Jump to content
ToddeSwe

Yashica porträtt

Recommended Posts

Testade även porträtt.

1. :wub:

58420003.thumb.jpg.598f9ad36348a2d1b0ba3fb94f8de99f.jpg

1.1

58420003-2.thumb.jpg.8eb0c2e78f68cdf1a2739cb30c713889.jpg

2. Go suddig bakgrund, drog upp bländaren på max.

58420005.thumb.jpg.117855efb02af9595ab15ab492163413.jpg

2.1

58420005-2.thumb.jpg.96972772e30e4d0f599dd59af6833dcd.jpg

3. Kul effekt, men det var inte meningen. Ville ha en bild med skuggorna från persiennerna.

58420014.thumb.jpg.8e2580ae8eb53c3ba2e486d901671673.jpg

3.1

58420014-2.thumb.jpg.87ed07894355b025cfd499f186651694.jpg

4. Min systersons pojk.

58420015.thumb.jpg.f3f44ad8a37399d4b28ac726a7a19f43.jpg

4.1

58420015-2.thumb.jpg.1a393b86f199752b37f2802249588b8a.jpg

1 minut sedan, Rolf sade:

Trevliga porträtt och vinjetteringen i första framhäver motivet. Trean blev riktigt kul!

Jag har inte lagt på vinjetteringen på den. Jag har väldigt försiktigt ändrat på exponering och högdagrar och lite kontrast.

Go unge den där lille. :) 

6 minuter sedan, Rolf sade:

Det är gluggen som vinjetterar, antar att du kört på full öppning?

Ja så kan det nog vara! Har inte helkoll just på den bilden.

Härliga bilder och jag gillar kornigheten i bakgrunden på den första bilden. Den framhäver ansiktet. Vilken go unge på sista bilden

7 timmar sedan, Odie (Thomas) sade:

Trevliga porträtt! ettan gillas men jag hade tagit den i porträttläge  dvs. på höjden eller beskurit den. :)

Tack, det känns som om jag gör något olagligt om jag börjar ändra så mycket på dom. :)  Men visst har du rätt.

7 timmar sedan, Whynot sade:

Härliga bilder och jag gillar kornigheten i bakgrunden på den första bilden. Den framhäver ansiktet. Vilken go unge på sista bilden

Tack, jag är helsåld på detta. :) Ja han poserade verkligen. :) Min systers barnbarn.

23 timmar sedan, Mathias sade:

Fina porträtt, trean blev väldigt lyckad!!

Tack, ja jag trodde inte den skulle bli något som gick att använda alls. Den är nu omtagen fast utan rörelse. :)

3 minuter sedan, Ulf Ekström a.k.a Himma sade:

Ettan är riktigt bra trots att det saknas lite skärpa. Härlig känsla i bilden.

Fyran är också bra men hade blivit än bättre om grabben inte hade haft ett träd som växer upp ur huvudet. Flytta honom i sidled till han är ungefär mitt emellan fönsterna och ta om bilden.

Tack, lite svårt att klara sig utan AF. :) Men jag tror jag börjar få kläm på det nu.

Lite svår modell han gör som han vill eller inte alls. :)

Även om ettan är lite oskarp så gillar jag den. Den har härlig känsla och närvaro, samt att jag gillar kornet och svärtan. På tvåan hade det nog blivit bättre om du gått lite närmare. Nu känns pojken lite för långt bort. Det blir liksom inget som sticker ut i bilden. Trean är riktigt fräck. Superlyckad! Charmig kille i fyran där man ser att han verkligen försöker posera så gott han kan! Säg till honom att det blev bra :)  Han skulle dock varit placerad lite mer till höger med tanke på trädet i bakgrunden, plus att han känns för centrerad. Det ska du dock inte säga, det är ditt fel :P Lite närmare hade heller inte skadat. Bilderna är bra exponerade. Mycket bra jobbat med den analoga! Det är verkligen en utmaning när man inte kan se bilden på en display och ev kunna ta om den. När man behärskar en analog kamera, då kan man fotografera! 

12 timmar sedan, Mona sade:

Även om ettan är lite oskarp så gillar jag den. Den har härlig känsla och närvaro, samt att jag gillar kornet och svärtan. På tvåan hade det nog blivit bättre om du gått lite närmare. Nu känns pojken lite för långt bort. Det blir liksom inget som sticker ut i bilden. Trean är riktigt fräck. Superlyckad! Charmig kille i fyran där man ser att han verkligen försöker posera så gott han kan! Säg till honom att det blev bra :)  Han skulle dock varit placerad lite mer till höger med tanke på trädet i bakgrunden, plus att han känns för centrerad. Det ska du dock inte säga, det är ditt fel :P Lite närmare hade heller inte skadat. Bilderna är bra exponerade. Mycket bra jobbat med den analoga! Det är verkligen en utmaning när man inte kan se bilden på en display och ev kunna ta om den. När man behärskar en analog kamera, då kan man fotografera! 

Det är enbart pojkens förtjänst att den går att använda, den är liksom på gränsen. I 2:an försökte jag ha ett gammalt uppställning med den gamla lampan och lite av kyrkan i bakgrunden, men som du säger så hade den blivit bättre om jag gått närmare, men då hade jag förlorat lampan o kyrkan ... Jag är glad att han kunde stå stilla medans jag skruvade på kameran, det tar ju lite mer tid med den analoga. Och när jag nu poserade så fint så struntade jag i allt och siktade in mig på hans posering. Går kanske att beskära...

Tack Mona, det var lite min tanke att gå tillbaka i tiden och börja från början. Man uppskattar AF och andra finesser mer när man har provat på hur det var innan. Jag ska även få en gammal lådkamera och ser fram emot att se om det går att ordna så det går att fota med den.