Jump to content
ToddeSwe

Panoramor med fel i, eller min väg till en perfekt panorama. :)

Recommended Posts

Just nu, ToddeSwe sade:

Ja inte undra på att programmet hade problem att sy ihop det rätt.

Det ligger nära till hans, om man säger så 😉. Upplevde du någon (större) skillnad var du skall ha "släden" jämfört med det första försöket ?

1 minut sedan, Mr.T sade:

Det ligger nära till hans, om man säger så 😉. Upplevde du någon (större) skillnad var du skall ha "släden" jämfört med det första försöket ?

Ja faktiskt, nu står graderingen på 79 och innan på 73. Så det var tur att jag är så envis och orolig för att det inte var rätt. Eftersom det gick alldeles för enkelt första testen. :)

1 minut sedan, ToddeSwe sade:

Ja faktiskt, nu står graderingen på 79 och innan på 73. Så det var tur att jag är så envis och orolig för att det inte var rätt. Eftersom det gick alldeles för enkelt första testen. :)

Aj fan, då får jag släpa fram grejerna igen, då. Tack, Todde 😒 !

4 minuter sedan, ToddeSwe sade:

Ja men jag ber om ursäkt ändå! :)

Och varför skall du göra det !? Bara bra att du uppmärksammar mig (och andra) på potentiella felkällor. Bättre att upptäcka det hemma vid köksbordet innan man kommer hem med minneskortet fullt med bilder, och upptäcker det i redigeringsprogrammet 😱👍 !

Just nu, Mr.T sade:

Och varför skall du göra det !? Bara bra att du uppmärksammar mig (och andra) på potentiella felkällor. Bättre att upptäcka det hemma vid köksbordet innan man kommer hem med minneskortet fullt, och upptäcker det i redigeringsprogrammet 👍 !

Jag kommer med fel och sedan ändrar jag på mig. Skulle ha testat detta och sugit lite på det och när jag gjorde om en andra gång skulle jag kanske ha postat.

Det är så när man har lite för bråttom vilket jag tenderar att ha ibland när jag blir exalterad över något skoj. :)

Och av den anledningen ber jag om ursäkt för jag känner mig själv. :)

Men visst har du rätt, och sedan är det ju lite upp till var och en att vara kritisk och ifrågasätta och kanske tänka själv också.

Ok! Jag ber INTE om ursäkt då!

2 minuter sedan, ToddeSwe sade:

tänka själv

Hur gör man då !? Finns det någon beskrivande förklaring på tuben, eller !?

Här fick jag iden med pennorna, och jag ställde kameran så när objektivet klarade alltså dess närgräns heter det väl? När du kan ha första pennan i fokus så blir det bra.

Det ser man f.ö i videon.

närgräns heter det väl?

Jupp.

Här fick jag iden med pennorna, och jag ställde kameran så när objektivet klarade alltså dess närgräns heter det väl? När du kan ha första pennan i fokus så blir det bra.

Det ser man f.ö i videon.

Thanx Todde, utmärkt !

10 minuter sedan, ToddeSwe sade:

Jag reserverar mig för eventuella felaktigheter i denna videon. :)

Nu får jag klaga på dig igen. Jag har inte  någon svart och röd tuschpenna, som dessutom kan stå av sig själv, bara en svart. DITT fel 😒 !

Just nu, Mr.T sade:

Nu får jag klaga på dig igen. Jag har inte  någon svart och röd tuschpenna, som dessutom kan stå av sig själv, bara en svart. DITT fel  !

Ha ha ha! :)

Nu lyckade jag (efter lite arkeologi i kökslådorna,) finna två tuschpennor, precis likadana och jag gjorde som i filmen, och ställde fokus så nära närgränsen som det faktiskt gick med min 50 mm glugg, och fick faktiskt ett annat resultat än vid tejpmetoden. Istället för 65 mm som jag fick vid tejpmetoden, fick jag denna gång 50 mm.

Men vad som blev problematiskt är när jag skall göra samma operation med 100 mm gluggen. Då, när jag ställer objektivet så nära tuschpennan det bara går, för att komma så nära närgränsen som möjligt,  försvinner den andra pennan bakom (bägge dessa gluggar är "makro- objektiv" =1:2), så nu vet jag inte hur jag skall göra, alternativt att jag flyttar mig bakåt någon meter från den närmsta tuschpennan, och testar därifrån. 

Oaktat vilket, så vet jag vem jag skall skylla på om det blir fel ute i fält 😉.

1 minut sedan, ToddeSwe sade:

Kanske man inte ska använda makro-objektiv till panoramor?

Men det är ju det jag använt till de två panoramor som jag nyligen lagt upp, 50 mm "makro" . Fast det är klart, den kanske inte känner till att man inte kan  använda makrogluggar till panoramor 😉 😉. Tur för mig i så fall 😂.

