Jump to content

Recommended Posts

Jag har ju nämnt att jag har lite projekt i bakhuvudet, tänkte visa några bilder nu som togs i detta syfte redan i fjol, under hösten/sensommaren. Det här är inte några höjdare, frågan är om jag kommer att få det, det är inte säkert.  Finns säkert massor av fotografer som gjort liknande saker med bättre resultat. Tror det kan bli långvarigt projekt detta om det ska bli nåt.

Idén, eller tanken är att försöka ta innehållslösa bilder. Fast alla bilder innehåller ju något, mer eller mindre, men det ska gärna vara saker eller platser där man kan använda fantasin till att placera ut t ex människor, eller djur. Man ska liksom fylla bilden med något i sitt huvud så att säga. Vet inte om någon fattar hur jag menar, men ni får väl klura lite... 

Här är som sagt ett smakprov på det jag har hittills, mer kommer nog senare. Vad det gäller redigering har jag ingen röd tråd just nu, provar mig fram för skojs skull, ska bilder visas tillsammans är det väl en fördel om dom går i samma stil, men nu testade jag som sagt lite olika saker. Kan nog bli olika redigeringar beroende på vad det blir för bilder.

1.

491882271_IMG_3683rm.thumb.jpg.71add8b5f1e492ecd55bdb30a863c411.jpg

2.

IMG_3682rm.thumb.jpg.81a8de7e58ddf267b2bafa0685578378.jpg

3.

IMG_3645rm.thumb.jpg.622ced6bbc826cbbe6346c0ca0a59f0b.jpg

4.

IMG_3638rm.thumb.jpg.c217531f12520e0d503e84595e658829.jpg

5.

IMG_3635rm.thumb.jpg.3f9f93b970ff31b0d5699e2988cc857f.jpg

Synes de fungere fint..tror jeg ved hvad du mener..men det er jo altid lidt svært på et andet sprog..Men det skulle være steder hvor der kan være placeret mennesker eller dyr..Men at du vælger nogen uden mennesker er jo bevist. Synes billede 4 har en god dybde også nr 3...og nr 1...ser jeg efterårsstemningen..folk har sat sig indefor det er for koldt at sidde der ud nu 🙂

Gillar detta! Påminner lite om boken "innehållslösa vykort" eller liknande. Då allt är så innehållslöst börjar tankarna som sagt vandra. Inte helt lätt att hitta motiv heller

5 timmar sedan, sanne sade:

Synes de fungere fint..tror jeg ved hvad du mener..men det er jo altid lidt svært på et andet sprog..Men det skulle være steder hvor der kan være placeret mennesker eller dyr..Men at du vælger nogen uden mennesker er jo bevist. Synes billede 4 har en god dybde også nr 3...og nr 1...ser jeg efterårsstemningen..folk har sat sig indefor det er for koldt at sidde der ud nu 🙂

Tack sanne! Jo du har nog förstått det rätt, trots språket.  Men det kan ju faktiskt även vara bilder på platser där det har utspelats händelser, eller brukar göra det men att det är tomt just vid fototillfället.:)

5 timmar sedan, Ulf Ekström a.k.a Himma sade:

Intressant idé. När man vet lite hur du tänkt så börjar man genast fundera på vem som skulle ha suttit eller stått där. Även vart och varför de är just där och gör vad dom gör.

Precis! Bilderna i sig är kanske inte alltid intressanta eller särskilt bra, men vet man syftet med dom så börjar kanske tankeverksamheten snurra, om man finner det en gnutta intressant vill säga!:)

4 timmar sedan, Farsta (Hasse) sade:

Gillar detta! Påminner lite om boken "innehållslösa vykort" eller liknande. Då allt är så innehållslöst börjar tankarna som sagt vandra. Inte helt lätt att hitta motiv heller

Kul att du gillade det Hasse! Den boken har inte jag hört talas om, men det låter ju rätt likt.. Men du har rätt i att det inte är allt för lätt att hitta motiv för detta, men det är ju en del av tjusningen, en slags liten utmaning!:)

kul. kanske lite "efter atombomben" - känsla i o f s...

men jag gillar nya grepp och teman är alltid roligt. får ideer direkt....en tom sockerskål.....en spegel utan spegling ( hmmm hur...)

bra inspiration, Jens! :)

22 timmar sedan, Rolf sade:

Spännande projekt, ser fram emot fortsättningen.

