Jump to content
Ove555

Bildkomposition.

Recommended Posts

Hittade ingen tråd direkt för bildkomposition här. När jag är ute och fotograferar går jag oftast efter mitt eget tycke med hur bilden ska tas för att det ska se bra ut, och inte strikt följa kompositionsregler. Det har t ex skrivits mycket om att man ska undvika att ha huvudmotivet mitt i bilden, men det tycker jag beror på hur bilden ser ut i sin helhet, ibland tycker jag det blir allra bäst att huvudmotivet hamnar mitt i bilden eller iaf ungefär mitt i bilden. Men det är klart att ha en del kunskap om olika former av bildkomposition är säkert bra att ha när man fotograferar...

Detta är ju den stora frågan tycker jag när man fotar.

Jag tänker inte så mycket på det om jag ser en bra "bild" framför mig. Jag försöker ta bilder från lite olika vinklar och sen ser jag på skärmen om det blir ok.

Man kan ju inte alltid ha objektet precis där det ska vara när man tar fotot, det kan man ju alltid rätta till i framkallningen av bilden.

Fast vem är jag att sia om så viktiga saker :)

Säger bara hur jag upplever det.

För egen del både följer och bryter jag nog mot bildkompositioner. För min del stör det inte ett dugg om tex huvudmotivet befinner sig mitt i bilden. Finns det tex andra intressanta saker på sidorna så ser iaf jag inget fel i att lägga huvudmotivet i mitten.

I mitt fall blir kompositionen beroende på vad jag vill visa i bilden.

För det mesta komponerar jag efter någon form av tredjedelsregel förutom när jag fotar med mellanformatskamera då bilderna blir kvadratiska. Då tycker jag det blir snyggt att försöka hålla motivet i mitten av bilden.

Har tittat på komposition i olika läroböcker och på internet. Och för att lära mej någonting så brukar i alla fall jag få göra det många gånger och om och om igen.

För att försöka lära mej mer om komposition i praktiken vill jag nog dela upp det och ta bit för bit dvs en sorts komposition i taget.

Men har inte bestämt vad jag ska börja med ännu... Men tycker att varje bild som läggs i den här tråden ska det finnas en kompositionell förklaring till.

Här är en bild på Vattentornet i Älmhult.

1. Oredigerad, men har dragit ned storleken på bilden från 100% till 18%. Nikon D800, Nikon 16-35 mm, inställt på 35 mm, iso 800, 1/10, bl 4, auto, kompensation -2,7, Aktiv D-lighting extra hög.11255494_VattentornetOriginalet.thumb.jpg.451066215932734c58710069d4c0ee72.jpg

2. Här har jag redigerat samma bild i LR6 och beskuret den. Kompositionen här är att jag försökt beskära bilden så vattentornet som är huvudmotivet har hamnat på linjerna enligt tredjedelsregeln samt med diagonala linjer som leder mot vattentornet. 

183925158_Vattentornetredigerat2-1.thumb.jpg.5511d97a466a46c5caaa0b0a1ca3f3c1.jpg

Kompositionen efter du har beskurit bilden är mycket bättre än originalet. Vattentornet och det belysta trädet i varsin tredjedel och vägen som leder oss fram mot vattentornet är bra. Det som stör mig lite är de ljusa löven som kommer in i bildens högerkant och att lyktstolpen längst till höger lutar in i bilden. 

Tack för den kritiken Ulf och Todde. Har även tagit den här bilden efter kompositionen en ljuspunkt rätt placerad i bilden som jag avsett den övre belysta delen av vattentornet är och den röda lampan där ovanför. Tycker inte det är en toppbild men i alla fall ett försök till en bra komposition. 

21 minuter sedan, Ove555 sade:

Tack för den kritiken Ulf och Todde. Har även tagit den här bilden efter kompositionen en ljuspunkt rätt placerad i bilden som jag avsett den övre belysta delen av vattentornet är och den röda lampan där ovanför. Tycker inte det är en toppbild men i alla fall ett försök till en bra komposition. 

Man måste börja någonstans.

Från en gammal tråd...:

On 10/20/2016 at 10:19 PM, A-L said:

Under hela 2014 skrev en man som heter Thommy Andersen ett blogginlägg i veckan om fotokomposition.
Ett fantastiskt jobb - som finns att läsa på http://www.thommyandersen.se/fotoprojekt-2014/
Jag minns att jag plötsligt tyckte att fotokomposition blev mycket mer intressant & t o m ganska roligt! ;)
I vinter ska jag nog gå igenom dem igen... Kolla & läs du med!

:)

Thommys fotokompositions-projekt ligger fortfarande kvar på nätet - & rekommenderas.
Man kan ta ett avsnitt i taget i den ordning som han skrev dem eller hoppa runt efter dagsform/intresse.
Alla avsnitten listade här.

3 hours ago, A-L said:

Från en gammal tråd...:

Thommys fotokompositions-projekt ligger fortfarande kvar på nätet - & rekommenderas.
Man kan ta ett avsnitt i taget i den ordning som han skrev dem eller hoppa runt efter dagsform/intresse.
Alla avsnitten listade här.

Tack för det! Jag har nu fäst den sidan i aktivitetsfältet. 🙂