Jump to content
Sign in to follow this  
Ove555

Att ta HDR-bilder. (Nikon D800)

Recommended Posts

Det finns olika sätt att ta/få bilder som sedan ska sammanfogas till en HDR-bild har jag förstått. Ett sätt jag kanske ska prova i dag är att använda automatisk gaffling dvs att via BKT-knappen välja 2-9 bilder som då både blir under och överexponerade. Och sedan ställa utlösar-läges-ratten på CL för att ta alla bilderna i en följd. 

Det är precis så jag också gör fast jag tar bara 3 bilder med 2 stops skillnad mellan varje bild. Dvs, en underexponerat med 2 stop, en korrekt och en överexponerad med 2 stop. Fast jag kör alltid i CH läget :)

Fast det kan du inte på D800 då den bara har 1 stop mellan sina steg. Därmed får man ta 5 bilder för att få dom två stoppen s a s.

33 minutes ago, Cope said:

Det är precis så jag också gör fast jag tar bara 3 bilder med 2 stops skillnad mellan varje bild. Dvs, en underexponerat med 2 stop, en korrekt och en överexponerad med 2 stop. Fast jag kör alltid i CH läget :)

Fast det kan du inte på D800 då den bara har 1 stop mellan sina steg. Därmed får man ta 5 bilder för att få dom två stoppen s a s.

Tack för det Cope! Det var intressant att få reda på, har sett att du har tagit bra HDR-bilder. Har inte exakt koll på hypefokalavståndet så jag ska använda stativ och ta med en mindre bländare än var jag brukar göra, för att få bilder med bra skärpedjup.

Ska fota natur med 3 olika objektiv, Nikon 16-35, Sigma 15 mm och Tamron 70-200.

Sent i kväll ska jag försöka ha några HDR-bilder färdiga, och visa från den här fotograferingen.

Av någon anledning kom det inte med någon text till ovanstående bild, den är en sammanfogning av 5 bilder från -2 till +2 och redigerad i LR6. Tagit med Nikon 16-35 mm inställt på 18 mm, iso 100, 1/200, bl 7,1, 

Den här bilden är samma bild i Photomatix och redigerad där.

DSC_7779-HDR-3_Photographic.jpg

Tack för dom komplimangerna! 🙂

Hitentills , på dom bilderna jag sammanfogat till en HDR.bild tycker jag inte gjort så stor skillnad efter Photomatix i jämförelse om jag bara använder en bild i Photomatix.

Här är en bild som jag tycker blev ganska mörk och tråkig och lite roligare efter photomatix...

2,

4-1.thumb.jpg.ae14220f6fa6ded278914d2fedf04c10.jpg

1.

1-1.thumb.jpg.c5568dcc8cdcb64988e17e13362343e7.jpg