Jump to content

Recommended Posts

Ännu en innedag pga av sjukdom, så det fick bli fler löv.

Har testat fram och tillbaka men undrar hur ni skulle göra, filter först och skärpa upp bilden sist. Eller tvärt om?!

Är väl nöjd med ettan här men kan något bli bättre så ... märker ingen större skillnad.

1.

_6106700-Redigera.thumb.jpg.68ccc5a3215c2dd23a22bc0afb1fb535.jpg

2.

_6106676-Redigera-2.thumb.jpg.1ddda9f44202cbcb99f32f7978106102.jpg

3.

_6106703-Redigera.thumb.jpg.e65de38b56b4158461b76ea4fcf2a501.jpg

4.

_6106576-Redigera.thumb.jpg.e69f614338438eb6b3cc259c17fcadf9.jpg

Först, tvåan är helt underbar med ett enkelt löv. Sedan så gör du alla justeringar först. Skärpa är det sista du gör med en bild.

36 minuter sedan, Rolf sade:

Först, tvåan är helt underbar med ett enkelt löv. Sedan så gör du alla justeringar först. Skärpa är det sista du gör med en bild.

Tack Rolf!

Ettan är uppskärpt först och sedan filter, trean är tvärt om. Ser du någon skillnad?

Nej jag ser ingen skillnad, svårt med så små bilder. Orsaken till att skärpa skall läggas på sist är att andra redigeringar kan förta effekten av skärpan.

2 minuter sedan, Rolf sade:

Nej jag ser ingen skillnad, svårt med så små bilder. Orsaken till att skärpa skall läggas på sist är att andra redigeringar kan förta effekten av skärpan.

Som vanligt tänker jag inte som andra, jag tänkte som så att bilden ska vara skarp och fin inför filterpåläggningen. :)

Man kan förskärpa rawfilen lite grann vid import om man vill, finns dom som gör så och menar att det är enda vägen att gå, det utesluter dock inte slutskärpning. Jag har experimenterat med skärpa både högt och lågt genom åren och kommit fram till att för mig räcker det gott att lägga på skärpa i sista steget.

25 minuter sedan, Rolf sade:

Man kan förskärpa rawfilen lite grann vid import om man vill, finns dom som gör så och menar att det är enda vägen att gå, det utesluter dock inte slutskärpning. Jag har experimenterat med skärpa både högt och lågt genom åren och kommit fram till att för mig räcker det gott att lägga på skärpa i sista steget.

Då bestämmer vi att man gör så. 😃

On ‎2018‎-‎10‎-‎22 at 11:43 AM, sanne sade:

Super gode alle sammen 👀

Tack Sanne! :)

On ‎2018‎-‎10‎-‎21 at 10:00 PM, Ulf Ekström a.k.a Himma sade:

Det här blir effektfullt med den lite råare känslan och särskilt ihop med den mörka bakgrunden. Bra jobbat Todde. :thumbsup:

Tack Ulf det glädjer mig att vi tycker samma här. :) 

44 minuter sedan, Rolf sade:

Något damm ser jag inte, hur har du ljussatt?

Zooma in då så ser du säkert något korn som jag missat. :) Dagsljus från balkongdörren och detta låg på golvet. 

32 minuter sedan, Cope sade:

Skitfina bilder från början till slut❤️

Vilket filter har du använt?

Tack, samma som i dom där blekta höstbilderna vid sjön. Niks / Color Efex Pro 4 /Bleach Bypass