Jump to content

Recommended Posts

Frugan och jag tog en långhelg och körde ner till Rotorua en 25 mil bort om man åker direkt. Men en road trip skall ju inte vara direkt så det blev nog 10 mil extra på vägen ner. Tänkte jag skulle lägga upp några foton och visa upp NZ. Första bilden är en gissningslek. Varför tror ni man har dom här höga häckarna?

E2105442.jpg

Jag ser gärna mycket bilder från NZ!

Min första tanke med häckarna var mot oväder och orkaner, men kan ju också vara som i Tyskland där det är mycket buskar och skog vid och emellan filerna på autobahn för att växterna renar luften. Kan också vara ett vackrare och naturligare bullerplank!

Ja, det vore intressant att se fler bilder från Nya Zeeland. Jag gissa på att häckarna är skydd för och mot utkommande djur. Här i Sverige är det ju mycket skog nära vägarna som gör det farligt både för trafikanter och djur. Och nu är det älgjakt också. Såg en fin älgko med kalv i trädgården i dag. Sen hördes en skällande hund och ett skott, då blev dom rädda. Tur att man inte är älg...

13 hours ago, Whynot said:

Frugan och jag tog en långhelg och körde ner till Rotorua en 25 mil bort om man åker direkt. Men en road trip skall ju inte vara direkt så det blev nog 10 mil extra på vägen ner. Tänkte jag skulle lägga upp några foton och visa upp NZ. Första bilden är en gissningslek. Varför tror ni man har dom här höga häckarna?

E2105442.jpg

för att den nyzealändska kängurun hoppar över de lite lägre häckarna så klart....:P

Riktig bra gissningar. Dom här häckarna skyddar mot vind som några sa. Innanför har man kiwi fruktodlingar. Om det blir riktigt starka vindar som vi kan få här nere så förstörs frukten. Det roliga med ditt svar Gerard är att i det här området så finns det faktiskt vilda kängurur. Dom är rätt små och kallas Wallabies precis som Australiens rugbylag.

Nästa ställe var ett härligt ställe som vi hade hört om som serverade pizzor och riktig öl i ett ställe som heter Te Puke. På vägen dit så åker man över en bergskedja och vi passade på att ta några foton på landet nedanför. Härligt grönt nu. Pizza och ölstället var som gjort för svartvit

E2105421.jpg

IMG_20181013_123342.jpg

E2105431-B.jpg

landskapet ser helt förhistoriskt ut. 60-tal typ.... :P ( kom att tänka på bilderna i skolboken om de olika perioderna, juras, trias krita devon och vad de hette....kan vara ormbunkarna..karbon? )

Tack för kommentarerna. Vi har stora ormbunkar och skogen här nere blir väldigt tät. Varje år har vi tyvär turister som går in i skogen och snabbt går vilse. Svårt när sikten bara är en till två meter.

Nästan framme vid Rotorua så har vi en fors där man gör forsränning i stora gummibåtar och man har också en bana för freestyle kayak tävlingar. Ursäkta om det blir lite svengelska

E2105454.jpg

E2105455.jpg

E2105456.jpg

E2105457.jpg

Tackar alla. Nu har vi hunnit fram till Rotorua som är en stad som ligger där jordskorpan är tunn vilket gör att hett vatten och gyttja bubblar upp lite här och var. Både vattnet och gyttan har höga halter av svavel så i den här staden kan du lägga en rökare utan att någon känner det. Om man inte klarar lukten av ruttna ägg så är det inte ett bra ställe att besöka. Så gott som alla hotell har varma bassänger

E2105466.jpg

E2105461.jpg

E2105463.jpg

Vissa delar av sjön är lagom varm och det lockar en massa fåglar som häcker där. Fråga inte vad dom heter men det är en slags mindre fiskmås

E2105464.jpg

E2105467.jpg

E2105468.jpg

2 minutes ago, Farsta (Hasse) said:

Spännande. Gillar varma källor. Vackra landskap. Ingen slump att en stor del av olika fantasyfilmer spelats in här

Ja Hasse. Det är så stor variation på landskapet och det är liksom ett litet land om har fått en liten del av det mesta. Nya Zealändarna har alltid kallat landet för Godzown "Guds eget"

NZ är en sån där plats på jorden som i mitt huvud är rent, bördigt och vackert! Ungefär som paradiset! Dessutom sägs det att det inte finns några giftiga djur! Vet inte om det stämmer, men vore ju fantastiskt om det gör det :) Bibelns paradis hade ju ormen, så NZ vore ju då ett bättre paradis:lol: 

Härliga bilder och kul att se, så jag ser gärna mer!