Jump to content

Recommended Posts

Nu var det ett tag sen ni hörde från mig här men flytt till Stockholm och snart 1,5 månad på fotoskolan STHLM har gått! Jag tänkte berätta lite vad som jag har gjort under de här veckorna här nere och bjuda på två bilder jag fotograferat på fritiden. 

Jag har fått lära mig sååå mycket under de här veckorna. Nu kan jag handhållen blixt, blixt i studio och lite bildkommunikation! Roligast har nog varit att vara i studion och verkligen testa på ljuset där. Tyvärr kan jag inte dela med mig av bilderna då det är personer från klassen som ställt upp och jag har inte deras tillåtelse. Men så fort jag har fotat och har godkännande så kommer jag dela med mig.

Vi har lärt oss olika ljussättningar, vad talen betyder, hur man ljussätter en vit bakgrund för att slippa den bli grå och allt därtill. En sjukt rolig grej är att vi ska fota med Phase One, vi har haft introduktionskurs på dom nu i måndags och det var så himla häftigt. Vi kommer göra ett arbete med dom kamerorna framöver och då ska jag se till att visa er. Vilken bjässe till kamera. Nu är ens egna väldigt liten, haha!

Bilderna här nedan är exempel på hur jag har lärt mig att behärska ljus och förstå mer. Det här är så himla roligt och jag är glad att jag valde att gå. 

Jag hoppas att allt är bra med er och jag har kikat lite på forumet nu och det är så kul att se era bilder! :wub:

insta.jpg

färg4.jpg

Hur kul som helst👍👍 Och jag blir jääkligt avis på att du ska fota med Phase One. Det skulle jag väväldigt gärna också göra🙂

Så kul att du börjat på fotoskola! Ingen dålig kamera du får jobba med där :P Önskar jag kunnat gå på kurs i ljussättning utan att det kostat skjortan.. Bra ljussättning i bilderna, speciellt den första har du fått till helt perfekt!

1 hour ago, ToddeSwe said:

Då kan du lära oss allt om blixtfotografering här på forumet. :)

Har du också svårt för att le på foto?! :P

Absolut! ;) Bara att fråga på så ska vi se om jag har lärt mig nåt :D haha!

Ibland så, denna gång var det svårt, hehe

1 hour ago, Cope said:

Hur kul som helst👍👍 Och jag blir jääkligt avis på att du ska fota med Phase One. Det skulle jag väväldigt gärna också göra🙂

Verkligen! Den är riktigt maffig och vilket ljud det blir när man tar kort. Måste spela in det, så himla galet! 

36 minutes ago, Mona said:

Så kul att du börjat på fotoskola! Ingen dålig kamera du får jobba med där :P Önskar jag kunnat gå på kurs i ljussättning utan att det kostat skjortan.. Bra ljussättning i bilderna, speciellt den första har du fått till helt perfekt!

Haha, nä det är en riktig bjässe. Kan säga att det var ganska jobbigt att hålla i den då man vet dens värde och hur tung den är. Inget man tar med sig på en fototur i skogen direkt. Om du har moderskeppet finns en hel del bra där :) 

Tack!! Är riktigt nöjd. Det officiella kontot för Lush gillade den bilden på instagram. Blev riktigt glad då :)

13 minuter sedan, malinhalvarsson sade:

Absolut! ;) Bara att fråga på så ska vi se om jag har lärt mig nåt :D haha!

Ibland så, denna gång var det svårt, hehe

Allt med blixt är en gåta för mig! :) Fast det finns så mycket att hänga på den idag så man vet inte var man ska börja. :)

Jag har stora problem med att le när en kamera dyker upp om jag inte får vara bakom den.

3 timmar sedan, malinhalvarsson sade:

Verkligen! Den är riktigt maffig och vilket ljud det blir när man tar kort. Måste spela in det, så himla galet! 

Det får du göra :)

Och då dom kostar en årslön så får dom bli en dröm som varar resten av livet :)

Jag använder dock deras råkonverterare sedan typ 5 år tillbaka eller vad det nu kan vara.

Kul att höra av dig! det märks att du trivs som fisken i vattnet, ljussättningen i bilderna är bra gjord speciellt parfymflaskan, det hade varit kul att testa en Phase One som är en riktig värsting kamera, lite avis blir man. :D

On 2018-10-12 at 4:26 AM, Cope sade:

Fasen, klickade fel och det här med att ha kortuppgifter sparade i webbläsaren blev nog dyrt nu... man har ångervecka enligt distansköpslagen va? 🐵