Jump to content

Recommended Posts

I går kväll fick lilla Sony a7 följa med på promenad vid havet. Har inte använt objektivet, en Samyang 35 mm med AF som jag köpte förra året till den så särskilt mycket, så det var dags att prova lite. 

1.

_DSC9320_2048px.jpg

2.

_DSC9334_2048px.jpg

Den ser ut att prestera riktigt bra. Fina bilder där ettan vinner med knapp marginal :)

Hur upplever du gluggen, är den värd att notera på vill ha listan?

Först tänkte jag klaga på att den lille Sonyn inte levererade så bra för att bilden var lite tja ... vad ska man kalla det oskarp, under tiden så rullade jag ner till bild 2 och skämdes genast lite. :)

Men tvåan får min gilla-tumme :thumbsup:

Tack allihop :)

14 timmar sedan, Jens Nilsson sade:

Kul att lille Sammy fått ett syskon, ser ut att prestera riktigt bra!:)

10 timmar sedan, Cope sade:

Hur upplever du gluggen, är den värd att notera på vill ha listan?

Jag har verkligen inte använt den tillräckligt mycket för att göra en riktig bedömning än, men ska försöka använda den mer, så får återkomma i ämnet. Nackdelen är ju att den bara passar till Sonyn, och den jag har skulle jag vilja uppgradera till en a7 III:rolleyes:

3 timmar sedan, ToddeSwe sade:

Först tänkte jag klaga på att den lille Sonyn inte levererade så bra för att bilden var lite tja ... vad ska man kalla det oskarp, under tiden så rullade jag ner till bild 2 och skämdes genast lite. :)

Om du klickar upp bilderna så är nog ingen oskarp. Däremot har jag inte brytt mig om att ställa in hyperfokalen, så bilderna är ju inte skarpa igenom hela bilden. I den första så har jag bl a använt en preset i LR som gör bilden lite diffus, kanske det som gör att du upplever bilden oskarp. 

19 timmar sedan, Mona sade:

Om du klickar upp bilderna så är nog ingen oskarp. Däremot har jag inte brytt mig om att ställa in hyperfokalen, så bilderna är ju inte skarpa igenom hela bilden. I den första så har jag bl a använt en preset i LR som gör bilden lite diffus, kanske det som gör att du upplever bilden oskarp. 

Jag letade efter ett ord där och diffus är nog det jag saknade. :) Så den ska vara så då?! Men den andra är ju "normal".

On 2018-09-20 at 5:43 PM, ToddeSwe sade:

Jag letade efter ett ord där och diffus är nog det jag saknade. :) Så den ska vara så då?! Men den andra är ju "normal".

Ja, den ska vara så! Det är ett filter jag lagt på i LR, en s k preset (förinställning på svenska). 

3 timmar sedan, Ulf Ekström a.k.a Himma sade:

Här skulle man med lätthet kunna klämma in ett tiotal superlativ i var bildbedömning. Nöjer med att konstatera att det är toppenbilder båda två. :thumbsup:

Tack Himma, roligt att du gillar dem :) 

11 timmar sedan, Mona sade:

Ja, den ska vara så! Det är ett filter jag lagt på i LR, en s k preset (förinställning på svenska).

Då förstår jag, den ska vara så. :) Hoppas du inte tar illa upp om jag inte gillar det lika mycket som den andra. :)