Jump to content
Farsta (Hasse)

Kamerahusråd

Recommended Posts

Räknar inte med nåt slutgiltigt svar. Jag kan nog allt om dessa nu. Finns dessutom många trådar om att välja mellan dessa men alltid kul höra vad andra tycker

Utifrån ekonomi och intresse har jag ringat in två hus. Olympus M10 MKII ( Mk III märkligt nog enklare - och dyrare) och en Panasonic GX80

Bildkvalitemässigt är det jämt skägg. Det lutar åt Olympus ändå. Mer lik den kameran jag är van vid. Betydligt bättre sökare och dessutom sökaren på rätt plats. Den upplevs och är något lättare dessutom. Båda har ungefär lika många hjul och snabbknappar

Det som skiljer kamerorna åt och får mig att tveka är att GX80 har:

1. 4k-film. Men jag filmar ju ytterst sällan och vanlig HD inte illa det heller

2. Fotostacking. Tar en serie bilder tex vid macro och man kan få skärpa över hela bilden. Låter trevligt men nödvändigt?

4. "4k -foto" = man kan plocka bilder med 8 mp upplösning ur filmen. Detta räknar jag inte som foto men i vissa situationer kan man fånga det omöjliga på detta vis.

Kommer inleda med en kitlins. Här har Panasonic en som går från motsvarande 24 till 64 mm där Olympus går från 28 till 84 mm. Då passar mig Panasonics mkt bättre ( vidvinkelnörd) men det går så klart att byta ut. Det är samma fattning. 5 axlig antiskak i både husen. Kommer sedan att komplettera med finare optik. Drömmen är Panasonic Leica 15 mm 1,7. Motsvarar 30 mm och kunde bli en bra allroundglugg. Liten och smidig.

Som sagt. Lutar åt M10 MKII ändå. Vad säger ni?

olympus-om-d-e-m10-mark-ii-14-4235-56-ez.jpg

daa5dd56019145209fa901d036a1536e.jpg

1440508882000_1179097.jpg

Jättesvårt att försöka vägleda så att det blir rätt för dig.

Men för egen del har jag inget intresse för film och det gäller ju även 4k.

Fokusstacking har jag på D850 också och det lät ju både intressant och bra när jag skulle köpa huset.

Gissa hur många ggr jag har använt det under dom ca 10 månader som jag har haft huset?🙂

Japp...du hade rätt. Det är 0 ggr😁

Så med mina erfarenheter och tyckande så kan du köpa Olympusen utan att tveka🙂

Känns lite läskigt lämna Nikon Dslr. Husen väger i princip samma som min gamla D5300. Det är optiken som är betydligt lättare. Man kan i princip ha en näve i rockfickan..( men riktiga primes inte speciellt lätta/små).

Men som vi konstaterade tidigare. Utbudet på bra beg Nikonprylar nästan oändligt. Ganska lätt plocka ihop ett system om MFT känns fel. Det som blir najs är effektiv antiskak som gör man kan köra på lägre ISO.

Jag förstår mkt väl att det känns läskigt och att det hugger i hjärttrakten.

Men skulle det bli helt fel så har du ju goda möjligheter att komma in i familjen igen för en vettig oeng.

Så blev det Oly 10 mk2. Med en prime 25 1.8 ( = 50 FF) och kitzoomen. Den skall nog bytas ut till Panasonics. Sen kanske en telezoom. Stort objektivutbud. De är små. Man kan typ ha en näve i jackfickan.

Är väl ett litet nedköp mot spegelreflex. Sen får vi se hur mkt det kommer att synas i verkliga livet

Skall bli kul med 5 axliga sensorn som gör man kan fota på långa tider. 

Är väl som att svära i kyrkan på den är sidan men med de motiv jag har och hur jag rör mig så har spegelreflex blivit en plåga ibland. Orkar inte längre släpa så tunga saker.

_20181111_212708.JPG

_20181111_212610(1).JPG

Man får väl gratulera till din nya kompis då Hasse! :)

Jag skulle gärna själv ha något mindre i bland men då som komplement och inte ersättare. Vill absolut inte göra mig av med min FF, men den är stor och klumpig i vissa sammanhang..

47 minutes ago, Jens Nilsson said:

Man får väl gratulera till din nya kompis då Hasse! :)

Jag skulle gärna själv ha något mindre i bland men då som komplement och inte ersättare. Vill absolut inte göra mig av med min FF, men den är stor och klumpig i vissa sammanhang..

Otroligt svårt beslut då jag var så nöjd med spegelreflex - och Så tungt var det inte - men kan vara kul testa något nytt efter alla år med Nikon. Annars kanske jag försöker hitta samma FF-hus  som du har i mint condition och ger även Canon en chans :) 

Ja det kan ju vara intressant att testa olika märken och system! Fast nu när man trots allt lyckats samla på sig några objektiv och annat skulle det kännas tungt att byta märke på systemaren, en mindre kompakt kanske vore nåt helt annat...:) 

Ja det är nog vansinne. Speciellt om man har saker man är helt nöjd med. Kunde inte varit mer nöjd med spegelreflexen. Det var bara det att den blev hemma lite för ofta. Nu återstår att se om det kommer att ändras... 

