Jump to content
gerard ohman

grönsakssoppa

Recommended Posts

så..dags för säsongens första mustiga soppa

gryta.thumb.jpg.7d7686a32e7e3203ae55d9235a6c5e31.jpg

hur var det nu.......tillsätt vatten och lite salt tror jag....

gtyta2.jpg.1062d55cde1e6e836e05e667ac96977c.jpg

yummy. serveras med knäckebröd. med ost på såklart. helst grevé, - funkar så bra till soppor.

gryta3.thumb.jpg.0e4427c23eaa6f64bf13fea5a741747c.jpg

tack hörrni ! :)

jag fotade mest för att det såg kul ut med allt nertryckt i grytan innan jag hackat det. svenske kocken typ. :D

löken, hackad, fräste jag upp i solrosolja med strimlad chili i lite kryddor,  - spiskummin, vanlig kummin, och paprikapulver medan jag kokade skivade morötter, palsternacke, och kålrot i lite vatten. skivade potatisen och delade blomkålen i buketter. fräste tillsammans med löken. kramade ur lite tomatpuré ur tuben. sen i med vatten tills det täckte precis. i med ett par klyftor pressad vitlök. när rotisarna var mjuka så åkte de ner i grytan, tillsammans med sitt spad. man vill behålla smakerna ju. saltade mot slutet. numera väntar jag så länge som möjligt innan saltet. har fått för mig att smakerna finns kvar bättre om man inte kokar grejer med salt.man kan alltid salta efteråt om det behövs. jag tänkte ha i en buljongtärning, men struntade i det. behövdes verkligen inte. det var mitt i prick. bra hetta från habanero-chilin, men inte för starkt så det svider. och massor av smak.

det bästa med såna här rätter är ju att nästan allt funkar ihop. grönsaker alltså. t o m brysselknoppar passar i en rotgryta. rekommenderas.  detta var ju det som fanns i kylen hemma hos mig. behövde inte gå ut och handla. pricken över i hade varit en klick gräddfil i tallriken,  men men...det finns kvar i grytan, så i morrn....hoppas ICA har extrapris på gräddfil....:D

edit - LAGERBLAD ! glömde nämna lagerblad. fräste fem st tillsammans med röda å gula lackade höken. man plockar ur dem när allt e kokt. :)

obs, - det räckte med en av morötterna, tre tatisar och halva kålroten. ;)

Ser läckert ut. Båda mina barn har nyligen valt att bli vegetarianer så jag har precis börjat utforska soppor mm. Som tur är gillar även jag detta. Trodde tex inte enkla vitkål kunde vara så gott.

Har du några enkla billiga recept pm:a gärna

8 hours ago, Farsta (Hasse) said:

Ser läckert ut. Båda mina barn har nyligen valt att bli vegetarianer så jag har precis börjat utforska soppor mm. Som tur är gillar även jag detta. Trodde tex inte enkla vitkål kunde vara så gott.

Har du några enkla billiga recept pm:a gärna

jag gillar ju att förmedla mina eskapader i köket. jag har inga recept rakt av, och äter ju tyvärr gärna kött fortfarande, men nästa köttfria kok kommer dyka upp med bilder och anvisningar i en dator nära dig. :)

och vitkål är verkligen smarrigt !. egentligen är ju alla grönsaker utom lever jättegott. :D

18 minutes ago, gerard ohman said:

:) tack sus. märkligt, jag fick ont i halsen igår kväll och har torrhostat hela natten. måste vara köttbrist ! :D

Ha ha ha...ja det kan være...så må du finde honningen frem og et glas varm mælk 🙂