Jump to content

Recommended Posts

Idag stannade jag vid Röttle igen och ingen is denna gången. :)

Inte riktigt nöjd med de ljusa partierna i bilderna men dom tål att visas ändå. Hoppas jag får med min kameran nästa gång, kanske jag kan reparera skadan.

1.

_6106360-Redigera.thumb.jpg.92d73a080e43e63bbe7cf8d9d9a859fe.jpg

1.1

_6106373-Redigera.thumb.jpg.fcc2ec48ffe40cb133b0b894881dbf52.jpg

2.

_6106381-Redigera.thumb.jpg.fe7043b0ba92831bd1cb2c3647128e2b.jpg

3.

_6106387-Redigera.thumb.jpg.a2b30d5ad2b3dd6835e3236a1cd0068d.jpg

3.1

_6106387-Redigera-2.thumb.jpg.2deabf84d7fbad0ba08c9dd9c8df805b.jpg

4.

_6106400-Redigera.thumb.jpg.5bfaa1131f943c15b6a938588cf165a6.jpg

4.1

_6106400-Redigera-2.thumb.jpg.77b27a3c1190bffbc6d2121c659e504d.jpg

4 minuter sedan, Rolf sade:

Snyggt även om vattnet är lite överexponerat. Härliga murriga höstfärger.

Ja jag tyckte det gick att visa ändå, hur gör man för att få en bra exponering här utan ND filter?

Bytte ut 1:an mot en bättre exponering.

37 minutes ago, ToddeSwe said:

Ja jag tyckte det gick att visa ändå, hur gör man för att få en bra exponering här utan ND filter?

Underexponera 1 - 1,5 steg och sedan lyfter du skuggorna i efterbehandlingen om det behövs.

5 minuter sedan, Rolf sade:

Underexponera 1 - 1,5 steg och sedan lyfter du skuggorna i efterbehandlingen om det behövs.

Jag testade detta men vad jag än gjorde så blev vissa partier utbrända. Kan man använda spot-mätning i kombination med underexponera? Om man mäter på det ljusa partierna?!

Den nya bilden nr 1 är underexponerad. 

Vill minnas att vissa kameror där funkar inte exponeringskompensationen vid spotmätning så kör manuellt och ta flera exponeringar där du underexponerar 1 - 2 steg eller tom. mer.

7 minuter sedan, Rolf sade:

Vill minnas att vissa kameror där funkar inte exponeringskompensationen vid spotmätning så kör manuellt och ta flera exponeringar där du underexponerar 1 - 2 steg eller tom. mer.

Jag tror jag var nere på -5 i exponeringskompensation men hade problem ändå. ISO hare jag på det lägsta L värdet och f16-f18. Problemet uppstod ju när jag ville ha en något längre exponering så vattnet blev så där du vet. 😃

Nr 1 og nr 3...Hold op nogen smukke billeder...og når efterårsfarverne så kommer..så tager du lige det samme motiv husk det 🙂 

18 minuter sedan, Rolf sade:

I see... Då är nog gråfilter enda vägen om du vill ha rörelse i vattnet.

Jag lyckades med min D5200 DX kamera fast då kund jag inte allt det där vi har pratat om idag, jag ställde bara ner exponeringstiden på 1/4 tror jag jag hade idag.

Ja ja ... den som är där nu är inte överexponerad men vattnet är ju lite tråkigt. :)

Jag HITTADE en som faktiskt är helt ok! :)  Jag tog 60 bilder här idag så jag har inte granskat dom noga fören nu. :)

10 minuter sedan, lillepv sade:

Fint fångat.

Tack lillepv

3 minuter sedan, sanne sade:

Nr 1 og nr 3...Hold op nogen smukke billeder...og når efterårsfarverne så kommer..så tager du lige det samme motiv husk det 🙂 

Är det inte efterårs farverne nu? :)

Detta är ett fantastiskt vackert ställe! Tycker 1.1 är väldigt lyckad, och i mina ögon perfekt :) 

Undrar lite... hur har du tagit dess om du inte hade kameran med dig :P 

2 minuter sedan, Mona sade:

Detta är ett fantastiskt vackert ställe! Tycker 1.1 är väldigt lyckad, och i mina ögon perfekt :) 

Undrar lite... hur har du tagit dess om du inte hade kameran med dig :P 

Tack Mona! 

Jovisst hade jag kameran med mig. 

Vad får dig att tro något annat? Vad har jag nu skrivit?! 😳

Ha ha ha jag menade att jag skulle ta med den nästa gång också. 

2 minuter sedan, ToddeSwe sade:

Tack Mona! 

Jovisst hade jag kameran med mig. 

Vad får dig att tro något annat? Vad har jag nu skrivit?! 😳

Ha ha ha jag menade att jag skulle ta med den nästa gång också. 

Förstod nog vad du menade, men tänkte först att du kanske tagit mobilbilder, och då kom den lilla moderatorn i mig fram och tänkte att tråden kanske skulle flyttas :D 

2 minuter sedan, Mona sade:

Förstod nog vad du menade, men tänkte först att du kanske tagit mobilbilder, och då kom den lilla moderatorn i mig fram och tänkte att tråden kanske skulle flyttas :D 

He he Näh då hade dom inte hamnat här. 😃

13 minuter sedan, Ulf Ekström a.k.a Himma sade:

Verkar vara ett fint ställe det där. Kanske en forumträff vid lämplig tidpunkt.

1:1 Är i mitt tycke den bästa i en bra serie. :thumbsup:

Tack Ulf, finns ju inte så mycket mer där vad jag vet ... kan bli lite trångt på "plattan" :)

Röttle är en favoritplats hos mig och jag blir riktigt avis på att jag inte var på plats där med dig. Jag håller med Mona om att 1:1 is da shit:wub:

JAg var där på dagen tidigt i somras men var tvungen att återvända dit på kvällen då kontrasterna blev på tog för stora dagtid i gassande sol :)

13 hours ago, ToddeSwe said:

Tack lillepv

Är det inte efterårs farverne nu? :)

🙂 jo da..men alt det grønne bliver jo mere gult en dag ...jeg tænkte det samme bagefter da jeg skrev...

18 timmar sedan, Cope sade:

Röttle är en favoritplats hos mig och jag blir riktigt avis på att jag inte var på plats där med dig. Jag håller med Mona om att 1:1 is da shit:wub:

JAg var där på dagen tidigt i somras men var tvungen att återvända dit på kvällen då kontrasterna blev på tog för stora dagtid i gassande sol :)

Tack Conny :) Nu hade jag lite tur för det var mulet och grått, men det krävdes en massa försök ändå. NU vet jag iaf att man kan använda ett mycket underexponerat foto. :)

9 timmar sedan, Farsta (Hasse) sade:

Vackert bilder . Googlade då jag kände igen namnet. Nära Gyllene Uttern. Värt ett stopp verkligen

Tack Hasse, japp inte långt ifrån. Ja Conny tipsade mig för länge sedan men fick inte tummarna ur fören förra vintern, men då var det bara is.