Jump to content
Mathias

Bilder med storformatskameran

Recommended Posts

Då har jag äntligen framkallat och skannat (med Sony a7II) några av negativen från storformatskameran. Blev hyfsat resultat i alla fall, men här finns mycket mer att lära :)

Redigerat lite kontrast, svärta och vita i LR och sedan fick dom en ram i PS.

1.

DSC01566-Redigera-Redigera.thumb.jpg.4afd6eb40dbaf21747c07e8774a110b1.jpg

2.

DSC01564-Redigera-Redigera.thumb.jpg.818c62b94122a78bac8b5fd86325a4d5.jpg

3.

DSC01563-Redigera-Redigera.thumb.jpg.a0b15a390f19a8a3c44a48c190e28447.jpg

Alltså, detta är ju sjukt bra och då speciellt 3:an. Runt vilka årtal användes denna typ av kamera? Att den leverera så bra bilder är ju grymt tycker jag. Eller har jag fått detta om baktassen?

Trevligt med bilder från storformatskamera och jag tycker nog du fått till det hyfsat bra med tanke på att det är inte så många försök du gjort.
Skall jag vara lite kritisk så känns dom aningen ljusa, särskilt sista bilden.

Första bilden hade mått bra av lite "pjattning" över huset för att få bakgrunden lite mer exponerad, kunde kanske fixas med en lagermask i Ps?
Andra bilden kunde mörkas ner en aning över stubben
Tredje bilden känns framförallt träden väldigt ljusa.

Så roligt att se! Känns verkligen som dom är tagna för typ 100 år sen! Bra jobbat med både foto och framkallning. Trädbilden är kanske lite ljus i det ljusaste, men det är ju lätt fixat om du skulle vilja :) 

Kul att se dessa fina bilderna. Även jag fastnar mest för trean även om den som nämnts är aningens för ljus. Det här vill jag gärna se mer av:thumbsup:

21 hours ago, ToddeSwe said:

Alltså, detta är ju sjukt bra och då speciellt 3:an. Runt vilka årtal användes denna typ av kamera? Att den leverera så bra bilder är ju grymt tycker jag. Eller har jag fått detta om baktassen?

Tack! Har väl använts både under 1800-talet och 1900-talet, har inte riktigt koll :)

20 hours ago, Rolf said:

Trevligt med bilder från storformatskamera och jag tycker nog du fått till det hyfsat bra med tanke på att det är inte så många försök du gjort.
Skall jag vara lite kritisk så känns dom aningen ljusa, särskilt sista bilden.

Första bilden hade mått bra av lite "pjattning" över huset för att få bakgrunden lite mer exponerad, kunde kanske fixas med en lagermask i Ps?
Andra bilden kunde mörkas ner en aning över stubben
Tredje bilden känns framförallt träden väldigt ljusa.

Tack för konstruktiv kritik Rolf!! Här finns säkert mycket att göra i PS, och jag kan hålla med om att de är aningen ljusa. Tror det har en del att göra med filmen också, den är inte så lätt att skanna. Har köpt en ny sort av bättre kvalitet!

20 hours ago, gerard ohman said:

märkligt ljus...som om de är tagna av utvandrare från sverige som slagit sig ner i amerika och byggt sitt första hus. kan vara att jag nyss tittade på 'allt för sverige' :D

Så kan det säkert va!!

18 hours ago, Mona said:

Så roligt att se! Känns verkligen som dom är tagna för typ 100 år sen! Bra jobbat med både foto och framkallning. Trädbilden är kanske lite ljus i det ljusaste, men det är ju lätt fixat om du skulle vilja :) 

Tack Mona :) Redigeringen får jag jobba på!!

13 hours ago, Odie (Thomas) said:

Suveränt fina bilder!:thumbsup: gillar huset, den kameran levererar fina bilder eller är det fotografen? :)

Tack!! Det är troligen kameran, fotografen är inte att lita på 😜

2 hours ago, Cope said:

Kul att se dessa fina bilderna. Även jag fastnar mest för trean även om den som nämnts är aningens för ljus. Det här vill jag gärna se mer av:thumbsup:

Tackar Cope :)  Det kommer garanterat mera av denna vara!!

Härliga bilder, men instämmer med Rolf i hans kritik. Men å andra sidan så såg nog bilderna ut så för i tiden, åtminstone för dom som inte kunde framkalla själv kan jag tänka mig, så på ett sätt gillar jag dom som dom är. De blir ju naturliga på nåt sätt...:)

On 9/18/2018 at 11:03 AM, Jens Nilsson said:

Härliga bilder, men instämmer med Rolf i hans kritik. Men å andra sidan så såg nog bilderna ut så för i tiden, åtminstone för dom som inte kunde framkalla själv kan jag tänka mig, så på ett sätt gillar jag dom som dom är. De blir ju naturliga på nåt sätt...:)

Tack för kommentaren Jens :)

On 9/19/2018 at 7:26 AM, sanne said:

Flotte billeder..er mest til nr 1 og nr3 🙂

Tack!!

On 9/21/2018 at 9:02 PM, Ulf Ekström a.k.a Himma said:

WOW! Superläckert. Håller med Rolf i kritiken men så kul att du använder såna här lite annorlunda kameror. :star:

Tack så mycket Himma :)

On 11/24/2018 at 12:30 PM, Martin said:

Riktigt grym serie, skall bli kul att se mer av storformataren!

Tack Martin!! Fler bilder kommer med tiden!!