Jump to content
ToddeSwe

Yashica fåglar

Recommended Posts

9 minuter sedan, Rolf sade:

Det funkar men dom är lite gryniga.

Ja jag reagerade på det också, 2:an tycker jag om trots det men 1:an är nästan oanvändbar.

Nu känns det som jag börjar på fel tråd, men skit samma! Kul att du också börjat med analogt! Då är ni två här nu :) Tycker du lyckats bra, men undrar varför det är så mycket gryn? Vad har du haft för ISO och film? Tvåan är riktigt fin :)

19 timmar sedan, Mona sade:

Nu känns det som jag börjar på fel tråd, men skit samma! Kul att du också börjat med analogt! Då är ni två här nu :) Tycker du lyckats bra, men undrar varför det är så mycket gryn? Vad har du haft för ISO och film? Tvåan är riktigt fin :)

Ja vi ska träffas en helg och göra mig till en bättre analog-fotograf. :)  Se nedan angående grynigheten. 400 är det på filmen. Visst är tvåan bra! :)

8 timmar sedan, Odie (Thomas) sade:

Funkar bra :thumbsup:men som sagt lite grynigt kan du ha pressat filmen något?

Jag testade 200mm med converter på, kanske är det convertern som gör denna grynigheten. Ska testa igen med bara 200mm och rätt exponering så får vi se om dom blir bättre eller iaf lite mindre korniga även om det var därför jag ville testa denna kameran.

Behöver inte vara gryniga negativ, det kan vara så att dom är underexponerade och då blir det väldigt grynigt när man drar upp exponeringen i skanningen!

Klart vi får stråla samman någon helg och knäppa varsin rulle!! :)

2 timmar sedan, Mathias sade:

Behöver inte vara gryniga negativ, det kan vara så att dom är underexponerade och då blir det väldigt grynigt när man drar upp exponeringen i skanningen!

Klart vi får stråla samman någon helg och knäppa varsin rulle!! :)

Ok det tycker jag låter bra så får jag lite mer kött på benen. :)

49 minuter sedan, Ulf Ekström a.k.a Himma sade:

Kul att du har fått din första rulle framkallad. Kornigt eller inte så är det en bra början. :thumbsup:

Ja det var ett antiklimax som hette duga, bilderna jag såg framför mig fanns ju inte på rullen. :) Men efter lite pillande och bortagande av svarta kanter så blev det iaf 12 av 24 som gick att använda. Tar nog ett par rullar innan man får kläm på det. Tack Ulf!

3 timmar sedan, gerard ohman sade:

tvåan är verkligen skitsnygg. mjuk och fin och väldigt behaglig att se på. fullträff, todde.

Tackar, jag gillar också den. Lyckoträff med bakgrunden dock eftersom jag inte ens trodde det gick med det objektivet att få en suddig bakgrund. :)