Jump to content
ToddeSwe

Färgredigering...

Recommended Posts

Här kommer en test av en panorama jag tog idag för att testa skärpedjupet med rätt inställning med hjälp av DOF appen i mobilen.

Sen råkade jag se på en video idag om hur man ändrade på färgerna med hjälp av vågskålen i Ps. Så när jag ändå höll på att testa så skulle jag vilja ha ett utlåtande om detta.

Lägger originalet som 1. och min redigerade som 2.

1.

411782935__6107016Panorama-Redigera-2.thumb.jpg.6d417a5183643e2fcd64c211ed65c17f.jpg

2. Vad är det som händer över grillen på himlen?

1012456822__6107016Panorama-Redigera_color.thumb.jpg.fb683cc94d9fa2f66abd27341094b062.jpg

27 minuter sedan, Rolf sade:

I tvåan har himlen och vattnet en fin färg men hela bilden har också ett svagt blåstick över sig.

Ok det var meningen att den skulle bli mer blå. Då ska jag testa nästa steg i videon och se om det blir rätt. Man ska kunna maska bort det på delar man inte vill ha redigeringen. Tack!

Näh det var ingen bra bild att applicera den videon på. :)

3 minuter sedan, Mathias sade:

Det här är ju svårt, men jag tycker nog att bild ett är bättre med de lite varmare färgerna! 

Ja den är ju original, ville utmana mig själv med att leka med färgerna. :)

2 minutes ago, ToddeSwe said:

Ja den är ju original, ville utmana mig själv med att leka med färgerna. :)

Det tycker jag definitivt man ska göra och det är ju min personliga åsikt att den varmare är bättre! Givetvis ska man experimentera med sina bilder :)

1 minut sedan, Mathias sade:

Det tycker jag definitivt man ska göra och det är ju min personliga åsikt att den varmare är bättre! Givetvis ska man experimentera med sina bilder :)

Jag vill ju nästan alltid försköna verkligheten så gott jag kan, ibland blir det ju fel och helt tokigt. Men om jag håller mig till de färger jag ser så borde det ju gå. Men Ps är en djungel där man kan uträtta mycket. Tar nog en bra tid att lära sig så pass att man kan fixa till sina bilder så man får dom som man vill.

Jag ville bara egentligen göra himlen och vattnet lite mer blåare, det var så det började.

Du får skruva vidare!! Du har ju lyckats bra med att fixa vattnet och himlen, kan du bara behålla resten "varmare" så är du hemma!!

Du förstår varför jag föredrar svartvitt :)

13 minuter sedan, Mathias sade:

Du får skruva vidare!! Du har ju lyckats bra med att fixa vattnet och himlen, kan du bara behålla resten "varmare" så är du hemma!!

Du förstår varför jag föredrar svartvitt :)

Jag började med att sudda fram den varmare delen på masken, men det blir ju ett evighetsjobb utan dess like på en sådan stor bild. Bilden är egentligen bara en testbild för skärpedjup. :)

Jo svartvit är fint men kan vara nog så knepigt också att få till gråskalan.

11 timmar sedan, Ulf Ekström a.k.a Himma sade:

Tycker om båda versionerna. Ett trevligt motiv du har hittat. Lite synd att det uppstår bandningar i himlen i den andra versionen.

Tack det gör jag också men inte när det blev blåstick i hela bilden. Jag gjorde en snabbredigering genom att lägga en mask över med det blåare, och suddade fram originalvitbalanden men som jag skrev innan ett evighetsjobb. Däremot så den med tåget jag delade på facebook gillar jag nog mer än dessa pga av grillen.

Jag använder aldrig färgbalansen så jag vet inte hur den funkar. Tycker i detta fallet att den varmare bilden känns mer behaglig och är vackrare. Vad det gäller DOF:en så tycker jag du lyckats väldigt bra. Vad jag kan se så är det skärpa i hela bilden. Vilken bländare har du haft?

Pst... du har många sensorfläckar nu ;) 

25 minuter sedan, Mona sade:

Jag använder aldrig färgbalansen så jag vet inte hur den funkar. Tycker i detta fallet att den varmare bilden känns mer behaglig och är vackrare. Vad det gäller DOF:en så tycker jag du lyckats väldigt bra. Vad jag kan se så är det skärpa i hela bilden. Vilken bländare har du haft?

Pst... du har många sensorfläckar nu ;) 

Jo den är ju original så den borde vara bättre, men såg att man kanske kunde få till en blåare himmel men med mina nuvarande kunskaper så ska jag nog vänta med det. :)

Ja nu när jag VET att jag måste hålla mig till vissa värden för att få skärpa från och med något värde så blev det bättre. :)  f11 hade jag här för i 24 mm så är det nästan bara den som gäller om det nu inte är ljusare för man kunde nog blända ner mer om jag inte mins fel...

Jag upptäckte dessa igår av en händelse :) Därav mitt inlägg om att rengöra själv. Men det blir väl att bita i det sura och skicka iväg den.