Det som är bra att bytet inte kostade mig just något. Fick mkt för Nikonprylarna och gjorde klipp på 4/3 sakerna

19 timmar sedan, Odie (Thomas) sade:

Grattis! till nyförvärvet :thumbsup: men tråkigt att du lämnade Nikon:(:D hoppas du blir nöjd och tar många bilder.

Åja, man får se det positivt, han är ju ett steg närmare Canon nu...:y15::D

On 11/12/2018 at 12:59 AM, Farsta (Hasse) sade:

Skall bli spännande. Känns det fel går jag tillbaka till Nikon i vår men vill ge det en chans

1 timme sedan, Jens Nilsson sade:

Åja, man får se det positivt, han är ju ett steg närmare Canon nu...:y15::D

Se ovan Jens... Det är en mkt klok och vis man vi pratar om🙂

Det är nästan så att jag redan nu kan välkomna honom tillbaka till den ljusa sidan😀

Jag är helt öppen :) Skulle det bli en FF skulle jag vara frestad av Jens kameramodell som verkar prisvärd. DX skulle jag nog återvända till Nikon. Bla beroende på att dottern ännu kör det och vi kan dela optik. Men nu skall jag gå "all in" på 4/3 ett tag.

Måste säga att jag är väldigt imponerad av utbudet av optik. Till rimliga priser i många fall. Kolla här tex och läs gärna bedömningen. En trevlig 120 mm ( FF) för 1600 kr. Inte illa. Tror det lutar åt den istället för en telezoom: https://www.cyberphoto.se/foto-video/objektiv/objektiv/60-2-8-dn-art-silver-for-micro-4-3?utm_source=prisjakt&utm_medium=cpc&utm_content=si60m43si&utm_campaign=prisjakt_se

Lite motvilligt gratulerar jag till Olyn! Dottern har en M10 mk 1, och krångligare kameramenyer har jag då aldrig stött på :o Den är t o m 100 ggr värre än en Sony a7 :lol: Ska villigt erkänna att jag hade önskat att alla kameror hade Canons logiska menyer, men så är det ju inte. Jag bytte ju min gamla a7 till en a7 III, och det har jag verkligen inte ångrat en enda sekund! En underbarare spegellös kamera finns nog inte! Vad jag vet så är det bara den och nya Fuji som har eye focus. Hur har man kunnat leva utan det tidigare??!B) Det bästa av allt är att de flesta av mina Canongluggar passar med Sigmas MC-11 adapter. Den har över 1000 fokuspunkter, stabilisering i huset mm. Canongluggarna har stabilisering i objektivet, så med Sonyn får jag dubbel stabilisering. Hur grymt är inte det?! Fullformat är det såklart också! Att kunna se exponeringen i sökaren är också häftigt. Min Canon 5D III ligger mest i lådan och surar nu! 

Jag hoppas i alla fall att du ska bli nöjd med din nya kompis! Lär man sig menyerna så är det säkert en grym kamera om man gillar 4/3 :) 

Mkt omfattande menyer men också massor av bra saker.  Efter några månader är den nog inställd som jag vill ha den... :) Solen har inte synts på 12 dagar och jag hinner bara fota i mörker. Detta är raw. De måste trolla MFT-folket. Hälften så stor sensor som på min gamla D5300 med 24 mp. Denna har 16 men verkar ge samma fina detaljer. Längtar efter en solig fotosöndag nu. Obs! Givetvis handhållen bild

trsta.jpg

Oj. Körde iso 1000 så det blev fina 1/60. Inget svårt att hålla den tiden. Som gammal mörkerfotograf tycker det ser ganska ok ut. Lite krispigt nästan

3 minutes ago, Farsta (Hasse) said:

Oj. Körde iso 1000 så det blev fina 1/60. Inget svårt att hålla den tiden. Som gammal mörkerfotograf tycker det ser ganska ok ut. Lite krispigt nästan

Den ser mycket bra ut, inget direkt brus heller.

Taget med en sk "prime" 25 mm 1.8.  Och allt går ner i en jackfickan på en vinterjacka. Speciellt när jag fick pannkakan motsvarande 24-64 idag. Nu ger jag detta en chans. Tröttnar jag mot våren är jag tillbaka till Nikon och troligen en D5500 vilket känns som ett rätt lagom hus för just mig.

Hoppas det. Sen Är det ju lite kul med teknikutmaningar och nya leksaker :). Blev lite triggad av god vän som kör M5 MK II och grannen som kör M1 MK II. Utan att ha sett att de fått fina bilder skulle jag nog inte fått ändan ur vagnen.