Jump to content
Sign in to follow this  
gerard ohman

Skugga och blad på persienn

Recommended Posts

bladen på min habanerobuske lever vidare efter sommaren. de är ju så fina som silhuetter.

det kommer för övrigt nya blommor på busken hela tiden, men de ramlar av genast efter att de blommat. om jag har tur så kommer allt igång på riktigt till nästa sommar och ger mig rikligt med chilifrukter igen !

här tre av bara fem som busken behagade ge mig denna sommar...

habas.jpg.5ab0de3159f32ac6766f6d415b234ebc.jpg

37 minutes ago, ToddeSwe said:

Kan inte med stark mat, vill känna smaken på maten när jag äter. :)

men Todde....:lol:...det går faktiskt att ta en halv eller en fjärdedels chili i maten. lite sting, men fortfarande med de övriga smakerna kvar.

- som salt, peppar och vilka kryddor som helst. LAGOM är bäst. man saltar ju inte så att det bara smakar salt, eller hur !?  prova med lite chili i grytan så ska du se att du fortsätter med det sen ! :)

36 minutes ago, Ulf Ekström a.k.a Himma said:

Den upprätade varianten blev riktigt lyckad. :thumbsup: Vilken färg ska habaneron ha när den är mogen?

tack Ulf.

de är mörkröda när de mognat. jag har plockat två av de fem jag fick. tog en tredje igår kväll efter pratet här...knallstark ! :lol: man kan visst låta dem hänga kvar på grenen de vuxit på tills man vill använda dem. vet inte hur länge de håller sig där. men än så länge inne på tredje månaden.

19 timmar sedan, gerard ohman sade:

men Todde....:lol:...det går faktiskt att ta en halv eller en fjärdedels chili i maten. lite sting, men fortfarande med de övriga smakerna kvar.

- som salt, peppar och vilka kryddor som helst. LAGOM är bäst. man saltar ju inte så att det bara smakar salt, eller hur !?  prova med lite chili i grytan så ska du se att du fortsätter med det sen ! :)

Jag hade chili på flaska men kände ingen skillnad. Började med cayennepeppar och den funkar bra.