Jump to content

Recommended Posts

Jag köpte som bekant en batteridriven studioblixt och en octabox för att lära mig ta vettiga porträtt mm i olika situationer. Känner att det kanske är dags att lämna min comfortzon och ta mig an nya utmaningar.

Mitt blixtstativ höll dock på att dö av utmattning då jag hängde på studioblixten innan jag ens hade hissat upp den till rätt höjd. Därför är bilderna tagna med speedlighten monterad på octaboxen. Nytt stativ (C-stand) är beställt men inkommer inte i lager förrän den 7/9. Så i mitten på september ska jag börja kunna öva på allvar. Tills dess får speedlighten jobba.

Bilderna är tagna i HSS då jag har fastnat för den tekniken. Det kräver dock rätt mkt av blixtkapaciteten så blixten gick på maxkapacitet på alla bilderna. Jag är ju inte van att redigera porträtt heller så jag har utgått efter bästa förmåga.

Här följer ett gäng bilder där vissa även visas i svartvitt och med annan beskäring.

1.

_8505384.jpg

2.

_8505388 1.jpg

3.

_8505388.jpg

4.

_8505397.jpg

5.

_8505421.jpg

6.

_8505424 1.jpg

7.

_8505424.jpg

8.

_8505429 1.jpg

9.

_8505429 2.jpg

10.

_8505429.jpg

11.

_8505430.jpg

Det är ju i första hand blixthantering jag vill lära mig men jag tar även tacksamt emot både positiv och negativ kritik på både blixtljus samt redigering mm.

Jag har inte så mycket kritik att komma med då porträttfotografering är relativt otrampad mark även för mig. Jag gillar dock särskilt de svartvita med solljuset glittrande i håret. Du får dock tummen upp på hela serien. :thumbsup:

Tack, kul att dom gick hem. Detta är som sagt mitt första ärliga försök med porträttfotografering. Och jag vill helst bli någorlunda bra på det så man slipper skämmas :)

Det ska dock bli intressant att se hur det blir med studioblixten framöver.

Snyggt!! Håller med Rolf om de svartvita varianterna som i mitt tycke är bättre :)

Ska bli spännande att se vad du kan få till med studioblixten!

35 minuter sedan, Mathias sade:

Snyggt!! Håller med Rolf om de svartvita varianterna som i mitt tycke är bättre :)

Ska bli spännande att se vad du kan få till med studioblixten!

Tack Mathias. Då verkar jag vara på rätt spår iaf :)

Ja, det ska bli roligt att börja jobba med den framöver.

Just nu, Odie (Thomas) sade:

Verkligen tjusiga! men lite för många bilder att kolla på, men jag tycker att bild 3, 6 och 10 är bäst med tanke på ljuset/blixten :thumbsup::thumbsup:

Tackar för det Odie. Jag behöver öva mycket, därav mängden bilder :)

Tycker du lyckats riktigt bra Cope, har svårt att utse någon speciell men tvåan gillar jag lite extra. Jag tycker att ljuset har du fått till väldigt bra, ser i princip ut som helt naturligt ljus med undantag för blänket i ögonen, men på en del bilder har du inte ens det... Nu brukar det ju hör till den här typen av fotografering, men det funkar ju ypperligt även utan blänk som synes!:thumbsup:

Det enda jag kan säga om jag ska slänga ur mig nåt negativt, det är att jag saknar lite skärpa i ansiktet och på ögonen, och kanske hade jag velat ha lite mer skärpedjup också, men framförallt är det skärpan som jag hade velat förbättra. Men det kanske är meningen att det ska vara softa bilder, det vet ju inte jag... :)

1, 4 & 6 tycker jag är bättre än di andra men fråga mig  inte varför för det kan jag inte sätta ord på.

Tycker det är svårt att fota människor, men jag tycker du har lyckats bra med alla fast de nyss nämnda sticker ut för mig.

