Jump to content
ToddeSwe

Kaffemugg med "rök"

Recommended Posts

Inneväder idag! :)

Har testat lite med att få rök från en mugg men är inte nöjd med resultatet riktigt. Tog ett värmeljus och blåste ut det men det blir ju inte som en varm kopp kaffe.

Tyvärr så blir inte kaffet så varmt så att det ryker, trots en ny bryggare så det går heller inte. Här har jag valt en bild med minimalt med rök.

1. Med värmeljus

_6105625.thumb.jpg.000757176ed928c8ff759affb20d3d88.jpg

2. Med varmt vatten Knappt synligt. :(

_6105628.thumb.jpg.976d843e4fef0f12ea6f0d4c3d2d46d8.jpg

Just nu, Rolf sade:

Snyggt och man ser ju i alla fall röken. Vet inte vad du skall göra för att få mera rök.

Ja men det är subtilt :) ... få se om någon annan har ett bättre rökförslag.

26 minuter sedan, Fredrik H sade:

Tack! :) Får väl koka vatten på spisen och hälla upp i muggfan. :)

21 minuter sedan, Jens Nilsson sade:

Bra försök, men tror att det är knivigt i såna här bilder med svart bakgrund att få röken synlig, den måste ju belysas på nåt sätt... Du kanske får fixa nåt i Photoshop...:lol:

Ja verkligen, ska testa med kokhett vatten se så får vi c. :) Ps väntar jag med tror jag!

Men finns det fortfarande salpeter att få tag på idag? Hade för mig att det inte säljs längre... Men har man Klorex så går det lika bra, men man får en gul låga i stället för rosa. Fast vet inte om det går få tag på heller för den delen. Det var länge sen jag behövde dessa saker...B)

2 minuter sedan, Ulf Ekström a.k.a Himma sade:

Kalisalpeter och socker blandas och därefter tänder man på. Du lär få rök som räcker mer än väl. :lol:

SÅ skoj ska vi inte ha! :)

1 timme sedan, Fredrik H sade:

Hej Fredrik! :) Jag testade den första av all i listan och här är resultatet! :) he he he he

_6105628-Redigera.thumb.jpg.b40be8f7a7ff3670227a07992efed5ca.jpg

Får nog träna några år på att få en naturlig grund för detta först! :) OCH detta är andra försöket! :)

37 minuter sedan, Rolf sade:

Här ser ju röken nästan äkta ut! :thumbsup:

Ja fast det behövs jobba lite till med tekniken...

7 minuter sedan, Cope sade:

Det tar sig sa han som grillade i logen :):thumbsup:

Eller hur! :)

9 timmar sedan, Mona sade:

Enklaste sättet är nog att fixa det i PS med en pensel.

Jo det är det som är använt. 

Men det gäller att jobba på tekniken för att få en verklig ånga. Nu ser den inte alls verklig ut men under tillverkningens gång så ändrar den på sig så man vet inte hur den faller ut. Men helt klar är jag iaf nöjd och känner att jag är på rätt väg. 

Tänkte uppleva ungdomens fröjder och letade kalisalpeter i hyllan. Tror det hade ett annat namn och hade blivit ohemult dyrt. Används väl vid skinkhantering eller nåt?

Minns hur vi fyllde läskflaskor och hur det brann och luktade brunnet socker. Saknar.

43 minuter sedan, Ulf Ekström a.k.a Himma sade:

Inte lätt att fixa artificiell rök inte. Jag tror att det lättaste är kokande vatten/kaffe och fota det på "riktigt". Ljussätt med blixt och snoot från sidan mot en mörk bakgrund så borde röken framträda hyfsat tydligt. :thumbsup:

Nej det har jag märkt,  men den sista blev ganska ok tycker jag. Gjorde en till nyss med bryggaren i bakgrunden också.

_6105638-Redigera-Redigera.thumb.jpg.67b0db7bc411d26057d5831de34b3fe3.jpg