Ja jag hoppas kunna fortsätta, att jag lyckas få fram lite mer bilder...!

12 timmar sedan, gerard ohman sade:

kul. kanske lite "efter atombomben" - känsla i o f s...

men jag gillar nya grepp och teman är alltid roligt. får ideer direkt....en tom sockerskål.....en spegel utan spegling ( hmmm hur...)

bra inspiration, Jens! :)

Haha, det vore nåt.. fota platsen där en atombomb sprängts... Då kan man ju få klura på vad som låg där innan...😂

Tack Gerard, kul om du får i déer,  alltid roligt om man någon gång får vara en som inspirerar...:)

Tror jag fortsätter i samma tråd, likt min egna utmaning som jag hade förra året. Så slipper jag skapa nya trådar.  Vet inte hur mycket jag kommer att lägga ner på detta projekt, det blir väl någon bild då och då, men kommer inte bli någon utställning precis, så jag visar väl nån bild när jag känner för det, när jag tycker att jag har någon som håller att visa upp.  Alla kommer förmodligen inte att uppskattas, så kommentarer är frivilligt för den som vill, både ris och ros förstås!  Alltid lär jag mig nåt hoppas jag!:)

Här är ytterligare tre bilder som togs förra hösten,  men redigerades först nu....

1.

IMG_3631rm.thumb.jpg.b48833fe190e45398577b247b2e6fb6e.jpg

2. Den här fick dessvärre lite keystone-effekt, orkade inte ens försöka rätta till det i Ps, fick duga ändå.

IMG_3641rm.thumb.jpg.1a80e70ea26c696576470df44862ea8e.jpg

3.

IMG_3692rm.thumb.jpg.bf13ffe3c9259982b68e2ca77dccc13c.jpg

6 timmar sedan, Rolf sade:

Trean säger jag bara! :thumbsup:

Tack säger jag bara, kul att den gillades! Synd bara att den har lite oskärpa på fåtöljen, men man kan inte lyckas med allt!🙂

Riktigt rolig och intressant idé Jens! Först trodde jag du menade allmänt tråkiga och intetsägande bilder, men när jag sen fick se bilderna längre ner så fattade jag galoppen. Känner att jag skulle vilja haka på den här utmaningen ibland (när lusten faller på)! Är tanken att du vill ha tråden för egna utmaningar, eller kan vi andra också lägga in bilder? Det är inga problem att göra en ny tråd för alla, så känn inte att du måste säga att det är okej här. Ibland vill man ha egna för att lättare ha kontroll över sina egna projekt. 

Så till bilderna! Tycker du har fått till en förträfflig innehållslöshet i bilder, men då på ett positivt sätt! 1, 2 & 4 är särskilt bra i första inlägget, och 2 & 3 i andra inlägget. Ser fram emot fler bilder i detta projekt :) 

11 minuter sedan, Mona sade:

Riktigt rolig och intressant idé Jens! Först trodde jag du menade allmänt tråkiga och intetsägande bilder, men när jag sen fick se bilderna längre ner så fattade jag galoppen. Känner att jag skulle vilja haka på den här utmaningen ibland (när lusten faller på)! Är tanken att du vill ha tråden för egna utmaningar, eller kan vi andra också lägga in bilder? Det är inga problem att göra en ny tråd för alla, så känn inte att du måste säga att det är okej här. Ibland vill man ha egna för att lättare ha kontroll över sina egna projekt. 