1 timme sedan, Jens Nilsson sade:

Tycker du lyckats riktigt bra Cope, har svårt att utse någon speciell men tvåan gillar jag lite extra. Jag tycker att ljuset har du fått till väldigt bra, ser i princip ut som helt naturligt ljus med undantag för blänket i ögonen, men på en del bilder har du inte ens det... Nu brukar det ju hör till den här typen av fotografering, men det funkar ju ypperligt även utan blänk som synes!:thumbsup:

Det enda jag kan säga om jag ska slänga ur mig nåt negativt, det är att jag saknar lite skärpa i ansiktet och på ögonen, och kanske hade jag velat ha lite mer skärpedjup också, men framförallt är det skärpan som jag hade velat förbättra. Men det kanske är meningen att det ska vara softa bilder, det vet ju inte jag... :)

Tack Jens :)

Jag provade lite olika höjder och avstånd med blixten, därav det varierande ljuset med blänk i ögat eller ej :)

Gluggen gick konstant på 1.4 då det var den bländaren jag ville ha när jag köpte gluggen. Men som med allt annat så är smaken som baken. Bilderna är helt oskärpa förutom iris. Det kanske är fel sätt att tänka??

Jag får utforska det lite närmre :)

52 minuter sedan, ToddeSwe sade:

1, 4 & 6 tycker jag är bättre än di andra men fråga mig  inte varför för det kan jag inte sätta ord på.

Tycker det är svårt att fota människor, men jag tycker du har lyckats bra med alla fast de nyss nämnda sticker ut för mig.

Tack Todde. Jag håller med dig. Det är sannerligen inte lätt och nu är det dags att ta tag i problemet :)

porträttfoto..... det är sån jäkla skillnad på människor och precis vad som helst annat..det är en helt annan värld, ansikten är så privata, så fyllda av känslor som man kan relatera till att själva fotoaspekten försvinner. jag ser bara personen och får genast en känsla av hens ansiktsuttryck som kör över det fotografiska totalt.

kanske även min aversion mot mitt eget utseende spelar in....kameror hatar mig, och jag står helst bakom den, inte framför den. :D

- men....hon är jättesöt, speciellt på bild nr 8 !! :)

19 timmar sedan, Jens Nilsson sade:

17 timmar sedan, gerard ohman sade:

porträttfoto..... det är sån jäkla skillnad på människor och precis vad som helst annat..det är en helt annan värld, ansikten är så privata, så fyllda av känslor som man kan relatera till att själva fotoaspekten försvinner. jag ser bara personen och får genast en känsla av hens ansiktsuttryck som kör över det fotografiska totalt.

kanske även min aversion mot mitt eget utseende spelar in....kameror hatar mig, och jag står helst bakom den, inte framför den. :D

- men....hon är jättesöt, speciellt på bild nr 8 !! :)

Tack för kommentaren Gerard :)

21 timmar sedan, Cope sade:

Tack Jens :)

Jag provade lite olika höjder och avstånd med blixten, därav det varierande ljuset med blänk i ögat eller ej :)

Gluggen gick konstant på 1.4 då det var den bländaren jag ville ha när jag köpte gluggen. Men som med allt annat så är smaken som baken. Bilderna är helt oskärpa förutom iris. Det kanske är fel sätt att tänka??

Jag får utforska det lite närmre :)

Tack Todde. Jag håller med dig. Det är sannerligen inte lätt och nu är det dags att ta tag i problemet :)

Det är så lite som krävs för att det ska bli bra eller pankaka. Ett leende som inte ser naturligt ut, ett öga som precis har blinkat ... :)

Lycka till och visa gärna dina framgångar!

21 minuter sedan, ToddeSwe sade:

Det är så lite som krävs för att det ska bli bra eller pankaka. Ett leende som inte ser naturligt ut, ett öga som precis har blinkat ... :)

Lycka till och visa gärna dina framgångar!

Så är det. Det är en hårfin skillnad. Visst är det som du säger angående modellen. Men i denna och i kommande trådar är det mer blixtljuset jag är intresserad av att få rätt. Hur modellen beter sig får vi ta i ett senare skede :)

Tack, jag kommer visa bilder i både med och motvind skulle jag anta :)

Kul att du går utanför din komfortzon! Det här med porträtt och blixt är verkligen svårt, men vägen till bra porträtt är ju oftast genom fler blixtar, softboxar mm, även om det naturligtvis går med bara en blixt också (när man lärt sig hantera den! Min akilleshäll...). 

