Jump to content
ToddeSwe

Rengöring av sensorn, hur svårt kan det egentligen vara? (video)

Recommended Posts

Hej

Ni som är på Fs har säkert sett denna videon, men jag delar den ändå för detta gör faktiskt så att jag skulle våga själv med rätt prylar.

https://www.fotosidan.se/cldoc/tv/sa-har-enkelt-rengor-du-sensorn.htm

Ser busenkelt ut och man är ju inte på sensorn utan på glasskivan över sensorn.

Åsikter på detta mottages tacksamt för och emot, någon som gör detta själv och kan bekräfta?!

19 timmar sedan, lillepv sade:

Med glasskivan över sensorn antar jag du menar lågpassfiltret.Alla kameror har ju inte lågpassfilter.B.l.a D810.

Aha :) Ja för det är väl den han menar. MEN strax efter jag hade postat länken här så läste jag vad en läsare skrev och blev avskräckt igen. :)

Jag har gjort ren sensorn många ggr. på min gamla D200, inga som helst problem. Men när jag skulle göra samma sak på D3'an gick det rakt söderut, ju mer jag drog med spateln ju värre blev det. Efter en hel påse 12 st spatlar gav jag upp och skickade in kameran till Nikon för rengöring och det har jag gjort sedan dess. På D4'an har jag inte ens försökt göra ren sensorn själv och kommer inte att göra det heller.

14 minuter sedan, Rolf sade:

Jag har gjort ren sensorn många ggr. på min gamla D200, inga som helst problem. Men när jag skulle göra samma sak på D3'an gick det rakt söderut, ju mer jag drog med spateln ju värre blev det. Efter en hel påse 12 st spatlar gav jag upp och skickade in kameran till Nikon för rengöring och det har jag gjort sedan dess. På D4'an har jag inte ens försökt göra ren sensorn själv och kommer inte att göra det heller.

Tror inte jag heller egentligen vågar. Hade ju varit skönt att slippa vara av med kameran.

1 minute ago, ToddeSwe said:

Tror inte jag heller egentligen vågar. Hade ju varit skönt att slippa vara av med kameran.

Prova, det kan bara gå åt skogen och då är det bara att skicka in den, men lyckas du slipper du ju bli av med den. Risken att du pajar något är inte stor om du inte är direkt vårdslös.

1 minut sedan, Rolf sade:

Prova, det kan bara gå åt skogen och då är det bara att skicka in den, men lyckas du slipper du ju bli av med den. Risken att du pajar något är inte stor om du inte är direkt vårdslös.

Man är väl snarare så försiktig att man inte får bort något alls. Läste om en som hade blött för mycket och fick byta sensorn för 5000:- vilket då var ett reducerat pris. Men det SER iaf ofarligt ut. Man kanske skulle skaffa en sån där lupp också så man ser skiten och om man fick bort den...

Jag hade ingen lupp men skall du seriöst rengöra din sensor är nog en sådan bra att ha.

Du skall inte blöta ner spatlarna, du skall fukta dom, en till två droppar.

2 minutes ago, ToddeSwe said:

Kollade priser på cyberphoto och det där får man göra många gånger för att tjäna in vad prylarna kostar. :)

Det är löjliga kilopriser på sensorrengörings grejor.

Fick sensorn på min D7200 rengjord på en fotobutik förra året. Det blev färre sensorfläckar efter rengöringen, men en del fanns kvar. Hur mycket kostar det att lämna in en Nikon kamera till Nikon , hur går man till väga för att göra det och hur lång tid tar det innan man får tillbaks kameran med (förhoppningsvis) helt ren sensor? Har nu sensorfläckar både på min Nikon D7200 och D800.

D800 har väl inget lågpassfilter, undrar då om man måste vara mer försiktig vid sensorrengöring om man försöker sig på att göra det själv.

