Jump to content
Ove555

Skärpa och skärpedjup...

Recommended Posts

1 timme sedan, Ove555 sade:

Malmöhus slott i Malmö är det. Men jag var inte inne i slottet. Det var längesedan jag var på Kalmar slott, men det ser annorlunda ut... Din fråga tyder på att du inte visste hur något av de 2 slotten ser ut...  Men är själv ingen expert på slott. 😔

Men iofs kan man ju även glömma hur saker ser ut som man har sett...

Och tycker den här bilden visar att man kan få bra skärpedjup med en vanlig mobiltelefon. Och nu har jag köpt en Iphone 6s så nu blir det nog ännu bättre... 🙂

Aha! Tyckte jag kände igen det, för jag har varit där. :) Jag har en liknande bild från Kalmar slott. :)

Ja med en telefon så blir det ju oftast rätt på skärpedjupet. Man behöver egentligen bara trycka av.

3 hours ago, lillepv said:

Det måste väl rimligtvis vara lättare att få ett bra skärpedjup med en telefon än en kamera med FXsensor.🤔

Antar att det är en kuggfråga... 🙂  Ju större sensor desto mindre blir väl skärpedjupet. Men har inte forskat så mycket i det här så just nu har jag inget bra svar på det. Men jag tror du vet bättre än mig hur det är med det... 🙂

3 hours ago, Cope said:

Det stämmer Ove. Du får kortare skärpedjup med en FX och därmed krämigare bokeh.

Ja, bakgrundsoskärpa kan vara snyggt. Men jag tror att de flesta bilder jag tar föredrar jag att ha ett bra skärpedjup framför bakgrundsoskärpa. Och när jag tagit modellbilder har jag oftast fotograferat modellerna i helfigur på ett sådant sätt att jag tycker det varit snyggast med ett bra skärpedjup. Kan ta ett exempel på en tjej jag fotograferade i en gammal industribyggnad där hon stod inne i byggnaden på andra våningen och bakom henne var det ett sexrutigt fönster ca 1½ meter brett, och genom fönstret såg man en järnväg så långt man kunde se med skog båda sidor om spåret. Och där tyckte jag det var viktigt att få bra skärpa på henne och bra skärpedjup på det man såg genom fönstret bakom henne.

Jag förstår vad du menar. Jag kan väl tycka båda sätten med skärpedjupet kan ha tilltalande bilder. Det hänger ju på vad fotografen vill förmedla. För egen del blir det oftast kort skärpedjup men jag har bilder klara i skallen med långt skärpedjup också. Frågan är bara när jag ska ta dom :)

Nu har jag fått svaret på varför (tror jag) jag upplever min sista landskapsbild (den med båten o bryggan) som oskarp på håll.

Jag körde på 24mm och siktade ca 3 meter från där jag satt, och det ger mig en skarp bild upp till ca 22 meter. Och tittar man så ser man det ganska så tydligt.

Jag SKULLE ha siktat ca 6 meter från där jag satt och haft f11 istället för f5.6. DÅ får jag en oändlig fokus från 3 meter och framåt. Och skärpan börjar på 1.91 m.