Tycker du fått till ljuset bra i samtliga bilder, men något lite bättre i vissa. Nr 6 & 8 är mina favoriter både med ljus och pose. Vad man gillar är ju högst personligt egentligen. Vissa porträttfotografer vill inte ha några skuggor alls, medan andra jobbar med skuggorna. Jag kan tycka att utan en enda skugga så finns riskten att bilden blir platt. För hårda skuggor är inte heller snyggt, så här kommer du kanske att få träna en del för att få det som du vill ha det. Nu menar jag inte detta som någon kritik för dessa bilderna, utan bara som en allmän reflektion. 

Blänket i ögat ska absolut finnas där, det är det som gör det lilla extra i ett porträtt. Sträva alltid efter blänket! Nästan alla bilderna här har blänket, så bra jobbat :thumbsup:

Precis som Jens så önskar jag lite mer skärpa, och då särskilt i ögonen. Poseringen är också en viktig detalj. T ex om modellen sitter är det bra att sitta upprätt och med något vridet ansikte mot kameran. 

37 minuter sedan, Mona sade:

Kul att du går utanför din komfortzon! Det här med porträtt och blixt är verkligen svårt, men vägen till bra porträtt är ju oftast genom fler blixtar, softboxar mm, även om det naturligtvis går med bara en blixt också (när man lärt sig hantera den! Min akilleshäll...). 

Tycker du fått till ljuset bra i samtliga bilder, men något lite bättre i vissa. Nr 6 & 8 är mina favoriter både med ljus och pose. Vad man gillar är ju högst personligt egentligen. Vissa porträttfotografer vill inte ha några skuggor alls, medan andra jobbar med skuggorna. Jag kan tycka att utan en enda skugga så finns riskten att bilden blir platt. För hårda skuggor är inte heller snyggt, så här kommer du kanske att få träna en del för att få det som du vill ha det. Nu menar jag inte detta som någon kritik för dessa bilderna, utan bara som en allmän reflektion. 

Blänket i ögat ska absolut finnas där, det är det som gör det lilla extra i ett porträtt. Sträva alltid efter blänket! Nästan alla bilderna här har blänket, så bra jobbat :thumbsup:

Precis som Jens så önskar jag lite mer skärpa, och då särskilt i ögonen. Poseringen är också en viktig detalj. T ex om modellen sitter är det bra att sitta upprätt och med något vridet ansikte mot kameran. 

Tack för att du tyckte till Mona. Jag håller med dig. Det här med blixt är ingen lått uppgift. Tyvärr har jag inte kunnat använda studioblixten ännu då stativen är på tog för klena. Det kommer dock ett nytt någonstans i mitten av september om planen håller. Grundtanken är att i huvudsak använda studioblixten och kanske även ibland en speedlight för lite hårljus.

Kolla på Craig Beckta på youtube så ser du vad det är jag vill uppnå. Eller nåt ditåt iaf. Ända fram kommer jag aldrig då det kräver en del redigering också :)

Kul att du tyckte att ljuset hade lyckats. Det är ju det jag vill försöka lära mig :)

Jag vet inte om jag fattar er riktigt angående skärpan. Är det ett större skärpedjup som efterfrågas eller är det ett större område än iris som ska skärpas upp??

Edit: Du behöver inte vara rädd för att ge negativ kritik. Det har ingen dött av :)

Om jag inte håller med eller om det ligger en tanke om mitt slutresultat så meddelar jag det :)

Jag vet inte nu om jag ser dåligt, tro jag måste ha starkare datorglasögon, men vissa känns inte helt 100% skarpa. Kanske 1,4 är lite mjukt i skärpan. Inte ovanligt. Testa 1,6 och se om det blir annorlunda. MEEEEN, det kan också vara mina ögon det är fel på. 

Den ska vara vass på 1.4. Jag tror nog att det är forat som sabbar dom lite då dom är skarpa i råkonverteraren....

