Jump to content
Rolf

En sväng till Jonsered

Recommended Posts

Gud hvor ligner de bare hinanden...man skulle næsten tro at du havde redigeret den samme fugl ind i billedet 3 gange 🙂 hvor herligt med billedet hvor der sidder 3 stk på pinden og de to sammen også ..

Helt underbar serie på The King baby's :wub: Syskonkärleken går ju inte att ta minste på i nr 4 :D Kul att dom sitter på rad tillsammans :) 

Tack Mona, bara det att 4'an är det en vuxen som matar en unge. Om det är mamma kung eller pappa kung skall jag dock låta vara osagt för det syns inte. Du ser att det är en unge på fötterna, dom har inte blivit orange ännu.

2 minuter sedan, Rolf sade:

Du ser att det är en unge på fötterna, dom har inte blivit orange ännu.

Aha! Tack för info :) 

19 hours ago, Cope said:

Snacka om full utdelning. Underbara bilder från början till slut:wub:

Tack Cope, ja det blev full utdelning iom. att dom fått ut ungarna. Det är tredje kullen i år.

13 hours ago, Farsta (Hasse) said:

Härliga! De ger nästan en tropisk känsla. Många i Sverige känner nog inte till fågeln ens

Det är nog som du säger, många känner inte till kungsfiskaren, det är fler än en som bara stirrar på mig när jag pratar om en blå och orange liten fågel som dyker efter småfisk.

12 hours ago, Odie (Thomas) said:

Vilka kalas bilder! klart bättre utdelning än här nere, de tre första har fått en fin bokeh, men alla håller hög klass. :wub:

Tack Odie. I Jonsered är man nästan garanterad att få åtminstone någon bild. Hojta till om du har vägarna om Götet någon gång så guidar jag dig gärna runt i bäver och Kungsfiskarland.

Tusen tack för dom fina orden Eddie! :)

Har ni Kungsfiskare i NZ också om ja är de blå och orange dom också. Det finns ju flera arter med olika utseende vad jag vet.

16 hours ago, Rolf said:

Tusen tack för dom fina orden Eddie! :)

Har ni Kungsfiskare i NZ också om ja är de blå och orange dom också. Det finns ju flera arter med olika utseende vad jag vet.

Ja vi har Kungsfiskare här och dom kan vara allt från orange till nästan vit. När man går ut och flugfiskar så har man dom ofta sittande jämte en. Jag tror att man får igång insekterna men fiskandet som dom sen äter

4 hours ago, Jens Nilsson said:

Oj, vilka kalasbilder, en helt otrolig serie, inte ofta man ser bilder på mer än en ensam kung i bild...:wub:

Tack Jens. Nä det är inte ofta man ser mer än en åt gången så jag hade en väldig tur.

1 hour ago, Whynot said:

Ja vi har Kungsfiskare här och dom kan vara allt från orange till nästan vit. När man går ut och flugfiskar så har man dom ofta sittande jämte en. Jag tror att man får igång insekterna men fiskandet som dom sen äter

Ta gärna med kameran någon gång när du skall fiska, det hade varit kul att få se era kungsfiskare också! 

10 minutes ago, Rolf said:

Tack Jens. Nä det är inte ofta man ser mer än en åt gången så jag hade en väldig tur.

Ta gärna med kameran någon gång när du skall fiska, det hade varit kul att få se era kungsfiskare också! 

Det skall jag göra Rolf

Din brinnande jäkel Rolf! 4an är väl kanske inte den skarpaste bilden du tagit men tycker den är snudd på bäst i den här serien, så mycket action och bra fångat med fladdrande vingar. Sen går man ju vidare i serien och inser att det inte går att utse vinnare. Symmetrin i 5-6-7 på olika sätt är väldigt tilltalande. Tjusigt, som vanligt. Får kanske ta mig en tur förbi Jonsered en dag, hör av mig innan i så fall (brukar de stanna över vintern, här nere har vi några som stannar - men gissar att sommaren är bäst?).

Tack Martin. Dom stannar över vintern men är svåra att fota, man ser bara ett blått streck flyga förbi fotoplatserna. Hör gärna av dig i Maj-augusti så skall jag guida dig och kan nästan lova bra bilder också.