, Jens Nilsson sade:

Tack så mycket Todde, kul att höra att även du gillade det!:)

Svårt att inte gilla det! Får jag fråga om du använder textur eller hur har du fått till den gryniga looken?

On ‎2018‎-‎11‎-‎23 at 5:48 PM, ToddeSwe sade:

Svårt att inte gilla det! Får jag fråga om du använder textur eller hur har du fått till den gryniga looken?

Sorry för sent svar, har missat din fråga och tyvärr inte hunnit med cyberrymden särskilt mycket, har inte ens startat min dator under helgen.

Men nej, ingen textur. Jag hade min gamla ryss, Helios 44M och väldigt hög ISO. Vilket inte min gamla kamera hanterar lika bra som den nya, så det var ett medvetet val.  Då blir det rätt kornigt, och jag minskade dessutom kontrasten något i stället för tvärtom. Tror jag hade relativt stor bländare i några av bilderna, dock inte den största. Eftersom det är ett gammalt ryskt helmanuellt objektiv saknas exif på bländartal osv.:)

12 timmar sedan, Jens Nilsson sade:

Sorry för sent svar, har missat din fråga och tyvärr inte hunnit med cyberrymden särskilt mycket, har inte ens startat min dator under helgen.

Men nej, ingen textur. Jag hade min gamla ryss, Helios 44M och väldigt hög ISO. Vilket inte min gamla kamera hanterar lika bra som den nya, så det var ett medvetet val.  Då blir det rätt kornigt, och jag minskade dessutom kontrasten något i stället för tvärtom. Tror jag hade relativt stor bländare i några av bilderna, dock inte den största. Eftersom det är ett gammalt ryskt helmanuellt objektiv saknas exif på bländartal osv.:)

Är man inte med varje dag här så har jag märkt att det är lätt att missa inlägg, för listan över de senaste är lite kort. Så jag har märkt att jag missat ett par. Inte hela världen!

Wow, jäkla sköna bilder blir det. Är dom dyra dom där... Ska Googla lite.

1 timme sedan, ToddeSwe sade:

Är man inte med varje dag här så har jag märkt att det är lätt att missa inlägg, för listan över de senaste är lite kort. Så jag har märkt att jag missat ett par. Inte hela världen!

Om du klickar på "Oläst innehåll" så finns alla inlägg där.

1 timme sedan, Ulf Ekström a.k.a Himma sade:

Om du klickar på "Oläst innehåll" så finns alla inlägg där.

Tack, ska testa det! :) Aldrig sett eller använt den :)

35 minuter sedan, ToddeSwe sade:

Tack, ska testa det! :) Aldrig sett eller använt den :)

Det blir en aha-upplevelse och jag använder den ofta. Tog några år innan jag hittade den. :)

11 timmar sedan, ToddeSwe sade:

Wow, jäkla sköna bilder blir det. Är dom dyra dom där... Ska Googla lite.

Nä, har jag längre frånvaro så markerar jag i bland hela sidan läst och hakar på därifrån, men vid kortare frånvaro brukar jag försöka läsa i kapp men det är lätt ändå att missa saker. T ex kan man ju ha läst en notifiering som gäller ett inlägg i en tråd, och går sen tillbaka men då kan man ju missat att läsa de allra senaste inläggen i den tråden. Tror det är så det blev denna gång, samt att jag inte varit aktiv under några dagar...

Just detta objektiv är inte speciellt dyrt, det finns dock i olika varianter med lite olika egenskaper trots att dom ser rätt likadana ut. Köpte mitt på ebay för några hundralappar, hade ett annat liknande som jag tyvärr sålt, eftersom jag knappt använde det. Men det var faktiskt lite bättre än denna glugg, så jag ångrar mig nästan...