Jump to content
Sign in to follow this  
Martin

Malmö

Recommended Posts

Skulle ta en runda på festivalen på festivalavslutningen, men för trångt och för mycket folk så det blev en liten promenad med arkitektur i sökaren istället.

1. Malmöhus slott. Nordens bäst bevarade renässansslott, och från början danskt när det byggdes på 1400-talet. De danska kungarna bodde här under sina besök i Malmö. När Skåne tillföll Sverige 1658 blev det en fästning för att försvara sig mot danskarna, och sedermera inrättades fängelsehålor. Borggården användes även för avrättningar av fångar och 1901 avrättades den siste fången. 

20180817_194009_009.thumb.jpg.fa156e62b35ea345c487db57a41db946.jpg

2. Hovrätten Skåne och Blekinge (ligger alltså i Malmö), älskad eller hatad. För sin arkitektur då alltså (säkert av andra skäl också av vissa individer). Ligger två långa stenkast från ovanstående slott. Till vänster skymtar delar av Malmö högskola. Till höger nybyggen.

20180817_194230_011.thumb.jpg.d341f27a6ee6a75e0b2cb33813022673.jpg

3. Mer av hovrätten.

20180817_202310_033.thumb.jpg.63e39301062244f574b9dd6b9718758a.jpg

4. Och ännu mer hovrätt, men nu även med Turning Torso i solnedgången.

20180817_202433_035.thumb.jpg.0f9a482a8ea6001e57d763b8ec5300d2.jpg

5. Annat komp

20180817_202429_034.thumb.jpg.73c1cb4753793fb2d4b7a582d2b444a1.jpg

6. Någon form av konstverk utanför Malmö Live (koncerthus, hotell, restaurang och konferens mm)

20180817_201915_027.thumb.jpg.895df46d71aa430df731d7d2cb8640dc.jpg

7. Malmö Live i bakgrunden, konstverket ovan i förgrunden. 

20180817_194609_012.thumb.jpg.9eac6c6e9f910351350b0c89b1833f2d.jpg

8. Kanske inte ett klassiskt foto för arkitektur, men husen i bakgrunden är lite historiska. Huset med tornet är rådhuset, stod klart 1547 och var då det största i Norden. Fotot under en konsert med för mig okänt rap/hiphopband, under festivalen. På scenen avslutade Steve Angelo (Swedish Housemaffia) Malmöfestivalen kl 23, och strax efter midnatt var spelningen slut. Då blev det efterfest på uteställe till höger i bild. Kl 05 i morse valde några idioter att beskjuta stället med skarpladdade vapen, sån tur var ingen skadad. På tal om kontraster...

20180817_195918_018.thumb.jpg.053941f0009b32f10b2b4efecabeff06.jpg

Fina bilder på fina byggnader. Fyran får ett x-tra plus i kanten. :thumbsup: Men vad är det för idioter som tvunget ska ut och skjuta på öppen gata? Får polisen fatt i den skyldige önskar man att tiden kunde vridas tillbaks till innan 1901 och placerat personen på Malmöhus slotts borggård dinglandes i en snara eller liknande. 

som Ulf säger. fina bilder. fyran finast, mysigt med solnedgången vid torson. och satan vad trött man är på skjutgalna skitungar.

- men att första bilden föreställer ett slott....??? jag trodde Västerås har Sveriges fulaste slott, men det här var nog snäppet fulare :lol: - ser mer ut som en fängelsebyggnad...

Härliga bilder, att jag inte fått se slotten när jag varit hos f.d svärföräldrarna blir jag sur för nu. :)

Hoppas Sverige återtar Malmö från snorungarna med vapen. Jag hade aldrig vågat gå där och fota som du gjorde. :(

Jag var ju uppe på festivalen vid 19-tiden, man skall inte glömma att de allra flesta ute är vettiga människor (under festivalen dessutom väldigt mycket polis- och ordningsvakter så är det någon gång man skall passa på så är det väl då) :) 

De körde faktiskt giljotin på borggården... men ja, en liten tidsmaskin hade gjort susen.

Skulle vilja ha ett mer ingående bildreportage från slottet, andra vinklar och både inne och ute. Kanske ett kommande fotoprojekt ?

Sedan vill vi gärna ha ett bildreportage från Rosengård, så att vi får se att den gängse bild som finns om detta bostadsområde, Malmös mångkulturella kronjuvel, är falsk.

F ö tilltalades jag mest av bidrag nr 4.

Kul med fina bilder från Malmö. Verkar finnas mkt att se. Någorlunda berest i Sverige ändå men denna stad är helt vit för mig. Har inget att göra med Malmös nu lite tvivelaktiga rykte eller så. Bara inte blivit av. Förutom slottet som lockar skall det finnas lite rester av baltiska utställningen i nån park.

Intressant med konsten: "På grund av första världskrigets utbrott fick inte Baltiska utställningen den internationella dragningskraft som man förväntat sig. Utställarna från Tyskland och Ryssland avbröt sitt deltagande och återvände till sina hemländer. Ryssarna glömde därvid kvar en omfattande och mycket värdefull konstsamling. De verk för vilka den rätta ägaren kunde fastställas återlämnades efter kriget. Detta var dock ej möjligt för en stor del av verken, och trots påstötningar, även från Josef Stalin, om att dessa borde anses vara den sovjetiska statens egendom, vägrade Malmö stad att återlämna dem. Denna konstsamling finns än idag på Malmö konstmuseum."

Baltiska_1914b.jpg

13 timmar sedan, ToddeSwe sade:

Härliga bilder, att jag inte fått se slotten när jag varit hos f.d svärföräldrarna blir jag sur för nu. :)

Hoppas Sverige återtar Malmö från snorungarna med vapen. Jag hade aldrig vågat gå där och fota som du gjorde. :(

Jag hoppas att danskarna återtar Skåne 😉

17 timmar sedan, Mr.T sade:

Skulle vilja ha ett mer ingående bildreportage från slottet, andra vinklar och både inne och ute. Kanske ett kommande fotoprojekt ?

Sedan vill vi gärna ha ett bildreportage från Rosengård, så att vi får se att den gängse bild som finns om detta bostadsområde, Malmös mångkulturella kronjuvel, är falsk.

F ö tilltalades jag mest av bidrag nr 4.

Bra idé med både mer om slottet, men kanske ett om Rosengård. Har faktiskt haft det på lut ett tag.

Rosengård  är ett väldigt trevligt område. Sedan är där en liten del av Rosengård (det som ofta benämns Rosengård i media) som är lite sämre - men även där får man ju ha med sig att det är ganska liten del som ställer till det för stor del. I Malmö/Rosengård försöker vi vara noga med att prata om Herrgården (det sämre området) eller Rosengård, att vi helt enkelt skiljer på vad som är vad. 

Jobbar för övrigt i Rosengård och som sagt, det mesta där är bra och där är i många avseenden fint.

Men, det finns verkligen baksidor och ett utanförskap som är en utmaning modell större, det skall inte förnekas.

Kanske rent av blir lite foto redan i veckan då "Malmedalen" är igång, precis som det låter. Almedalen (eller Järvaveckan som de hade i Sthlm), fast Malmöstyle. Den började i lördags och går av stapeln mitt i hjärtat av Herrgården, dvs den sämre delen av Rosengård.

13 minuter sedan, Farsta (Hasse) sade:

Det har fått en delvis annan innebörd än den jag lärde mig i skolan... ;) 

Minst sagt ! Jag skulle vilja gå så långt och påstå att det skett en devalvering av ordets betydelse.