Jump to content

Recommended Posts

Var tillsammans med en av mina fotokompisar nere vid Bua fyr för att fota blodmånen. Det var en helt underbar kväll när vi äntligen kom ner till havet efter att jag tagit ner bilderna från utställningen, och mrs K satt upp sina bilder på naturum i Fjärås. Där är rena växthuset när solen ligger på... Vår förväntan var hög, men vi var också oroliga för molnen som tornat upp sig. För första gången på evigheter så kom det moln! Varför just denna kväll:y1: Solnedgången var det dock inget fel på, den var magisk.

1. Mrs K riggar upp. (Mobilbild).

Katarina vid Bua_2048px.jpg

2.

Fyren. 

HDR_2048px.jpg

3. Svårexponerat..

_W2B0065_2048px.jpg

4. Efter att ha varit ovan horisonten i ca 1,5 tim så visade den sig äntligen ovanför molnen! Tyvärr inte så stor då, men den blev iaf förevigad.

_W2B0087_2048px.jpg

Någon mer som fick en bild på månen?

Tjusiga bilder  Mona, trean är magisk. Tyvärr fick jag inga bilder på månen då det var mulet i Hyltebruk, där jag befann mig.

Vackert Mona!
Misstänkte att solnedgången var vackrare denna kväll än vad (den obefintliga) månuppgången blev. :)
Tyvärr ser man inte både ock från "min" månuppgångsplats. (några pix finns i "Dagens Måne" & mitt galleri)...

Conny (mfl) :
Vid månförmörkelse tappar månen så mycket ljus att i stort sett enda chansen att
få en skarp (och med bibehållna detaljer) bild av månskivan är att fota via motordrivet teleskop
eller med kameran på en startracker. Finns lite såna pix på astronet .
...men vi bevittnade iaf en blodmåne & vi har suddbevis på det! ;)

Mycket tjusigt Mona! Jag fick också liknande närbild som dig, men lade upp en miljöbild med Ale Stenar istället i annan tråd.

Tack AL, då vet jag varför jag inte lyckades få fanskapet skarpt. Kanske inte berodde på mig trots allt :)

Tack så mycket alla :) 

5 timmar sedan, A-L sade:

Vackert Mona!
Misstänkte att solnedgången var vackrare denna kväll än vad (den obefintliga) månuppgången blev. :)
Tyvärr ser man inte både ock från "min" månuppgångsplats. (några pix finns i "Dagens Måne" & mitt galleri)...

Conny (mfl) :
Vid månförmörkelse tappar månen så mycket ljus att i stort sett enda chansen att
få en skarp (och med bibehållna detaljer) bild av månskivan är att fota via motordrivet teleskop
eller med kameran på en startracker. Finns lite såna pix på astronet .
...men vi bevittnade iaf en blodmåne & vi har suddbevis på det! ;)

Solnedgången var magisk och otroligt röd, men det gick fasen inte att exponera. Färgerna ballade ur totalt i kameran, har nog aldrig sett något liknande. Jag fick jobba en del i LR för att få fram ungefär det jag såg.

Tack för infon om månen! Jag såg den inte heller skarp, men trodde det mesta berodde på det tunna molnskiktet som låg i luften. Syns dock inte så mycket här. 

Super flotte billeder...Hvad stillede du dit kamera på ? det sidste blodmåne billede og hvilken objektiv har du brugt ? synes det var svært at få det helt skarpt da vi havde noget sløret himmel ..

9 hours ago, Mona said:

Tack för infon om månen! Jag såg den inte heller skarp, men trodde det mesta berodde på det tunna molnskiktet som låg i luften. Syns dock inte så mycket här. 

...det var ju de faktorerna också - moln, disigaste värmedallrigaste atmosfären, ... sammanlagt riktigt kassa förhållanden för månfoto... 
Vi fick heller aldrig se månen ens hälften så röd som ni gjorde, fast Mars visade sig här sent omsider
- hördes spridda kommentarer bland övriga åskådare i mörkret: "Vaddå blodmåne? Den är ju knappt aprikosrosa... Lura ut mig för det här?!" :P

Jaja - nya tag, nya problem, nya möjligheter nästa förmörkelse 21 jan 2019 - borde inte vara problem med värmedis då i a f. ;)