Jump to content
Mr.T

Cykelsemester till (och runt) Gotland, 2015.

Recommended Posts

16 minuter sedan, Mona sade:

Jag har aldrig varit på Gotland, men vill gärna dit! Dina bilder får mig att vilja åka NU! Missade tyvärr andra sidan av tråden när jag skrev mitt första inlägg. Kul och intressant att få följa med på din resa :) 

Tycker verkligen att ni som aldrig varit där skulle åka. Bara att komma till Visby och mötas av ringmuren när man lämnat färjeläget och är på väg in mot stan, är en upplevelse i sig.

13 minuter sedan, Farsta (Hasse) sade:

Det är ofta svindyrt ta med egen bil

6 000 för att ta med sig egen bil på färjan ? Det var det grövsta, sa flickan. Är du säker på att det bara handlar om transport av bil ToR Gotland ? det låter orimligt högt, kan jag tycka. Men om det är så, då är naturligtvis en hyrbil att föredra.

16 minuter sedan, Farsta (Hasse) sade:

men nu måste man trava några irriterande extra 100 meter.

Ja, det är ju rent förj*vligt. Man kan ju ta en taxi de sista hundra metrarna, i o f s.

1 timme sedan, Farsta (Hasse) sade:

Gillar också nya platser och börjar mer och mer kasta blickarna mot Balticum. Inte bara Riga och Tallinn

Ja, det är ju helt klart intressanta platser. Det finns ju en svensk-by i Baltikum, jag minns bara inte i vilket land, där man fortfarande talar svenska. En kvarleva från den svenska stormaktstiden.

Måste kolla med honom. Är inte 100. Egen bil och ute i sista minuten. Dock tror jag man såg över priserna för några år sedan. Detta kan vara 5-6 år sedan. Man körde några snabba katamaraner som var lite dyrare

Du tänker på Gammelsvenskby i Ukraina. Hela byn tvingades bort från Dagö eller ev Ösel på 1700-talet och fick vandra till Ukraina.... :( 

2 minuter sedan, Farsta (Hasse) sade:

Man körde några snabba katamaraner som var lite dyrare

Jo, att katamaraner är dyrare, det kan jag förstå, men 6 000 :-  😲. Det är inte "lite dyrare", det är rent ocker, på gränsen till kriminellt skulle jag säga.

4 minuter sedan, Farsta (Hasse) sade:

Du tänker på Gammelsvenskby

Stämmer. Med jag vill dra mig till minnes att det skall finnas något sådant i Baltikum också, en kvarleva från stormaktstiden, där en (eller flera ?) av de numera Baltiska staterna ingick i ett svenskt protektorat. Jag kan inte dra mig till minnes att Ukraina, (eller någon del av nuvarande Ukraina) har ingått i det Svenska territoriet under stormaktstiden, men du kanske känner till något jag inte gör ?

Nördvarning 🤣. Första kontingenten Svenskbybor anlände Sthlm 1928 eller 1929. Just då höll man på att bygga det sk Centrumpalatset i korsningen Sveavägen/Kungsgatan. Nån på tegelbruket tyckte det borde förevigas och satte in denna. Hur många ser den? Hur många vet? Men kul uddafakta är det 😉

DSC_3297.JPG

5 minuter sedan, Farsta (Hasse) sade:

Det ingick nog aldrig i Sverige. En ren straffdeportering en rysk kejsarinna 

Aha ! Du menar att en rysk regent har deporterat svenskar från de Baltiska staterna under den tiden dessa låg under Rysk överhöghet !? Eller har jag missförstått något ?

4 minuter sedan, Farsta (Hasse) sade:

Nördvarning 🤣. Första kontingenten Svenskbybor anlände Sthlm 1928 eller 1929. Just då höll man på att bygga det sk Centrumpalatset i korsningen Sveavägen/Kungsgatan. Nån på tegelbruket tyckte det borde förevigas och satte in denna. Hur många ser den? Hur många vet? Men kul uddafakta är det 😉

DSC_3297.JPG

Intressant att du har kunskap om den Svenska historien. Fyll gärna på med mer och upplys oss oinvigda, inte minst om denna bortglömda del !

