Jump to content
Sign in to follow this  
Ove555

Irix 15/2,4 Firefly eller Samyang MF 14/2,8 ED AS IF UMC AE?

Recommended Posts

Bilder med riktigt bra skärpa har nog stor betydelse för dom flesta av oss som tycker om att fotografera. Har själv 2 ganska skarpa vidvinkel-zoomar och ett fast vidvinkel, nämligen Nikon 16-35 mm 1:4.  Tamron 17-50 1:2,8 (för DX-kameror) och Sigma 15 mm 1:2,8.

Av dom 3 tycker jag nog Sigma 15 mm 1:2,8 är det skarpaste, ett objektiv som jag köpte begagnat för bara 2000 kr. 

Tror att Irix 15/2.4 och Samyang 14/2,8 är ännu skarpare så jag köper kanske ett av de två. Och förmodligen blir det ett Irix 15/2,4 som kostar 4490 kr, 1000 kr dyrare än Samyang 14/2,8.

JAg har samyangen och är fullt nöjd med den det lilla jag har använt den. Jag köpte den mer eller mindre bara för att fota vintergatan och då var varje mm viktig. JAg ville dock ej ha något fisheye så det fick bli en 14 mm Samyang.

Irix har jag dock läst mkt om och jag hade gärna köpt en sån också men man kan ju inte ha allt :)

Det har inte blivit något nytt vidvinkelobjektiv ännu. Eftersom jag har Nikon 16-35 och Sigma 15 mm tycker jag nog ett kortare vidvinkelobjektiv är ett bättre köp. Och det jag nu tycker ser mest intressant ut är ett (raktecknande) Irix Firefly 11mm f/4,0.  Men det blir kanske för vidvinkligt på en FX-kamera?

Ingen aning om det blir för vidvinkligt. Det beror väl på hur mkt man vill ha med i bilden? Jag ser det som ett gott komplement till dina existerande gluggar om du vill gå vidvinkligare än 15 mm.