Jump to content
ToddeSwe

Muggstudier i svartvit

Recommended Posts

Hej

Här har vi dagens resultat av mitt försök att efterskapa / härma en video jag såg.

Lyckades även få till skuggor på den svarta bakgrunden.

1.

_6105553-Redigera.thumb.jpg.0560540fac0efa9c53263960dde777e0.jpg

2.

_6105550-Redigera-2.thumb.jpg.8eb9e947ff004969fe4c328f37f57a94.jpg

3.

_6105555-Redigera-2.thumb.jpg.483e4be2865776939ced931d9f1ea40b.jpg

4.

_6105550-Redigera.thumb.jpg.daab918b2080e20988cceee524ac7503.jpg

9 minuter sedan, Rolf sade:

Du har lyckats väl med uppdraget Efter mycket velande utser jag trean till vinnare. Ettan hade vunnit utan skugga.

Med andra ord så lyckades jag vända från utan till kaffe. Jag är faktiskt böjd att hålla med dej här. Skuggan är som du förstår ett val av mej. Men du har just nu planterat något i skallen på mig. 😃

Som du kanske ser så är inte koppen exakt från vänster till överkant, hur gör man tex i Ps för att rätta till detta? Det stör mig en aning.

Jag håller delvis med Rolf, men väljer nog ettan som etta ändå trots skuggor, de är ju ändå naturliga och ger liv i bilden. Men det kan ha blivit ännu bättre utan dom, det håller jag med om.

Trean får komma på en andra plats här, kaffet ser dock kallt och orört ut så jag vet inte om jag blir sugen direkt på den koppen...^_^

Tvåan blev också riktigt bra, men jag hade nog valt att svärta ner allt det svarta så det blev just svart, utan vare sig skuggor eller reflektioner från koppen eller ljuset i sig.

Men centreringen av bottnen i koppen har du fått till riktigt bra, och ljussättningen också i mina ögon.:thumbsup:

2 minuter sedan, Jens Nilsson sade:

Jag håller delvis med Rolf, men väljer nog ettan som etta ändå trots skuggor, de är ju ändå naturliga och ger liv i bilden. Men det kan ha blivit ännu bättre utan dom, det håller jag med om.

Trean får komma på en andra plats här, kaffet ser dock kallt och orört ut så jag vet inte om jag blir sugen direkt på den koppen...^_^

Tvåan blev också riktigt bra, men jag hade nog valt att svärta ner allt det svarta så det blev just svart, utan vare sig skuggor eller reflektioner från koppen eller ljuset i sig.

Men centreringen av bottnen i koppen har du fått till riktigt bra, och ljussättningen också i mina ögon.:thumbsup:

Ska testas och se om ni har rätt! :)

Det där kaffet är precis nytt och fräscht! Och dracks sedan upp.

Jag hade den helt svart först, men sen börjar man pilla och jag tyckte det var skoj att få fram en skugga på svart underlag. Så den fick bli så där.

Det är naturligt ljus utifrån in i rummet då jag håller till på golvet innanför balkongdörren.

Just nu, ToddeSwe sade:

Ska testas och se om ni har rätt! :)

Det där kaffet är precis nytt och fräscht! Och dracks sedan upp.

Jag hade den helt svart först, men sen börjar man pilla och jag tyckte det var skoj att få fram en skugga på svart underlag. Så den fick bli så där.

Det är naturligt ljus utifrån in i rummet då jag håller till på golvet innanför balkongdörren.

Aha, där ser man.. Har du pillat med kaffet i efterbehandlingen då eller? Det brukar ju ofta finnas någon bubbla vid kanterna och tom lite ånga brukar ju kunna synas..

7 minuter sedan, Jens Nilsson sade:

Aha, där ser man.. Har du pillat med kaffet i efterbehandlingen då eller? Det brukar ju ofta finnas någon bubbla vid kanterna och tom lite ånga brukar ju kunna synas..

Nej då inte alls, det råkade bara bli så där av någon konstig anledning. Ånga är nästa grej jag tänkte testa. :) Fast jag får nog byta mina gamla bryggare då. Den levererar inte som den brukade.

Den helsvarta ligger där nu!