Jump to content
Sign in to follow this  
Ove555

Nikon D810, D800 eller D5600?

Recommended Posts

Funderar lite på ett kamerabyte eller kanske köpa en D5600 eller D5500 som en extra kamera. Såg att Hegerthorns säljer D810 för 22790 kr. Men vet inte hur jag ska göra. Har 4 Nikonkameror nu, D800, D7100, D300 och en defekt D5200 som går att att fota med men inte filma. 

Är det någon större idè att ha en D810 än D800 bildmässigt? 

19 minutes ago, Rolf said:

Du kommer inte att se någon skillnad i bildkvalitet. Här kan du jämföra dom sida vid sida. https://cameradecision.com/compare/Nikon-D810-vs-Nikon-D800

Tack för det Rolf!

Sen en annan sak som inte har direkt med detta och göra. Ska kanske ut i kväll och ta kvällsbilder vid sjön. Har lagt märke till att det tar lång tid att ta bilder med brusreduceringen på vid långa exponeringar. Så frågan är hur mycket brusreduceringen påverkar bruset med den på?

Hur mycket den brusreducerar beror på vad du ställt in. Använder du brusreducering vid höga iso så stäng av det och brustvätta i datorn i stället. Brusreducering vid långa slutartider är bra att ha påslaget för det gör kameran riktigt bra.

2 minutes ago, Rolf said:

Hur mycket den brusreducerar beror på vad du ställt in. Använder du brusreducering vid höga iso så stäng av det och brustvätta i datorn i stället. Brusreducering vid långa slutartider är bra att ha påslaget för det gör kameran riktigt bra.

Tack för det också!

Vill gärna ta bilder med lågt iso och då blir det ju långa slutartider när det är mörkt ute. Så då får jag ha tålamod med att det tar mycket längre tid med brusreduceringen på, än när den är av.

Du bör få något krispigare detaljåtergivning med 810:an då den inte har något AA filter framför sensorn. Du får också en något bättre autofokus med lite nyare finesser såsom grupperad AF. Isot har dom också steppat upp ett steg men i slutändan vet jag inte om det är någon större skillnad. Jag tycker isohanteringen är rätt kass på hela 800 serien. Men den är ju inte heller byggd för dom ändåmålen utan det är ju bildkvalitet som är den seriens ess i rockarmen.

Du avgör ju själv om du vill uppgradera. Jag hade gjort det utan tvekan. Men det är jag det :)

Men ska jag vara ärlig så hade jag i dagsläget gått på 850:an istället :)