Jump to content

Recommended Posts

Jobbar med att hitta motivationen som försvann för ett år sen ungefär känns det som, och i sommar har det inte lyckats som jag hoppats. Värmen har gjort att jag varit mest apatisk, har bara fotat lite semesterbilder som jag nu i kväll la in i datorn.  Måste försöka hitta tillbaka till min gamla form, men har dock problem med både rygg och fötter nu så jag misstänker att mycket tid får tillbringas till träning....

Värmen har nog påverkat mina vanligaste sommarmotiv, småkryp, för här ser man inte mycket av den vara just nu. Så jag satte mig ner i datorn för att försöka få lite ordning i den, har inte ens fört över mina bilder från 2017 till extern hårddisk som jag brukar göra runt årsskiftet... Men hittade nu ett gäng bilder från i november, där jag förmodligen redan postat denna bild men hittar den inte. Det är en 5 bilders multiexponering  som jag gjort en ny sammanslagning och redigering av. Inget mästerverk, men detta är inte mitt område, och gjorde det endast i PS. Har inte Photomatix längre...

838749563_Liljeholmenfrsk3hdrm.thumb.jpg.38c569e1112b262c93e31ce246462736.jpg

Detta gillar jag. Jag är normalt sett mycket reserverad när det gäller HDR men här har du lyckats utan överdrivet spakdragande. Så skall det se ut! :thumbsup:

Just nu, Rolf sade:

Detta gillar jag. Jag är normalt sett mycket reserverad när det gäller HDR men här har du lyckats utan överdrivet spakdragande. Så skall det se ut! :thumbsup:

Tack för dom orden Rolf, jag famlar i mörkret så att säga och tanken var att det inte skulle bli för överdrivet heller. I bland gillar jag även såna bilder men lyckas ändå aldrig med dom tycker jag...:lol:

9 timmar sedan, Ulf Ekström a.k.a Himma sade:

Detta tilltalar mig, en "lagom" mängd HDR kan göra underverk. :thumbsup: Tror att bilden hade vunnit på ett format i 16/9 där man skär bort en del vatten ifrån förgrunden. 

Tack, håller med dig där!  Men det är faktiskt en 16:9 detta, men visst kunde jag beskära hårdare. Men jag hade en överläggning med mig själv men vi kom inte överens, ville inte förlora för mycket av husen så den fick bli så här. Hade kanske funkat bättre som panorama...:huh:

4 timmar sedan, Cope sade:

Detta motiv tycker jag mig känna igen. Och syftet med din spakning har du lyckats fullt ut med:thumbsup:

Tack, ja tror jag visat den i en annan variant...:)

Kul att du är tillbaka Jens, vi har nog alla saknat dig :)  Jag gillar den här bilden, den är så där lagom och perfekt om man inte efterstävar det extrema, vilket du inte gjorde! Tänkte också att underkanten kunde varit mindre, men förstod att du inte ville förlora husen. Tycker alltid man ska ha standardmåtten vid beskärning. Att beskära lite hur som är aldrig snyggt, så du valde rätt :)

5 timmar sedan, Mona sade:

Kul att du är tillbaka Jens, vi har nog alla saknat dig :)  Jag gillar den här bilden, den är så där lagom och perfekt om man inte efterstävar det extrema, vilket du inte gjorde! Tänkte också att underkanten kunde varit mindre, men förstod att du inte ville förlora husen. Tycker alltid man ska ha standardmåtten vid beskärning. Att beskära lite hur som är aldrig snyggt, så du valde rätt :)

Tack Mona, det var snälla ord, men ni har nog knappt märkt att jag varit frånvarande..!^_^

Kul att du gillade bilden, och jag håller med dig, tycker också att man som regel bör hålla sig till standardformaten när man beskär sina bilder,  undantag är väl vid specialbilder som panoraman t ex...

11 timmar sedan, Jens Nilsson sade:

Tack Mona, det var snälla ord, men ni har nog knappt märkt att jag varit frånvarande..!^_^

Kul att du gillade bilden, och jag håller med dig, tycker också att man som regel bör hålla sig till standardformaten när man beskär sina bilder,  undantag är väl vid specialbilder som panoraman t ex...

Klart vi har märkt att du varit borta! Nu hoppas vi att du hittat tillbaka hit och till fotandet :) 

8 minuter sedan, Mona sade:

Klart vi har märkt att du varit borta! Nu hoppas vi att du hittat tillbaka hit och till fotandet :) 

Ja jag hoppas att jag ska få lite idéer och uppslag till fotografering snart, vill så det knakar men kommer inte till skott riktigt, har inte några bra idéer. Har lite projekt i bakhuvudet som jag påbörjat för länge sen men inte kommit så långt tyvärr.. Men den som väntar på nåt gott blir aldrig fet... :lol:

10 minuter sedan, Farsta (Hasse) sade:

Du är mästare bland annat på makro men med den torra sommaren inte lätt. Tror fotolusten återvänder med lite kyligare väder.

Tack Hasse, det var ju trevligt omdöme! Känner mig dock inte som nån mästare, har fortfarande mycket att lära. Tyvärr så är det inte bara tiden det sitter i, utrustning och ekonomi är ju också två bromsande faktorer...  Men värmen har satt sina spår...

Men tror och hoppas som du, lusten, framförallt idéer  infinner sig förhoppningsvis snart!