Jump to content
Sign in to follow this  
Farsta (Hasse)

Sthlm delvis från ovan

Recommended Posts

Med alla takterrasser som nu byggs på nya byggnader och även äldre som öppnas upp får man delvis nya fotovinklar 

1. Ferdinand Bobergs mästerverk i ny vinkel. Posthuset. Notera örnarna (?) som sitter runt

mini_DSC_4488_00001.jpg

4. Kusiner softar på Scandics nya takterrass. Här ligger också Sveriges dyraste lägenhet några meter upp. Ägs av en kille som kränger klockor för 1300 kr styck men som kanske kostar 50 kr styck att producera = smart ! :) 

mini_DSC_4501_00001.jpg

Europa lägger ut. Låg på redden och hade egna båtar som körde in folk. Tyskspråkig båt. "Liten" och exklusiv. 27 dagar ombord  kostar 120 000 kr. Per person. 3 dagar = 18 000 kr

mini_DSC_4523.JPG

Skal love for at vi er taget op i luften 🙂 skulle nødig hænge oppe i den karrusel på dit sidste billede ...Flot krydstogt skib ..ja det koste at rejse med dem..men mange må jo have lyst og råd...for der kommer godt nok mange mennesker ind igennem Norge når man er på ferie der..det er så storslået oplevelse hver gang....fin billede serie du viser 

riktigt intressant reportage där, Hasse !

alla bilderna ger nya kunskaper !

stenörnarna underbara!

radhus på taket....jösses.

parasollterass uppe på åhlens...vem visste ?

åka kryssning har lockat länge, - så bekvämt att ha samma hotellrum hela resan. men inget för mig, för fattig.

och den där gungan.....hur i helvete kan nån gå med på det där ??? jag VET att jag skulle svimma av skräck och glida ur alla selar och fästen, ramla ur  och vakna till sans en halv sekund innan jag krossas mot asfalten där nere...långt långt där nere......fy fasiken....

:)

Som tur är Gerhard tror jag det finns kryssningar som kostar som en charterresa eller tom mindre. Den här båten måste vara bland det lyxigaste som finns. Utsedd till bästa i många år plus att man själv utser det "till världens vackraste". 6000 kr natten är dock löjligt

"Thanks to its size, it can visit ports that are simply unreachable by other cruise ships. This affords us a great deal of flexibility when we plan our routes - and provides you with unparalleled diversity and a wide selection of cruises. This is because the World's Most Beautiful Yacht never takes the same route twice in one season"

En del båtar börjar nu bli Monster 3 x gånger större än största Finlandsfärjan och får inte längre komma in i Sthlm. De klarar inte heller svängen vid Oxdjupet tror jag. De är för långa. Istället har Nynäs byggt en brygga som de kan lägga till vid och sen blir det buss/pendel/taxi in till stan.

Minns dock för en 10 år sedan när det största hittills kom. Var i Kaknästornet på morgonen och båten syntes flera mil bort. En bisarr syn

2 hours ago, Farsta (Hasse) said:

Som tur är Gerhard tror jag det finns kryssningar som kostar som en charterresa eller tom mindre. Den här båten måste vara bland det lyxigaste som finns. Utsedd till bästa i många år plus att man själv utser det "till världens vackraste". 6000 kr natten är dock löjligt

"Thanks to its size, it can visit ports that are simply unreachable by other cruise ships. This affords us a great deal of flexibility when we plan our routes - and provides you with unparalleled diversity and a wide selection of cruises. This is because the World's Most Beautiful Yacht never takes the same route twice in one season"

En del båtar börjar nu bli Monster 3 x gånger större än största Finlandsfärjan och får inte längre komma in i Sthlm. De klarar inte heller svängen vid Oxdjupet tror jag. De är för långa. Istället har Nynäs byggt en brygga som de kan lägga till vid och sen blir det buss/pendel/taxi in till stan.

Minns dock för en 10 år sedan när det största hittills kom. Var i Kaknästornet på morgonen och båten syntes flera mil bort. En bisarr syn

tvungen att kolla upp ju....den just nu största heter symphony of the seas....borde kanske heta *monster of...*  vilken best !!  kan frakta 9000 personer. gäster och personal alltså. undrar hur många som skulle få plats om de verkligen var tvungna att gå ombord för att fly från något. man får  man får nästan lite Titanicvibbar. hoppas den är osänkbar. livbåtarna ser ju seriösa ut i all fall..och kolla skorstenarna...jösses.

1200px-SymphonyOfTheSeas_(cropped)_02.jp

Den där tanken lade jag upp Saab turbo cluben av alla ställen. Hur många skulle få plats på Silja Symphony vid en evakuering om man använde bildäck, alla korridorer, alla hytter, allmänna utrymmen och ytterdäck. Minns ej svaret men många blev det. Tror det blev vikten som satte stopp till slut. Men intressant tanke