Ja det kan ju vara forumet, eller åtminstone storleksförminskningen som ställer till det, för jag tycker att skärpan kunde var liiite skarpare och även något längre skärpedjup. det senare är ju dock en smaksak förstås, och skärpan i ögonen har du ju som nämnts fått till. Så det beror väl på tycke och smak och vad du själv vill uppnå som är avgörande, ljusmässigt är du ju i princip redan i hamn, där har jag inget mer att tillägga än det som redan sagts!:thumbsup:

Jag har ingen kritik att framföra som sådan, möjligtvis ett litet försynt påpekande att du kanske skulle ha haft lite mer luft i överkant på bild 2 och 6 samt 8 vilka var de bilder som tilltalade mig mest, och då framförallt för din dotterns varma leende i bild 8.

Kanske skulle du haft någon form av reflektor som lättar upp lite på skuggsidan också, men det är ren spekulation från min sida. Tycker att kontrasten mellan högdagrar och skuggor i ansiktet blir lite väl stor, men jag skulle sannolikt inte gjort det bättre själv.

14 timmar sedan, Jens Nilsson sade:

Ja det kan ju vara forumet, eller åtminstone storleksförminskningen som ställer till det, för jag tycker att skärpan kunde var liiite skarpare och även något längre skärpedjup. det senare är ju dock en smaksak förstås, och skärpan i ögonen har du ju som nämnts fått till. Så det beror väl på tycke och smak och vad du själv vill uppnå som är avgörande, ljusmässigt är du ju i princip redan i hamn, där har jag inget mer att tillägga än det som redan sagts!:thumbsup:

För egen del vill jag bekanta mig med gluggen framför allt på f1.4 för att blåsa ut bakgrunden ordentligt och samtidigt isolera motivet. Mitt mål är att ta bra porträttbilder, sen får tiden utvisa om jag gör några justeringar angående skärpedjupet. Detta är ju mitt första försök och det var nog främst ljuset jag var intresserad av att få svar på om jag var på rätt väg eller inte :)

Kommande bilder ska jag iaf skärpa upp mer än bara själva iris. När det beslutet togs gjorde jag nog ett misstag :)

8 timmar sedan, sanne sade:

Skulle vel ikke være din datter..super fine billeder af hende...dejligt smil hun har..køn pige 🙂 

Jadå, det är min dotter. Tack så mycket för din kommentar :)

7 timmar sedan, Mr.T sade:

Jag har ingen kritik att framföra som sådan, möjligtvis ett litet försynt påpekande att du kanske skulle ha haft lite mer luft i överkant på bild 2 och 6 samt 8 vilka var de bilder som tilltalade mig mest, och då framförallt för din dotterns varma leende i bild 8.

Kanske skulle du haft någon form av reflektor som lättar upp lite på skuggsidan också, men det är ren spekulation från min sida. Tycker att kontrasten mellan högdagrar och skuggor i ansiktet blir lite väl stor, men jag skulle sannolikt inte gjort det bättre själv.

Tack för att du tyckte till :)

Just dom bilderna du nämner tyckte jag själv blev bättre med den tajtare beskäringen :) Smaken är väl som bekant som baken även i såna här fall :)

En reflektor är väl mer eller mindre planerad vid nästa försök. Denna gång hade jag inte en tanke på den då alla hade sin uppgift. Dottern modellade, jag fotade och sambon hål i stativet med oktaboxen :) 

När jag får hem det nya stativet så blir sambons händer överflödiga och då kan hon hålla i reflektorn :)

Det är sannerligen inte så lätt som man först kan tro med ljussättning och porträttfotografering. Här krävs det massor av övning :)

För det första så är det en fin bildserie och om detta är början på att använda blixt så har du lyckats bra. Själv är jag alldeles för otålig för att hålla på med blixt så jag föredrar naturligt ljus.

Mona påpekade något som jag själv tycker ger ett bättre porträtt och det är skuggorna. Ta inte bort alla skuggor utan jobba med dom. Om man jämför bild 3 med bild 5 så upplever jag bild 3 som mer platt eftersom det nästan inte finns några skuggor jämfört med bild 5 där skuggorna ger mer djup i bilden. Jag har lite svårt att uttrycka mig här men på bild 5 så kommer din dotters "karaktär" fram mer. Hoppas du förstår vad jag försöker säga.

Smaken är naturligtvis olika så ovanstående är bara vad jag tycker