Jump to content
Cope

Jag, en modell, onkel Nikon och en övergiven fabrik i Osby!

Recommended Posts

Nu har jag äntligen fått färdigt den första högen med bilder. Allt är nytt för mig. Både gällande fotografering med ljussättning och framförallt redigeringen som verkligen har satt mitt tålamod på prov. Men det är kul, riktigt kul så detta måste jag försöka utvecklas inom :)

Nåväl, här kommer ett gäng av bilderna vi tog. I dom första bilderna kan man tydligt se att vi precis har träffats och vi båda är lite stela och försiktiga :)

Hon hade väl sina funderingar om hur hon skulle vara och jag hade fullt upp med både kamerainställningar, blixtinställningar och placering av själva blixten.

Bilderna är tagna på samma ställe och en del av dom är samma bild fast med olika beskäring. Hon ville gärna ha med omgivningen och jag ville helst ha bilderna tajta. Jag kommer nog mest visa lite tajtare bilder men hon får dom allihopa till sitt förfogande. Jag har även blandat in lite svartvita bilder....

1.

_8506268 1.jpg

2.

_8506268.jpg

3.

_8506292.jpg

4.

_8506295.jpg

5.

_8506299.jpg

6.

_8506302.jpg

7.

_8506308.jpg

8.

_8506316 1.jpg

9.

_8506321.jpg

10. Tyvärr missade jag skärpan på denna men då jag gillar den så får den följa med sina kompisar :)

_8506322.jpg

11.

_8506328 2.jpg

12.

_8506328.jpg

13.

_8506329 3.jpg

14.

_8506337 2.jpg

15.

_8506338 2.jpg

16.

_8506339 2.jpg

17.

_8506339 4.jpg

18.

_8506339.jpg

Tycker du har lyckats väl med uppdraget, de första kanske känns lite stela men det släpper sedan och du har en god kontakt med modellen. Jag utser ingen vinnare då jag tycker de flesta sticker ut på något (positivt) sätt.

Tack mina vänner. Kul att höra att man har lyckats med flrsta laddningen av bilderna🙂

Det här är faktiskt ett riktigt roligt område som jag vill utveklas inom. Därför kommer det ett gäng bilder till från andra delar av fabriken framöver.

- Vilket ställe! 9, 11, 13, 14 & 15 vinner för mig. Synd att hon inte tog med sig lite ombyte, lite olika färger på toppen hade gjort en del.

Jättesöt tjej också! :)

Ja, det är ett mysigt ställe. Men tyvärr var den gamla lastbilen som stått där sen 40-talet borta så jag fick tänka om i rappet😡

Hon hade ombyte med sig med bytade inte tröja förrän senare. Antagligen glömde vi bort det båda två. Dessutom klandrar jag henne inte då det var kallare inne i fabriken än utanför. När vi sslitade efter 6 timmar var hon iskall och händerna började bli röda.

Och jag svettades i min klädsel...stackars tjej....jag led med henne lite mellan varven🙂

Oavsett så ska vi träffas fler ggr då vi har fler projekt i pipeline som vi vill förverkliga. Då blir det förhoppningsvis andra kläder🙂

Hon fick också ett gäng bilder levererade idag. Som väl var så gillade hon dom. Jag ver lite nervös över det då detta är första gången jag gör något sånt här.....

Tack så mkt Himma. Riktigt roligt att höra🙂

Det är en hobbymodell som har rätt mkt erfarenhet sedan tidigare men har haft ett uppehåll på flera år. Jag fattade henne som att hon känner sig lite ringrostig för tillfället.

Det är en ny bekantskap som jag hittade på modellbilder.se där jag har letat efter modeller sedan en tid tillbaka.

Jag tänker inte ge mig på att betygsätta någon bild, men jag kan konstatera att bilderna blir bättre i samma tempo som modellen slappnar av och har roligt tillsammans med dig (och kameran). Inte så konstigt att hon är lite stel i början, det finns ju en hel del knäppisar (med kamera), fråga mig inte hur jag vet 😶.

Helt fantastiska bilder de första lite stela men sen blir de jättefina och med tanke på att du aldrig gjort något liknade tidigare så har du gjort bra ifrån dig :wub:

PS! Och såklart var modellen proffsig :thumbsup:

5 timmar sedan, Mr.T sade:

Jag tänker inte ge mig på att betygsätta någon bild, men jag kan konstatera att bilderna blir bättre i samma tempo som modellen slappnar av och har roligt tillsammans med dig (och kameran). Inte så konstigt att hon är lite stel i början, det finns ju en hel del knäppisar (med kamera), fråga mig inte hur jag vet 😶.

Jag håller med dig. Jag frågade henne om det inte ringde några varningsklockor då hon skulle träffa en gubbe helt ensam som dessutom skulle ta henne till en övergiven fabrik. Fick till svar att mitt meddelande passerade alla filter utan anmärkning :)

1 timme sedan, Odie (Thomas) sade:

Helt fantastiska bilder de första lite stela men sen blir de jättefina och med tanke på att du aldrig gjort något liknade tidigare så har du gjort bra ifrån dig :wub:

PS! Och såklart var modellen proffsig :thumbsup:

Tack så mkt. Blir jäkligt glad över dina glada tillrop :)

Ja, hon var en härlig tjej som var lätt att ha att göra med. Vi connectade riktigt bra och vårt samarbete ska fortskrida i kommande projekt.

30 minuter sedan, ToddeSwe sade:

Så detta är ingen du känner från din släkt eller så?

