Jump to content
Sign in to follow this  
gerard ohman

tv dinner

Recommended Posts

köttbullar, färsk pasta och grönpepparsås från ICA

egen inlagd gurka, egen persilja, egenblandad limedryck

tallriken en  present av en flirt för tusen år sedan...eller åtminstone fyrtio år sen

glasets ursprung har jag glömt, kan varit mammas, som så mycket i mitt kök

fatet också från morsan, hennes stora ungerska teservis

kniven är från ungern, en favorit som slipas ofta och används varje dag

gaffeln kan vara från var som helst...

duken, den slitna gamla bordsduken....börjar falla sönder, men har svårt att slänga den..fanns redan i barndomshemmet.

och just ja,  den lille pepparkvarnen. mamma köpte den på loppis för kanske trettio år sedan. den funkar bra, men jag behöver en större. min syrra har köpt ny till mig två ggr i julklapp, men de har varit sämre, keramik istället för stål i botten där den mal pepparkornen....håller inte i längden. jag vill ju ha en i trä och stål, precis som denna lille men i större format. den här måste man fylla på med pepparkorn varannan gång man ska använda den. lite tröttsamt. så, syrran, om du ser detta, kom igen. en av trä och stål nu till jul, är du snäll..... :lol:

kul hur mycket jag har fått av släkt och bekanta av det jag äger i mitt hem. tack alla snälla människor i min omvärld ! :wub: ni är bäst !

180824mat.jpg

Kul med matbilder och speciellt om det är en historia vid sidan om. Ju mer antik man själv blir ju fler antika saker har man

15 hours ago, Whynot said:

Kul med matbilder och speciellt om det är en historia vid sidan om. Ju mer antik man själv blir ju fler antika saker har man

tack Eddie !  jo, snart kan man gå till TVs antikrundan utan att ta med sig nåt :lol:

[ jaha... å här har vi en gubbe från 1900-talet... tyvärr inte så stort värde....finns ju så många av just den här sorten] 

tack pojkar för feedback!!

jag har ibland fundrat på om jag skulle göra en total inventering och beskrivning av precis varenda grej i mitt hem. allting har ju en historia, och fantastiskt nog så kan jag ännu berätta ganska omfattande och utförligt om så gott som varenda pinal jag äger. otroligt hur mycket det ryms i hjärnan! risken är väl att ingen orkar läsa mer än om de första tio grejerna...om man inte lyckas hålla upp intresset med jätteroliga anekdoter till varenda sak. jag kan ju berätta ganska bra, men har jag roligheter till allting ?

hursom, detta var en liten preview av det som kanske blir av nån dag. mister öhmans grejer. - en sjukt überlång redogörelse..haha..

ps. glömde ju bordet som allt står på ! - jag tog över mammas gamla jättestora soffbord när hon tassade vidare. en best i ek med hjul under benen. den var ju fin och hel och så, men tog ju upp halva rummet, så en dag när jag ska slänga saker i återvinningen och ser ett mindre soffbord ditställt, så hugger jag direkt. ut med gamla besten och byt till den mindre. nu klart mer plats i vardagsrummet.  men den var visst inte helt tacksam för att bo hos mig, den jag hittade....jag rammade in lilltån i bordsbenet en kväll så hårt att jag bröt den ! lilltån,  inte bordsbenet! det har väl läkt nu, men jag känner att nåt är lite fel och snett i lilla tån. jaja..saker man får leva med....:D