Så till bilderna! Tycker du har fått till en förträfflig innehållslöshet i bilder, men då på ett positivt sätt! 1, 2 & 4 är särskilt bra i första inlägget, och 2 & 3 i andra inlägget. Ser fram emot fler bilder i detta projekt :) 

Tack Mona, kul att du också gillade detta! Vissa av bilderna och de ev. kommande bilderna kan ju faktiskt vara rätt så allmänt tråkiga och intetsägande, men kan ju uppfylla kriterierna jag är ute efter just därför. Fast inte med människor då förstås,  men en del såna bilder kan ju också vara tråkiga...

Tanken var ju egentligen att visa upp mitt projekt i denna tråd, men eftersom det kan pågå länge så blir det nog så att jag lägger upp någon bild då och då, i stället för ett större x antal när jag är klar, kanske känner jag aldrig att jag blir klar. Men om någon vill haka på, så varför inte... visst kan vi använda tråden allihopa, den som vill får gärna fylla på i den! Kan ju vara kul att se andras tolkningar...!:)

3 timmar sedan, Jens Nilsson sade:

Tack Mona, kul att du också gillade detta! Vissa av bilderna och de ev. kommande bilderna kan ju faktiskt vara rätt så allmänt tråkiga och intetsägande, men kan ju uppfylla kriterierna jag är ute efter just därför. Fast inte med människor då förstås,  men en del såna bilder kan ju också vara tråkiga...

Tanken var ju egentligen att visa upp mitt projekt i denna tråd, men eftersom det kan pågå länge så blir det nog så att jag lägger upp någon bild då och då, i stället för ett större x antal när jag är klar, kanske känner jag aldrig att jag blir klar. Men om någon vill haka på, så varför inte... visst kan vi använda tråden allihopa, den som vill får gärna fylla på i den! Kan ju vara kul att se andras tolkningar...!:)

Vi gör så här Jens, att vi skapar en allmän tråd för oss som inte har detta som projekt, så kör du ENBART DINA bilder i denna. Det blir ju som den andra utmaningen du hade tidigare. Blir bäst så :) 

2 timmar sedan, Jens Nilsson sade:

Den här bilden är jag tveksam till att ta med, men gör det ändå, sen blir det ut och tända grillen!

IMG_3626rm.thumb.jpg.d0b476444fbb281a9be2d528e8a005d0.jpg

Kan förstå din tveksamhet till denna. Känner inte riktigt att det saknas något mänskligt i den här bilden, även om den är gjord för människor! Men bra att du tog den med, det gör att man tvingas tänka lite i rätt banor för projektet :) 

7 minuter sedan, Mona sade:

Vi gör så här Jens, att vi skapar en allmän tråd för oss som inte har detta som projekt, så kör du ENBART DINA bilder i denna. Det blir ju som den andra utmaningen du hade tidigare. Blir bäst så :)

Okidoki, det låter bra! :)

6 minuter sedan, Mona sade:

Kan förstå din tveksamhet till denna. Känner inte riktigt att det saknas något mänskligt i den här bilden, även om den är gjord för människor! Men bra att du tog den med, det gör att man tvingas tänka lite i rätt banor för projektet :)

Nä precis, lite så jag tänkte också. Fast många passerar här, till fots, cykel  eller inlines mm, det var kanske det jag tänkte när bilden togs. Tror det var en av de första bilderna jag tog för detta lilla projekt. :)

Inte helt lätt hitta självklara motiv men det skall ju vara en utmaning.  Nog en fördel att befinna sig i en urban miljö men jag kan tänka mig tex en höstövergiven dansbana på landet. Kanske en loge med vissnad ros .. ;) 

6 minuter sedan, Farsta (Hasse) sade:

Inte helt lätt hitta självklara motiv men det skall ju vara en utmaning.  Nog en fördel att befinna sig i en urban miljö men jag kan tänka mig tex en höstövergiven dansbana på landet. Kanske en loge med vissnad ros .. ;) 

Nä helt lätt är det inte.. I de här bilderna har jag bara strosat runt planlöst i Handenområdet där vi bor,  men en urban miljö är ju perfekt för ändamålet! :)

4 minuter sedan, Mona sade:

Såg det, kanoners! :thumbsup: