Jump to content

Recommended Posts

14 timmar sedan, Cope sade:

Just dom bilderna du nämner tyckte jag själv blev bättre med den tajtare beskäringen :) Smaken är väl som bekant som baken även i såna här fall :)

Jo, så är det naturligtvis. Smaken är som r*ven, klöven, som man säger. Vad jag stör mig mest på i den beskärningen du valt, är att du kapat några hårstrån längst upp på modellens huvud. En petitess naturligtvis, men det är en sådan där sak jag hänger upp mig på.

14 timmar sedan, Cope sade:

Det är sannerligen inte så lätt som man först kan tro med ljussättning och porträttfotografering. Här krävs det massor av övning :)

Nä, att ta porträttfoton (som dessutom är till modellens fördel), skall man nog akta sig för att ta lätt på, ljussättning är en kons i sig själv. Jag hade funderingar på att investera i "lite" pryttlar för att inreda mitt vardagsrum till en liten studio, men när jag (nyligen) räknat på hur mycket pengar jag redan lagt på fotoutrustning och inte minst i ljuset (!) av hur sällan jag använder det jag redan har, beslutade jag mig att lägga det på is för tillfället. Jag nöjde mig med att investera i ett par böcker som handlar om ljussättning för porträttfotografering och retusch för den samme, de var ju trots allt på rea och högst överkomliga. Dessutom har jag ingen sambo (eller dotter) som kan agera modell respektive ljusstativ så projektet blir så omfattande att det helt enkelt inte blir praktiskt genomförbart.

Sedan ett tips i all välmening; Vad ni än gör, sätt er inte ner och börja räkna på hur mycket pengar ni lagt ut på fotorelaterade pryttlar, risken är överhängande att det kan uppstå ett behov av lugnande preparat. Jag var själv tvungen att göra det för att få en uppfattning om försäkringsvärdet och det skulle jag inte ha gjort 😲 !

3 timmar sedan, Mr.T sade:

Jo, så är det naturligtvis. Smaken är som r*ven, klöven, som man säger. Vad jag stör mig mest på i den beskärningen du valt, är att du kapat några hårstrån längst upp på modellens huvud. En petitess naturligtvis, men det är en sådan där sak jag hänger upp mig på.

Nä, att ta porträttfoton (som dessutom är till modellens fördel), skall man nog akta sig för att ta lätt på, ljussättning är en kons i sig själv. Jag hade funderingar på att investera i "lite" pryttlar för att inreda mitt vardagsrum till en liten studio, men när jag (nyligen) räknat på hur mycket pengar jag redan lagt på fotoutrustning och inte minst i ljuset (!) av hur sällan jag använder det jag redan har, beslutade jag mig att lägga det på is för tillfället. Jag nöjde mig med att investera i ett par böcker som handlar om ljussättning för porträttfotografering och retusch för den samme, de var ju trots allt på rea och högst överkomliga. Dessutom har jag ingen sambo (eller dotter) som kan agera modell respektive ljusstativ så projektet blir så omfattande att det helt enkelt inte blir praktiskt genomförbart.

Sedan ett tips i all välmening; Vad ni än gör, sätt er inte ner och börja räkna på hur mycket pengar ni lagt ut på fotorelaterade pryttlar, risken är överhängande att det kan uppstå ett behov av lugnande preparat. Jag var själv tvungen att göra det för att få en uppfattning om försäkringsvärdet och det skulle jag inte ha gjort 😲 !

Jag förstår, men dom stråna var betydelselösa för mig. Jag skulle nog kunna kapa en bit av skallen också om jag skulle känna för det :)

Jag har också en redigeringsbok för porträtt, bröllop mm. Men jag kollar aldrig i den. Jag hamnar alltid på youtube när det är dags för utbildning av någon anledning. Men en ljussättningsbok kanske man skulle ha i sitt boksortiment tillsammans med redigeringsboken :D

Hehe, jag räknar inte på värdet men jag vet att jag har alldeles för hög förstasiffra och på tok för många nollor därefter....

On 2018-08-23 at 11:33 PM, Cope sade:

Den ska vara vass på 1.4. Jag tror nog att det är forat som sabbar dom lite då dom är skarpa i råkonverteraren....

Den är skarp på f/1,4, det har jag sett massor av! Därför jag är så avundsjuk på just denna :P Jag har en fb-vän som har samma, och hon tar grymt snygga och otroligt skarpa bilder med den här :) 

4 timmar sedan, Cope sade:

Jag skulle nog kunna kapa en bit av skallen också om jag skulle känna för det :)

Säg inte det till sambon bara...😶.

6 timmar sedan, Ulf Ekström a.k.a Himma sade:

Snygg serie du presenterar Conny. Har absolut inget nytt att komma med men håller med om skärpan och då särskilt skärpedjupet som jag tycker är väl kort. Men det är ju som sagt en smaksak. 

Tack för att du tyckte till Himma :)

Jag fokuskalibrerade om gluggen igår en aning och nya försök kommer framöver. Men det blir på 1.4 även då. Tjurig som jag är :D