Jump to content
Sign in to follow this  
Ove555

Egen vitbalans. Nikon D800

Recommended Posts

Ofta när jag ska använda någon av kamerans funktioner tycker jag det är lite dåligt förklarat i användarhandboken. Så jag tänkte att det kan vara bra med trådar där kamerans funktioner förklaras på ett enklare sätt än i användarhandboken.

Egen vitbalans: I användarhandbokens register under bokstaven v står det vitbalans.... 137, 145.

Instruktionen för den vitbalansinställningen jag eftersökte finns däremot på sidan 154, det tog en bra stund innan jag hittade det.

Och även förklaringen på sidan 154 hade jag lite svårt att förstå. Men nu efter att ha mixtrat med kameran lite har jag förstått hur det fungerar. Och jag kunde egentligen detta innan men det var så längesedan jag gjorde det så jag hade glömt det.

Ska nuförsöka förklara det på ett enklare sätt än i användarhandboken. 

Gå in i fotograferingsmenyn och välj Vitbalans PRE.

Klicka sedan vidare med högerpilen på multiväljaren >

Menybilden vitbalans kommer upp, välj Pre förinställ manuellt >

Nu kommer det upp en bild med en eller flera bilder som man tidigare valt som vitbalansreferens. Men bara de tidigare valda, inte den senaste man tagit just nu.  

För att välja den senast tagna vitbalansreferensen så väljer man mittknappen på multiväljaren (i menybilden förinställ manuell vitbalans) och trycker in den.

Nu kommer en ny ruta för val av olika vitbalans upp i menyn,  välj raden Välj bild >

Nu kommer det upp en bild med upp till de sex senast tagna vitbalansreferenserna. Här väljer jag den senast tagna för att få den vitbalansreferensen jag vill fotografera efter just nu och klickar på OK, klart.

PS: För att ta en referensbild fotograferar man något grått eller vitt på det stället och i det ljuset där fotograferingen ska äga rum och trycker sedan ned WB på ratten för utlösarläge tills Pre börjar blinka, klart.  Och Pre blinkar då både i sökaren och på kontrollpanelen. (Själv har jag ett gråkort med en vit och en grå sida).

Sen kommer den referensbilden upp när man valt raden välj bild i vitbalansmenyn, som då går att välja som ny vitbalansreferens, klart.

Och innan man tar en bild för egen vitbalans så måste vitbalansen vara inställd på PRE .  Gjorde själv misstaget nu och försökte ta en referensbild för egen vitbalans med vitbalansen inställd på glödlampa,  men det gick inte, (Då blinkade inte PRE varken i sökaren eller på kontrollpanelen)

Använde det oftare när jag hade en enkel kompaktkamera. Inte så ofta med systemkamera men tex i en sporthall kan det göra skillnad. Tycker kamerorna blivit bättre på att mäta wb och kör man raw kan man.ju justera efteråt.

Jag gör som Hasse, tycker att auto wb funkar bra i de flesta fall. Men visst kan det vara bra att känna till hur man gör om det behövs.  Det är väl egentligen bara när jag gör någon typ av panorama där flera bilder ska sys i hop som jag väljer ett fast läge för wb, så att ingen bild riskerar att få annat värde än de andra...