Jump to content
Mona

Flytta backup i LR

Recommended Posts

Finns det någon här som är duktig på Lightroom? Jag skulle behöver flytta ett par backup-mappar för att frigöra lite utrymme på C-disken. Men hur gör man så att LR även i fortsättningen hittar mapparna? 

Blir inte klok på LR struktur :( 

12 hours ago, Mona said:

Finns det någon här som är duktig på Lightroom? Jag skulle behöver flytta ett par backup-mappar för att frigöra lite utrymme på C-disken. Men hur gör man så att LR även i fortsättningen hittar mapparna? 

Blir inte klok på LR struktur :( 

Jag kör inte Lightroom men hittade detta som kan vara till hjälp :)

https://helpx.adobe.com/lightroom/help/create-catalogs.html

Är inte helt säker på att jag vet vad du menar...

Du vill alltså flytta filerna som du har på en hårddisk till en annan hårddisk?

Jag har inte gjort det själv men vet att jag läst någonstans om att det bästa är att flytta via LR och inte utforskaren.

Här är en video som hanterar det lite (har inte sett den på ett tag så vet inte om den beskriver samma sak som du är ute efter)?

https://www.fotosidan.se/blogs/gyorffy/hur-du-flyttar-och-organiserar-bilder.htm

Eller är det backup av din katalog som du vill flytta?

Tänk på (det vet du säkert så jag slår väl in en öppen dörr nu): LR är bara ett verktyg och sparar inte själv saker så strukturen i LR är den struktur du själv har på din hårddisk, men man kan ju använda olika kataloger osv så därför kan det säkert se olika ut.

Men jämför jag min katalogstruktur (jag har bara en) så är det ju samma som de mappar jag har i utforskaren.

Jag håller på och läser på om optimering av prestandra osv i LR och läste någonstans att en som hanterade mycket foton hade en katalog som han arbetade med, men i den hade han bara de två senaste årens foton. I en annan katalog (på en långsammare och större disk) hade han övriga (då han sällar använde foton äldre än två år så behövde han inte dem i den vanliga katalogen).

Jag är är inte helt säker, men jag tror att du borde kunna ha filer från två olika hårddiskar i samma katalog, men om det inte går kanske du kan skapa en katalog för backupen och en för de du har kvar på C?

Är det bara backup-mappar du skall flytta så är det väl bara att flytta dom?

Är det vanliga mappar med bilder du skall flytta till en annan plats så får du göra som bilden nedan visar när du flyttat mapparna.

Högerklicka på mappen och välj "Uppdatera mapplats" och sedan letar du upp vart du lagt mapparna.

276154704_Namnlst.thumb.jpeg.92306f6259b91c24f9d4e21ab445a37e.jpeg

Läste i en LR/PS-tråd på FB där man frågade efter ungefär samma sak. Är inte vid datorn nu så kan inte kolla hur det såg ut men där skrev en så här (och det låter lite som det du söker?):

Exemplet handlar om att flytta till extern HD men jag tänker att det måste kvitta om den är extern eller intern, borde vara samma sätt

”Att flytta bilder från datorn till ext. HD är enkel, men gör det fr biblioteksmodulen i LR så håller LR koll på vart de hamnat och kan fortsätta koppla original med redigering. Man kan flytta bilder o/e kataloger, fungerar m ”drag & drop” och med högerklick kan man enkelt skapa nya kataloger och byta namn på bef. och ändringarna slår igenom i filhanteraren i Windows (om du nu använder PC).”

Jag blir så himla tveksam hur man ska göra... De rödmarkerade mapparna är det jag vill flytta till annan disk. Det är ju viktigt att LR hittar dem efter flytten.

Namnlöst-1.jpg

53 minuter sedan, Mona sade:

Jag blir så himla tveksam hur man ska göra... De rödmarkerade mapparna är det jag vill flytta till annan disk. Det är ju viktigt att LR hittar dem efter flytten.

Jag har testat så jag har facit. Letade upp en mapp från 2007 där det inte skulle vara hela världen om jag blev av med den.

Jag hade inte D-enheten i min list i LR så jag valde "+"-tecknet och skapa ny mapp. Den skapas ju då i LR-katalogen (men inte fysiskt på hårddisken). Sedan valde jag enhet D:/ och en mapp jag skapat "test".

Sedan gjorde jag som jag skrev i mitt förra inlägg, klickade på mappen 2007-01-01 och drog den ner och höll den över testmappen på D:/

image.png.7891dacce6cbe05d3ec2457d58e3aacb.png

Det tog en stund, kanske 5-10 sekunder (8 år gammal dator) och sedan fick jag upp en fråga:

image.png.a025d0681d58f5e05cf3c0ee6f30e493.png

Sedan var mappen flyttade från "C:/....../LR/2017/2017-01-01" till "D:/test/2017-01-01"

Väldigt enkelt och smidigt. 

Kör senaste versionen av LR Classic men det bör inte spela ngn roll.

har även testat att redigera och exportear foton i den flyttade mappen när den låg på D:/ och inga problem alls.

Tack Martin, ska titta på detta när jag sovit!

Det verkar inte gå att flytta direkt från "Bilder" på C-disken, något som jag hade hoppats. 

5 minuter sedan, Mona sade:

Tack Martin, ska titta på detta när jag sovit!

Det verkar inte gå att flytta direkt från "Bilder" på C-disken, något som jag hade hoppats. 

Jodå, fast det är lite bökigare.

Jag gjorde flytten (samma som ovan) i utforskaren. Klippte ut mappen från "C:/..../bilder/...." 

skapade testmapp i D:/ och klistrade in i den

Får då ett frågetecken över mappen i LR (fotot nedan från tillbakaflytten, dvs från D- till C:/bilder

image.png.e93188be5c668c95d8a78cb340db044e.png

Högerklickar på mappen väljer ""sök efter saknade mappar" och bläddrar sedan till de mappar som saknas (jag vet ju var jag har lagt dem). 

Då försvinner i detta fallet D:/test/2007-01-01" från LR (då jag inte har ngt annat därunder) och läggs under bilder där jag lade den.