Jump to content
Sign in to follow this  
Whynot

Söndagspyssel

Recommended Posts

16 hours ago, Farsta (Hasse) said:

Å så trevligt. Är det samma explosion av mikrobryggerier i NZ som i Sverige? Även mindre förorter kan ha ett par. En otrolig utveckling. Att göra eget öl kanske ändå roligare?

Ja det är lika stort här nere. Vi har också fördelen med att både malt och humle växer här nere och några av dom mest populära humlesorterna är framtagna i NZ. Väldigt många av dom små bryggarna har varit hembryggare och är väldigt hjälpsamma om man har frågor eller problem. Har gjort öl i fyra år nu och det blir lika bra som kommersiellt öl.

11 hours ago, Cope said:

Kul att du tillverkar ditt eget öl.

Min andra hobby är grillning/rökning mm :)

Rökning. Då kanske det kommer lite frågor. Har också börjat röka lite smått och skall bygga en kallrök den här sommaren

Ser ut som en trevlig hobby det där, gjorde en del vinsatser när man var drygt 20 med varierade resultat..🙄

Just nu har inte jag så mycket mer hobby än foto, och knappt det känns det som, det ska möjligen vara att campa då om det nu kan ses som hobby.. Vi var t ex nu senast ute en sväng i helgen på Ingarö Havscamping och hälsade på en bekant som står på säsongsplats...

751432539_Husvagningar.thumb.jpg.1b0c9a13ec79a887f50617ed19cfd445.jpg

9 timmar sedan, Whynot sade:

Rökning. Då kanske det kommer lite frågor. Har också börjat röka lite smått och skall bygga en kallrök den här sommaren

Kul, då kanske vi kan dra nytta av varandra :)

En kallrök har jag också varit inne på. Framförallt då jag skulle vilja röka egen chipotle :)

Det ser kul ut, jag har också testat att brygga eget öl, 25 liter i en sats, provade enkla satser med allt i ett och såna där man kokar humlen, men malten var alltid färdig, den färdiga ölen tappades på plåtfat, och fick man för kraftig efterjäsning så sprack fatet, men gott öl blev det och utan tillsatser.:D

9 hours ago, Odie (Thomas) said:

Det ser kul ut, jag har också testat att brygga eget öl, 25 liter i en sats, provade enkla satser med allt i ett och såna där man kokar humlen, men malten var alltid färdig, den färdiga ölen tappades på plåtfat, och fick man för kraftig efterjäsning så sprack fatet, men gott öl blev det och utan tillsatser.:D

Ja visst är det kul. Jag kör ju från början med korn som jag mal vilket gör att man har mer kontroll på hur det skall smaka och framför allt priset. Jag använder också fat som jag kör Co2 i. Lättare att bara dra i handtaget när man vill ha öl

20 hours ago, Jens Nilsson said:

Ser ut som en trevlig hobby det där, gjorde en del vinsatser när man var drygt 20 med varierade resultat..🙄

Just nu har inte jag så mycket mer hobby än foto, och knappt det känns det som, det ska möjligen vara att campa då om det nu kan ses som hobby.. Vi var t ex nu senast ute en sväng i helgen på Ingarö Havscamping och hälsade på en bekant som står på säsongsplats...

Vin gör vi också på bland annat Feijoa men det är en frukt som nog inte finns i Sverige. Vi har också campat mycket vilket ger fina fototillfällen men nu är vi i en ålder där det är skönare att hyra en stuga istället.

Det ser ju ut som en trevlig hobby!! Här är det mest foto som gäller och då främst analogfoto som ju tar lite mer tid i anspråk med framkallning mm. 

On 8/28/2018 at 4:25 PM, Farsta (Hasse) said:

Vet inte hur mkt koll du har på fäderneslandet men det finns nu vingårdar i Sverige på några platser. Sen tror jag att jag druckit vin från Nya Zeeland på Bolaget?

Jag har läst en del om vingårdar i Sverige och när klimatet ändrar sig så kommer väl det att öka. Det vinet som NZ blivit känt för är Sauvignon Blanc och jorden ger den druvan väldigt anoorlunda dofter och smaker. Min son jobbar på universitetet med vinvetenskap och dom jobbar med hur man kan mäta doft och smak ämnerna. Väldigt intressant.

23 hours ago, Ulf Ekström a.k.a Himma said:

Vilken trevlig bisyssla du har. Själv så är det foto och ishockey som är mina stora hobbys. Har även en förhoppning att inom en snar framtid kunna återuppta knivtillverkningen som jag pysslade med för en massa år sedan.

Ja det här landet är ju ingen höjdare när det gäller ishockey men själv växte jag upp jämte Frölundaborg så hockey betyder mycket för mig. Här nere gillar jag rugby som också är ett snabbt spel och fysiskt spel. Min son samlar på knivar och har gjort en kurs i smide och vill nu lära sig göra knivar

14 hours ago, Mathias said:

Det ser ju ut som en trevlig hobby!! Här är det mest foto som gäller och då främst analogfoto som ju tar lite mer tid i anspråk med framkallning mm. 

Jag är själv så jädra gammal att jag växte upp i mörkrum. Vet att morsan var förbannad när man tog över badrummet för framkallning. Men det är så otroligt kul när man ser hur bilden sakta växer fram i badet.