1 minut sedan, Ove555 sade:

Fick sensorn på min D7200 rengjord på en fotobutik förra året. Det blev färre sensorfläckar efter rengöringen, men en del fanns kvar. Hur mycket kostar det att lämna in en Nikon kamera till Nikon , hur går man till väga för att göra det och hur lång tid tar det innan man får tillbaks kameran med (förhoppningsvis) helt ren sensor? Har nu sensorfläckar både på min Nikon D7200 och D800.

D800 har väl inget lågpassfilter, undrar då om man måste vara mer försiktig vid sensorrengöring om man försöker sig på att göra det själv.

Jag hade gått tillbaka med kameran och bett dom göra om det. 

Jag brukar betala ca 600 när Ernstssons i växjö skickar iväg min D610. Det tar några veckor. Mins inte om det var 2 veckor sist. 

Just nu, Ove555 sade:

D800 har väl inget lågpassfilter, undrar då om man måste vara mer försiiktig vid sensorrengöring om man försöker sig på att göra det själv.

Eftersom du bor i södra Sverige så hade jag tagit en dagsutflykt till Malmö och lämnat in den hos Kamerateknik. Dom tar 269:- för en sensorrengöring och du behöver då inte heller vara utan kameran mer än den timmen dom vill ha på sig :)

Dom har rengjort mina kameror 3 ggr till full belåtenhet....

http://www.kamerateknik.se/

14 minutes ago, Cope said:

Eftersom du bor i södra Sverige så hade jag tagit en dagsutflykt till Malmö och lämnat in den hos Kamerateknik. Dom tar 269:- för en sensorrengöring och du behöver då inte heller vara utan kameran mer än den timmen dom vill ha på sig :)

Tack för det Cope! Det var ett mycket bra tips. Brukar vara i Malmö någon gång per år, så tar nog en tur dit framåt sommaren och lämnar in kamerorna för rengöring.

47 minuter sedan, Ove555 sade:

Tack för det Cope! Det var ett mycket bra tips. Brukar vara i Malmö någon gång per år, så tar nog en tur dit framåt sommaren och lämnar in kamerorna för rengöring.

Det gör du rätt i. Då kan du passa på att fota brofästet när du ändå är där :)

6 timmar sedan, Cope sade:

Det är ju nästan bud på att åka en helg framöver med fint väder för att fixa bort min skit på sensorn. Det blir ju inte billigare men trevligare och så slipper man vara utan den så länge. 

Finns det inga sådana ställen närmare Växjö verkligen?

2 timmar sedan, ToddeSwe sade:

Det är ju nästan bud på att åka en helg framöver med fint väder för att fixa bort min skit på sensorn. Det blir ju inte billigare men trevligare och så slipper man vara utan den så länge. 

Finns det inga sådana ställen närmare Växjö verkligen?

Ingen aning om det finns närmare Växjö. Men tar du det till sommaren så kan du komma inom så kan vi dra till Kullaberg en runda innan du åker vidare hemåt :)

9 timmar sedan, Cope sade:

Ingen aning om det finns närmare Växjö. Men tar du det till sommaren så kan du komma inom så kan vi dra till Kullaberg en runda innan du åker vidare hemåt :)

Det låter som en god idé. Vågar man ge sig in i Malmö nu för tiden?! 😃

6 timmar sedan, ToddeSwe sade:

Det låter som en god idé. Vågar man ge sig in i Malmö nu för tiden?! 😃

Ha, det är inga större problem. Stanna till i Revinge på vägen in mot Malmö och byt fordon till detta

Sen köper du en skyddsväst med tillhörande förstärkningplatta också.

Utöver det är det inga större problem. Hojta till innan du rullar in så kan vi möta upp kanske. 😀

31 minuter sedan, Martin sade:

Ha, det är inga större problem. Stanna till i Revinge på vägen in mot Malmö och byt fordon till detta

Sen köper du en skyddsväst med tillhörande förstärkningplatta också.

Utöver det är det inga större problem. Hojta till innan du rullar in så kan vi möta upp kanske. 😀

He he he se där mina farhågor var ju inte så tokiga då! :) Dagtid är det väl "ganska" lugnt... ska du med och fota så kan vi ju mötas upp.

Men vi tar det till våren när man slipper frysa så jäkligt.