19 timmar sedan, Mr.T sade:

Du vet naturligtvis bäst själv vad  som passar dig, men om du tänker att stanna under bara en vecka och om du då tänker kuska runt, föreslår jag att du tar med dig en bil (om du har någon), alternativt hyr en på plats (men det kan bli en dyr historia). 

Själv tycker jag det bara är spännande att upptäcka nya platser och om jag hade haft möjlighet hade jag nog gjort till som en huvudsysselsättning. När man kommit till en ny plats, stannat ett tag och sedan tröttnat, då är det bara att dra vidare och upprepa steg ett osv. Hade kunnat passa mig väldigt bra. Det som hindrar mig är finansieringen...😁.

Ja det blir bil, fast går det så ska nog cyklarna med. Min son sa att han ville till England så han kunde prata engelska när jag nämnde detta. 😕

23 timmar sedan, ToddeSwe sade:

Min son sa att han ville till England så han kunde prata engelska när jag nämnde detta.

Han får väl prata engelska på Gotland, de flesta är nog engelsktalande där också...😉.

Ja du Tony, det här gör du jäkligt bra. Både bildvisningen och skrivandet verkar passa dig som handsken. Tackar allra ödmjukast för rundresan på en plats jag aldrig varit i närheten av. :thumbsup:

Det enda jag känner måste rättas är att man inte får köra EU-moppe på cykelvägar.

5 timmar sedan, Ulf Ekström a.k.a Himma sade:

Ja du Tony, det här gör du jäkligt bra. Både bildvisningen och skrivandet verkar passa dig som handsken. Tackar allra ödmjukast för rundresan på en plats jag aldrig varit i närheten av. :thumbsup:

Det enda jag känner måste rättas är att man inte får köra EU-moppe på cykelvägar.

Tack själv  !

Det är naturligtvis väldigt roligt att mina ansträngningar uppskattas. Det sporrar till att försöka göra än bättre framledes.  Dessutom tycker jag det är roligt. 

Naturligtvis är det som du säger,  det är jag som blandat bort korten. EU-moper får inte framföras på cykelbana, det är den andra modellen som bara får köras i 25 km/h som får framföras på cykelbana. 

Tackar för klargörandet, (och påminnelsen) !

7 timmar sedan, Mr.T sade:

Tack själv  !

Det är naturligtvis väldigt roligt att mina ansträngningar uppskattas. Det sporrar till att försöka göra än bättre framledes.  Dessutom tycker jag det är roligt. 

Naturligtvis är det som du säger,  det är jag som blandat bort korten. EU-moper får inte framföras på cykelbana, det är den andra modellen som bara får köras i 25 km/h som får framföras på cykelbana. 

Tackar för klargörandet, (och påminnelsen) !

Fast klass II moppar som dom kallas som får gå i max 25 km/h är också Eu moppar. Det är bara klass I moppar- som inte får framföras på cykelbanor, har för mig att även de äldre mopparna som fick gå 30km/h får framföras där. Åtminstone gjorde vi det när det begav sig...😄

5 timmar sedan, Jens Nilsson sade:

Fast klass II moppar som dom kallas som får gå i max 25 km/h är också Eu moppar. Det är bara klass I moppar- som inte får framföras på cykelbanor, har för mig att även de äldre mopparna som fick gå 30km/h får framföras där. Åtminstone gjorde vi det när det begav sig...😄

Det är väl än mer korrekt definition,  Klass I och II mopeder. Dom ser likadana ut, men har olika effekt. Och vad jag kan dra mig till minnes, stämmer det att dom gamla som kunde köras i max 30 km/ h (lagligt) även får köras på cykelbanor.