Är det någon här som läser och vet så skulle jag gärna vilja veta om det har någon betydelse om man ändrar f-värdet? Hittade en annan sida med en förklaring och där noterades f-värdet också. 😕

23 minuter sedan, ToddeSwe sade:

om det har någon betydelse om man ändrar f-värdet?

Nu vill inte jag säga att jag vet, men det förefaller vara rimligt att tro, att om du ändrar bländare under det att du tar bilder för sammanfogning till ett panorama, så påverkar det slutresultatet. Jag har redan varit inne på det, och det enda som skall ändras i ett panorama (om det krävs), är slutarhastigheten, men det sker per automatik (under förutsättning att man använder sig av matrix-läget för ljusmätning) om scenen där bilderna som skall ingå i det färdiga panoramat varierar i ljusintensitet.

I övrigt skall alla andra ingående värden vara oförändrade, dvs iso, fokus, och bländare. Dessa skall vara samma genom hela panoreringen.

Jag tänkte mer på om man ska ställa in skenan efter varje f-värde som objektivet har. :) Man kan ju behöva olika vid olika väder, men helt klart ska dessa inte ändras under panoramans tagande. :)

16 minuter sedan, ToddeSwe sade:

Jag tänkte mer på om man ska ställa in skenan efter varje f-värde som objektivet har. :) Man kan ju behöva olika vid olika väder, men helt klart ska dessa inte ändras under panoramans tagande. :)

Nej, du skall inte ändra bländarvärdet efter skenan. Skenans enda funktion, är att hitta och ställa in objektivets  nodpunk, punkt. Om du vill ändra något i förhållande till väder, så är det nog lämpligast att ända iso, men det beror på hur lång slutartid du anser dig behöva, utifrån hur vyn ser ut där du tänker ta bilderna som skall ingå i panoramat.

Om det finns rörelse, behöver du nog hög slutarhastighet, och det kan man reglera antingen med att höja iso, eller öppna upp, dvs öka  bländaren (mindre f-tal). Om du väljer att öppna upp förlorar du i skärpedjup, men också det är sanning med modifikation, för om du fotar på långa avstånd, dvs omdu har fokus nära oändlighet, så kan du ändå få stort skärpedjup. Men, om du vill att något i förgrunden såväl som i bakgrunden skall förbli skarpt, då behöver du en mindre bländare, och om en mindre bländare leder till (för lång) slutartid, då måste du öka iso-talet.

Kanske skulle du forska lite i begreppet hyperfokalavstånd ? Sedan är det så, att varje objektiv har en bländare där objektivet presterar som allra bäst, och vanligtvis (men inte alltid) är det mellan intervallet f:4 (5,6)- f:8 (F.11). Blev det lite klarare för dig nu 😂

1 timme sedan, Mr.T sade:

Nej, du skall inte ändra bländarvärdet efter skenan. Skenans enda funktion, är att hitta och ställa in objektivets  nodpunk, punkt. Om du vill ändra något i förhållande till väder, så är det nog lämpligast att ända iso, men det beror på hur lång slutartid du anser dig behöva, utifrån hur vyn ser ut där du tänker ta bilderna som skall ingå i panoramat.

Om det finns rörelse, behöver du nog hög slutarhastighet, och det kan man reglera antingen med att höja iso, eller öppna upp, dvs öka  bländaren (mindre f-tal). Om du väljer att öppna upp förlorar du i skärpedjup, men också det är sanning med modifikation, för om du fotar på långa avstånd, dvs omdu har fokus nära oändlighet, så kan du ändå få stort skärpedjup. Men, om du vill att något i förgrunden såväl som i bakgrunden skall förbli skarpt, då behöver du en mindre bländare, och om en mindre bländare leder till (för lång) slutartid, då måste du öka iso-talet.

Kanske skulle du forska lite i begreppet hyperfokalavstånd ? Sedan är det så, att varje objektiv har en bländare där objektivet presterar som allra bäst, och vanligtvis (men inte alltid) är det mellan intervallet f:4 (5,6)- f:8 (F.11). Blev det lite klarare för dig nu 😂

Men ändrar sig nodal om jag byter från f4 till f16?

Jag var inne på hyperfokal ett litet tag men det var lite för tidigt i min fotokarriär. :)

Tycker att alla objektiv verkar prestera bäst i mitten någonstans...

Jag tycker det ser bra ut. Jag tror att man nog kan få till den perfekta panoraman med rätt utrustning osv, men frågan är vad som är "good enough" eller "rimligt mycket pengar".

Den här tog jag häromkvällen. Minns jag rätt så 19 bilder överlappade i både sid- och höjdled. Tror jag hade ungefär 3x6 men tog om någon bild där i mitten där jag inte fick så mycket överlappning, därav 19 foton. På 70 mm, handhållet och med samma exponering i alla foton. 

Inte perfekt men ändå rätt skaplig om jag får säga det själv :) 

20180727_214627_022-Pano.thumb.jpg.03465b9f088058df4742eb07173341bd.jpg