Jump to content
Ove555

Hur tar man bra bilder?

Recommended Posts

Gör ibland utflykter för fotografering. Kanske tar minst 100 bilder på olika motiv när jag är på det bestämda resmålet för fotograferingen, och ofta när jag tar vissa bilder kan jag tycka att det här ser bra ut. Men sen när jag kommer hem och tittar närmare på alla bilderna så kan jag ibland tycka att inte en enda av bilderna blev så bra som jag tänkt mig från början. Men ibland händer det faktiskt att en eller ett fåtal bilder blir bra eller t o m bättre än vad jag väntat mig. 

Jag tycker jag kan tekniken ändå hyfsat men är ganska dålig på att hitta bra vinklar. Antar det är något man kan lära sig. Å andra sidan vet jag dottern och några andra jag vet som har en helt annan blick hur det skall se ut. Ska jag lyckas måste det ofta vara något spektakulärt som en vacker stad eller storbrand typ ....  Annars ofta lite platt - tyvärr :( 

Edit: ren dokumentation av tex en byggnad funkar bättre

23 timmar sedan, Ove555 sade:

*SNIPP *ofta när jag tar vissa bilder kan jag tycka att det här ser bra ut. *SNIPP*

Tror många kan känna igen sig i det här. Inte minst undertecknad. Man liksom känner att nu satt det (inte).

Men sen när jag kommer hem och tittar närmare på alla bilderna så kan jag ibland tycka att inte en enda av bilderna blev så bra som jag tänkt mig från början.

Prrreccciiisss så 😂 !

Men ibland händer det faktiskt att en eller ett fåtal bilder blir bra eller t o m bättre än vad jag väntat mig. 

Delar ånyo din uppfattning i detta. Med moderna programvaror för fotoredigering kan man göra underverk, inte minst med Ps (för dom som behärskar det programmet, d v s inte undertecknad).

Sedan en kort kommentar på frågan; Hur tar man bra bilder?  Jag har en del ingångsvinklar på frågeställningen, men jag nöjer mig med att svara; Hur långt är ett snöre ?

Även jag känner igen mig i det du beskriver. Ibland blir det bara skit och ibland får man med sig någon keeper hem.

Bäst förutsättningar för mig att få med något hem är om det är en planerad fotorunda där jag vet vad jag vill ha. Då hamnar jag i ett helt annat läge än om man kommer spontant till en plats och ska försöka hitta några vettiga utsnitt. Dvs,  jag behöver tiden till att utforska stället ordentligt utan press att man ska vidare på annat. Jag återvänder gärna gång på gång till samma/någorlunda samma plats i jakten på den perfekta bilden som ytterst sällan passerar mina resningsfilter för en top notch bild.

Därför bli te x mina semesterbilder sällan något vidare :)

Kan tycka att jag behärskar sportfotografering hyfsat väl, åtminstone när det gäller ishockey. En faktor i det fallet tror jag är att jag under mer än 45 år har utövat sporten på olika nivå och därigenom ser händelserna "innan" de händer. Sen krävs det givetvis att man kan kameratekninken och den kommer så sakteliga. Detta i kombination med många bilder från samma event gör att relativt många bilder är bra. Men oavsett vad man ska fotografera så är det övning som gäller och våga visa upp sina alster och motta både ris och ros samt att leda reda på lösningar på de problem som dyker upp längs vägen.

Kan inte svara då jag i princip aldrig blir helt nöjd med mina bilder, och det är väl där svaret ligger på sätt och vis. Alla har vi väl olika uppfattningar om vad som kännetecknar en bra bild, det som är bra för mig kan ju vara totalt ointressant för någon annan. 

Men får jag ett hyfsat bra komp, eller krispig skärpa och relativt bra skärpedjup vid makro te x, så anser jag väl mig som ganska nöjd, men strävan efter bättre resultat finns ju alltid där... 

Men tar men en bild som fångar andras intresse, och väcker tankar och funderingar av olika slag, då har man väl tagit en bra bild kan man väl säga, men hur de går till varierar nog stort från fall till fall. Många gånger är det nog inte bara noggrann planering utan även slumpen som avgör...

Precis som flera andra har sagt så kan det vara svårt att få bilder som man själv är helt nöjd med men jag tycker Jens har ett bra svar. Om andra uppskattar din bild och får ut något av den så är det ju en bra bild även om man själv inte är så nöjd. Jag har problem att kuna få till bilder på vissa områden medan precis som Ulf säger om ishockey så finns det områden som jag vet att jag kan ta bra bilder från för att jag har hållt på med det länge. 

När jag började fotografera så var det film vilket gjorde att man fick tänka till innan man tryckte av. Jag kan ha fel men jag tror att på ett sätt att man kanske kunde lägga lite mer tid till att få till bilden jämfört med idag när det inte kostar något att bränna av 100 bilder. I början med min första digitalkamera så hade jag med mig massor av foton hem men idag är jag tillbaka till att kanske bara tar 10 bilder på en dag ute. Men det är möjligt att detta bara är en gammal gubbes funderingar

Min granne som bara fotar flyg brände 3200 exponeringar ( utan serietagning) på flygdagen i lördags. Klart nån blir bra då. Med Kodachrome blev varje bild viktig. Tror det var bra att man var med på den tiden