Jump to content
Sign in to follow this  
gerard ohman

mina analoga kameror

Recommended Posts

jippii  :)  jag hade visst sparat dem....hittade alla i en byrålåda. har säkert flera ggr tänkt kasta eller ge dem till loppisen, men tänkt att de kan vara kul att ha nån dag... !

och har man sett....det är visst 'nån dag' just idag...:D

egentligen kan jag bara ta äran för Agfan, som min egen kamera som jag använt någorlunda aktivt. Instamatiken var ju mammas kamera, även om jag lånade den ibland för att leka lite, ta kort på kompisar och så. den blev ju min när mamma gick vidare, men ändå..... 

jag tror faktiskt att även kodac disc-en var morsans. kan vara så att hon köpte den när hon skulle iväg på nån semester. men vet inte säkert. det sitter en disk i den, men den kan väl inte gå att framkalla...eller ?? när fanns dessa ?

de övriga vet jag inte hur de hamnat hos mig. nåt minne av att jag hjälpte nån att flytta och en av dem, kanske den vita blev min istället för dumpsterns. den lilla fujicakameran finns inget minne av i  min gamla skalle, ej heller den svarta minolta memorymakern. ingen aning whatsoever.

so, om ni vet nåt kul facts om dessa, please berätta.

och - jävlar vad söt den är, den lille instamaticen. har inte tänkt på vilken designmässig fullträff den är.  som en liten transistorradio !   jag kommer inte göra mig av med den.  - eller.....allt har ju ett pris, hehe B)  några bud ? men erkänn att den är söt ! :)  jag har kvar fodralen till alla utom minoltorna.

den vita konstiga saken.... minolta APZ riva zoom 105 i . vad är det för nåt....googledags ! :P

och det är väl nästan kultstatus på kodac instamatic 100. skulle inte förvåna mig om det finns fotoklubbar där de bara använder dessa, och föröker överträffa varandra. förmodligen enbart gamla gubbar som hittat sin nisch att leva ut tävlingsdemonerna med...:lol:.  hmmm...ska man gå med kanske...

minakameror.thumb.jpg.d3d8c92beb249b5dc056d8d7ccead576.jpg

instamatic.thumb.jpg.a89c47d2145cedd7a0a4632b7f07a6a9.jpg

och så hittade jag dessa tillsammans med kamerorna. två rullar film, exponerade, från cirka 1990 som aldrig blev inlämnade av nån trist ekonomisk anledning.

de är tagna med min AGFA .oerhört nyfiken på om det kan finnas nån chans att lyckas framkalla dem.

rullar.thumb.jpg.08a0aabbd13932d47e128aec5c9886a9.jpg

Om de inte har förvarats varmt så finns det en chans att det funkar, fråga i fotoaffären eller googla lite och se vad du hittar, du kan välja att bara framkalla filmen och inte beställa några kopior, bara få bilderna på CD, tror det blir billigare, fast är det en blank film lär det inte gå att göra några kopior heller.

3 hours ago, Ulf Ekström a.k.a Himma said:

Coola manicker du har i gömmorna. Hoppas du får lust/råd/tid/möjlighet att lämna in rullarna för framkallning. Inte helt omöjligt att du har en riktig vinnarbild där som kommer att pryda National geographics nästa utgåva.

man blir ju faktiskt lite småsugen på att släpa in dem till Eggerborns, fotobutiken. men det kostar väl tokmycket numera, - vem framkallar idag ? förutom de som gör det hemma. 

edit - 180 spänn för en rulle + två kopior av varje bild. men om det är tomt på dem då ? måste jag betala ändå ? hmmmmm...

inge risk att nån bild får pris, Uffe....jag visste mindre om bländare och fokalpunkt då än jag vet nu, och som ni alla vet så vet jag absolut ingenting nu heller. :lol:

apropå Instamatiken, - finns inte film att få tag på längre. den hade ju kvadratiskt format, som ni kanske kommer ihåg. små kassetter istället för rullar var det väl. så nån klubb för instamaticfarbröder finns nog inte tyvärr.

Om du lämnade in en film för ca 30år sedan, då betalade du inte blanka skott eller några som var riktigt dåliga att de inte borde kopierats, filmens framkallning fick man alltid betala, jag kollade alltid mina kopior i fotoaffären de jag inte ville ha räknades bort, tror nog att det samma gäller idag. :)