Nä, vi sågs kl 11.00 för första gången förra lördagen i Osby. Och ca 11.30 började vi skjuta lite smått🙂

41 minutes ago, Cope said:

Nä, vi sågs kl 11.00 för första gången förra lördagen i Osby. Och ca 11.30 började vi skjuta lite smått🙂

Oj.Hon började inte se lite tveksam ut när hon såg dig?😂

48 minuter sedan, Cope sade:

Ja det var ju ganska så djärvt av henne. Vad skulle hon ha bilderna till eller sökte du bara en modell i något media?!

16 minuter sedan, lillepv sade:

Oj.Hon började inte se lite tveksam ut när hon såg dig?😂

Haha...inte vad jag lade märke till😁

9 minuter sedan, ToddeSwe sade:

Ja det var ju ganska så djärvt av henne. Vad skulle hon ha bilderna till eller sökte du bara en modell i något media?!

Hon gjorde det för att hon tycker det är roligt och för att hon aldrig har blivit fotad i övergivna miljöer.

Vad hon gör med bilderna vet jag faktiskt inte förutom att hon har postat någon på sin instagramsida.

Jag är medlem på modellbilder.se och det var där jag hittade henne.

3 minuter sedan, Cope sade:

Hon gjorde det för att hon tycker det är roligt och för att hon aldrig har blivit fotad i övergivna miljöer.

Vad hon gör med bilderna vet jag faktiskt inte förutom att hon har postat någon på sin instagramsida.

Jag är medlem på modellbilder.se och det var där jag hittade henne.

Aha då förstår jag. 

Mycket snyggt Conny! Inte mycket att till'gga, det mesta 'r redan sagt. Mycket bra mot slutet n'r hon 'r uppenbart mer avslappnad & ni har en b'ttre kontakt!

Intressanta bilder. Har själv fotat en del modeller. Men det har jag gjort mest för att jag själv tycker det varit roligt, har inte haft sån tur så någon modell frågat mig om jag vill fotografera henne vad jag kommer ihåg...

Här tycker jag 7, 8, 9 10, 11, 12, 14 och 15 blev jättebra.

Mycket väl utfört Cope :thumbsup: Som många påtalat så stiger bilderna i rang ju mer tiden går! Tycker du gjort ett utmärkt jobb med både ljussättning och fotografering.

Tycker även du redigerat dina bilder fint!! Ser fram emot fler bilder av den här sorten!!

11 timmar sedan, Martin sade:

Mycket snyggt Conny! Inte mycket att till'gga, det mesta 'r redan sagt. Mycket bra mot slutet n'r hon 'r uppenbart mer avslappnad & ni har en b'ttre kontakt!

Tack så mkt, riktigt roligt att höra :)

11 timmar sedan, Ove555 sade:

Intressanta bilder. Har själv fotat en del modeller. Men det har jag gjort mest för att jag själv tycker det varit roligt, har inte haft sån tur så någon modell frågat mig om jag vill fotografera henne vad jag kommer ihåg...

Här tycker jag 7, 8, 9 10, 11, 12, 14 och 15 blev jättebra.

Jag bugar & bockar :)

Hehe, jag har inte heller haft någon tur med att någon har frågat mig. Det var jag som frågade henne. Fick ett sms av henne att hon för någon dag sedan där hon sa att hon var glad att jag frågade om jag fick fotografera henne i en övergiven miljö. Så det blir fler såna miljöer framöver :)

2 timmar sedan, Mathias sade:

Mycket väl utfört Cope :thumbsup: Som många påtalat så stiger bilderna i rang ju mer tiden går! Tycker du gjort ett utmärkt jobb med både ljussättning och fotografering.

Tycker även du redigerat dina bilder fint!! Ser fram emot fler bilder av den här sorten!!

Tack så hjärtligt Mathias :)

Jag har lagt ner hela mig själ i redigeringen där jag har städat och putsat så jag ett tag trodde att det skulle bli märken i skärmen ;)

Det blir en laddning bilder till från 2 andra ställen i fabriken. Dom håller på att spakas fram med största omsorg så det går inte så fort :)

Tack så mkt för dom orden Hasse🙂

Oinsatt är väl jag också, om man bortser från mina studier på youtube då detta är min första session med människor. 

Det är dock roligt att ni tyckte det blev bra🙂

Jag har tyvärr inte varit så aktiv sista tiden här och sett allt som hänt, men kan konstatera att du gjort ditt uppdrag väldigt bra för att vara ovan vid porträtt på okända människor. Visst är de första bilderna lite stela, men det är ju helt naturligt efter bara några minuters bekantskap!  9, 10, 15, 16 & 17 tycker jag är bäst. Där märks det att hon börjar slappna av och bjuder mer på sig själv. Kul att du hittat ett bra ställe! Verkar vara som gjort för massor av bra framtidsbilder där. ser gärna mer av detta :) 

BTW... Om du är medlem på Moderskeppet så finns det nu en modellguide på poser att ladda ner. 

Edit.. såg nu att det var bara parmodeller i den guiden. Men kan kanske vara användbart vid något annat tillfälle!

Tack så mkt Mona🙂

Det här var riktigt roligt så här vill jag verkligen utvecklas, både inom fotograferingen och redigeringen så att det känns riktigt bekvämt för mig.

Det kommer nog komma fler bilder från samma plats om den inte hinner rivas. Fick en känsla av att en rivning kan vara aktuell då dom hade tagit bort en i mina ögon riktigt cool lastbil som har stått där sedan 40-talet.

Tyvärr så är jag inte medlem på moderskeppet🙂