Jump to content

Recommended Posts

Det gick ju inte att missa att det skulle bli blodmåne, och att mars dessutom skulle vara i en bra position samtidigt. Så jag funderade på vad jag ville ha för bild och var ganska snabbt inne på att min utrustning inte räcker för en closeup med full skärpa osv, och valde en miljöbild istället. I mitt huvud var månen mycket större (tänkte lite supermåne-size) och jag hade inte fattat att månen förvisso var en blodmåne men samtidigt var så långt från jorden som den bara kan (och alltså är väldigt liten). Mars däremot, skulle vara närmre än vad den brukar och skulle därför gå att se med blotta ögat. Skulle det gå att göra något vettigt av detta då? Ja, det återstod att se.

Jag hann inte ut och reka på plats (hade tänkt reka några platser kvällarna innan för att se hur månen gick) så det blev i valet mellan en kyrka ett par mil utanför Malmö som förgrund, något från Malmö eller något på sydostkusten (där ju månen går upp) Ale Stenar som blev mitt val.

Att jag inte skulle vara ensam där - det hade jag listat ut. Dock hade jag missat att det fanns massa intresserade av månen, och inte fotografering. Alltså; Jag trodde att Ale Stenar som är en skeppssättning skulle vara ganska övergiven och att folk skulle stå längs stupen/kanten och titta på månen. Icke då: Dansritualer, ljusritualer, blixtfotografering och picnic föresgick mitt i skeppssättning. Så det blev som det blev...

1. På vägen upp till Ale Stenar fick jag i alla fall fåren på bild.

20180727_212637_001.thumb.jpg.6078288e4bcb25c99a6cf586b2817e6a.jpg

2. Många par satt och myste med picnic, god dryck... eller sina mobiltelefoner.

20180727_214329_020.thumb.jpg.6a8713bc7ebc07c435856c2d05ba7caa.jpg

3. Sunset, foto västerut alltså. (panorama från 19 foton överlappande varandra i både höjd- och sidled).

20180727_214627_022-Pano.thumb.jpg.c87764d1bf1403386bf4f3dc91a3a519.jpg

4. Man skall ju testa allt, just högkant är kanske inte det bästa för landskapsbilder. Men för att få med stupen och kustlinjen så...

20180727_214628_023.thumb.jpg.847b78a94affa2f63b5058ae27f1cff2.jpg

5. En stund för reflektion

20180727_221130_049.thumb.jpg.d0efc8f68e0d614fc6dc5d9b3bb2ceb0.jpg

6. Också bilden då... inte riktigt som jag hade tänkt i huvudet men det var så här det blev i alla fall. Såklart: enda bilden med månen helt fri från molnen (som syns både ovan och under) så fastnar en #¤¤"#% blixt från skeppssättningen. Men här är den... blodmånen, mars och Ale Stenar. 

20180727_223755_063.thumb.jpg.832f589a138c9ee81f85058a959eedab.jpg

Det var allt från den kvällen...

Jag är absolut nöjd under förutsättningarna. Försökte mig på en inzoomad blodmåne också men fick inte till det alls, blev bara helsuddig röd boll. Var för ljussvagt för mitt tele tror jag, eller så tänkte jag fel. 

När jag kom hem till Malmö och gick in på tomten ställde jag dock upp stativ och kameran en gång till, en fullmåne är ju en fullmåne även om den inte är solförmörkad utan "vanlig".

20180728_002849_073.thumb.jpg.a6670e4182409ec8b96fd78c9880b17a.jpg

Himmelskt snyggt trots allt och alla andra!

Ale Stenar är nog ganska välbefolkat runt fullmånar överlag, vad jag förstår -
bl a för att det finns relativt gott om aktiva schamaner/wiccaner/asatroende m m i Skåneland.

6 minuter sedan, A-L sade:

Himmelskt snyggt trots allt och alla andra!

Ale Stenar är nog ganska välbefolkat runt fullmånar överlag, vad jag förstår -
bl a för att det finns relativt gott om aktiva schamaner/wiccaner/asatroende m m i Skåneland.

Ja - jag förstod det utifrån de ceremonier som utspelade sig i skeppssättningen. Så då vet jag det till en annan gång. :)

Underbara bilder! Fåren är fantastisk, och månen är grymt bra!! Tänk att du fick med Mars också! Lyckost. Den såg jag inte ens för molnen som låg som en bank vid horisonten. Man ser i dina bilder också att det var en otroligt röd himmel. Rödast var den precis innan solen gick ner i havet. Vill du så kan du säkert klona bort den skarpa blixten. Bra jobbat Martin, jättefina bilder allihop :) 

20 timmar sedan, Mona sade:

Underbara bilder! Fåren är fantastisk, och månen är grymt bra!! Tänk att du fick med Mars också! Lyckost. Den såg jag inte ens för molnen som låg som en bank vid horisonten. Man ser i dina bilder också att det var en otroligt röd himmel. Rödast var den precis innan solen gick ner i havet. Vill du så kan du säkert klona bort den skarpa blixten. Bra jobbat Martin, jättefina bilder allihop :) 

Tack för att du hjälper mig tänka utanför boxen, jag clonar nästan aldrig för jag är rätt kass på det (eller är jag kass för att jag aldrig övar kanske? :) ) Hade inte en tanke på det, men såklart kan man göra det för att minska störningsmoment som drar blicken till sig.

Ett försök lite snabbt, skall se om jag kan göra det bättre i dagarna. Men genast ett störningsmoment mindre.

Tack alla för kommentarer och glad tillrop!

20180727_223755_063-Redigera-2.thumb.jpg.0de5c94b530a2dfddbca938dbe8e274b.jpg

Verkligen fina bilder Martin!! Ibland blir det inte som man tänkt sig men du gjorde det bästa av situationen tycker jag!!

Första bilden tycker jag är underbar!! 👌