Jump to content
Mona

Hur jag exponerar med blixt

Recommended Posts

Jag har ju till och från försökt lära mig min blixt, och det går väl inte fort fram precis, men nu börjar det långsamt klarna hur jag i alla fall ska få bakgrunden med utan att bli under- eller överexponerad. Jag kör oftast med HSS (high speed sync) och ETTL. Vill gärna lära mig manuella läget på blixten, men det är otroligt svårt att hålla allt i huvudet från gång till gång. Inställningarna ändras ju också för varje gång eftersom ljuset sällan är det samma. Så varför krångla till det när man kan använda ETTL :)

1. Den här bilden är tagen med blixten påslagen i ETTL och M på kameran.  Fokusera, ta bilden. Så klart blir bakgrunden intetsägande då kameran ljusmätt på blomman. Här har jag i alla fall fått med lite av det gröna, men oftast blir det utfrätt eller underexponerat. 

_W2B1183_2048px.jpg

2. För att få bra exponering på bakgrunden så gör jag så här! Kameran i M läge. Stänger av blixten, ljusmäter bakgrunden. Här fick jag en tid på 1/250. Nu startar jag blixten, fokuserar och trycker av. Sim sala bim, bakgrunden och blomman får båda rätt exponering.

_W2B1184_2048px.jpg

Detta tillvägagångssättet visste ni säkert allihop redan, men jag är glad att jag äntligen lärt mig ett sätt att använda blixten :) Nu återstår alla andra sätt.... Återkommer om 10 år med de bilderna :D 

Var lääänge sedan jag plåtade med blixt så har jag vetat detta så har jag nog glömt det nu!! Gött att du hittat ett sätt att få dina bilder som du vill ha dom!

Andra bilden är i mitt tycke väldigt fint exponerad, utan att det syns att du har använt blixt :)

Jag gör precis som du i bild 2 med ett undantag att jag även har M-läge på blixten.  Dvs exponerar efter bakgrunden eller underexponerar den om jag vill det och därefter fyller jag på med blixtljus på motivet så det blir rätt belyst. I mina senaste experiment använde jag HSS. Skillnaden är att i HSS krävs det mer effekt av blixten än vad det normalt skulle ha krävt vid en normal synktid på tex 1/250s för att belysa motivet korrekt.

Edit: Fast har jag blixten på kameran så är det i regel TTL jag använder mig av. Det sker i regel bara på mina UE rundor.

Ser ju ut att funka bra den metoden Mona!:thumbsup:  Själv har jag i princip noll erfarenhet med blixt, förutom några trevande försök någon gång. Undantaget är ju makro, då jag uteslutande använder blixt men då på lite andra sätt naturligtvis...

Borde experimentera lite mer kanske, men då blir det manuellt helt och hållet då min youngnuo-blixt inte har ETTL. Tror inte min Ex270 har det heller vill jag minnas, och varken blixt eller kamera har HSS heller tyvärr, så den delen får jag glömma..

Idag såg jag en DIY bild med en blixtdiffusor som jag bara var tvungen att testa! Man satte helt sonika två papperstallrikar i två olika storlekar framför blixten! Jag gjorde  det MYCKET enkelt och jobbade inte för någon finish alls, som ni ser, men det funkade faktiskt ganska bra!

1. 

IMG_0420.JPG

2. SOOC bild utan tallrik.

_W2B1998_ored_2048px.jpg

3. SOOC med tallrik

_W2B1997_med-tallriksdiffusor_2048px.jpg

4. SOOC utan tallrik. Här hade jag behövt underexponera för att få det bra, men utgick ifrån att exponeringsmätaren stod på 0.

_W2B1988_ored_utan diffusor_2048px.jpg

5. SOOC med tallrik och samma exponering som den andra.

_W2B1987_ored_2048px.jpg

6. Samma bild som nr 5, redigerad och färdig.

_W2B1987_web_2048px.jpg

Tänk er att fota bröllop med dessa tallrikar på! Kommer ju aldrig att ske, men kanske kan funka som nödlösning på familjekalaset om man inte har någon diffusor och äter på papperstallrikar! Kul att ha provat i alla fall :) 

Snitsigt Mona, den funkar ju hur bra som helst!:thumbsup::thumbsup:

Hmm, nu blev jag sugen på att testa jag också.... Man kunde ju kanske även testa en variant med att klistra aluminiumteip  på tallrikarna om man vill få ljuset att nå längre eller nåt, här finns utrymme för experiment känner jag... :confused0006:

Vad har du använt som pinnar...?

Hur fiffigt som helst. Snyggt jobbat Mona:thumbsup:

Skulle någon i min närhet göra detta på ett kalas så hoppas jag att dom tar nya tallrikar utan rester av smörgåstårta. Om dom inte vill ha mig sittande på gluggen och slicka i mig resterna  :D

On 2018-09-04 at 11:44 AM, Cope sade:

Hur fiffigt som helst. Snyggt jobbat Mona:thumbsup:

Skulle någon i min närhet göra detta på ett kalas så hoppas jag att dom tar nya tallrikar utan rester av smörgåstårta. Om dom inte vill ha mig sittande på gluggen och slicka i mig resterna  :D

Också hade de en fish-eye glugg på så blev det en bild som gick att sälja dyrt :)

12 timmar sedan, Martin sade:

Också hade de en fish-eye glugg på så blev det en bild som gick att sälja dyrt :)

Ja, den bilden hade blivit kul!