Jump to content
ToddeSwe

Panoramor med fel i, eller min väg till en perfekt panorama. :)

Recommended Posts

2 timmar sedan, ToddeSwe sade:

Jag tror att allt har en "vinkel"

Jag tror att du är på helt rätt väg där, faktiskt. Jag har sett otaliga bilder på vanliga bruksföremål som återfinns i vilket hem som helst. Det som gjort att det blivit en intressant bild, är (framförallt) ljuset, men också från vilket håll (vinkel) bilden är tagen. Många är de gånger då jag frågat mig själv; Varför ser inte jag sådana saker 😕.

3 timmar sedan, ToddeSwe sade:

Jag som ibland är avundsjuk på er som bor i en stad där ni kan gå ut och fota en massa människor och intressanta gatubilder som jag bara kan drömma om här i min lilla håla.

Nu är jag ingen gatufotograf (även om jag också önskar att fotografera människor i gatumiljö), men se, så enkelt är det inte. Enligt min (felaktiga ?) uppfattning är de bästa gatubilderna (tagna på människor) när dom inte är medvetna om att man fotograferar dom, och det är inte det lättaste. Själv känner jag mig som en förbrytare, om jag försöker fotografera någon i smyg.  Min önskan, (om jag skulle hänge mig åt gatufoto), är att ligga i bakhåll med ett 400-800 mm objektiv och fota i smyg, men en sådan glugg kostar lika mycket som en bil i det lägre prissegmentet, och även om jag är en idiot, har vansinnet också sina gränser hos mig 🤔. Sedan skall man då bära omkring på det, för att inte nämna att hantera det när man skall till att fotografera.

Dessutom, (som vissa ibland föreslår), så kan man fråga om lov att ta bilder på främmande människor, men då förlorar man det naturliga (som är eftersträvansvärt inom gatufotogenrern) kan jag tycka..

Därtill måste man i sammanhanget väga in hur omgivningen skulle uppfatta det om dom uppmärksammade en blekfet medelålders göbbe som fotograferade (t ex.) unga, vackra kvinnor i det offentliga rummet 😮? Nä, det är bäst att avstå. Jo, jag vet att det finns andra människor i den offentliga miljön, än unga vackra kvinnor, men det är också en del av gatumiljön, eller  hur !!?

Ser fram emot att se vad du hittar!

Jag vill förtydliga mig här; Det var inte något utställt löfte 😉.

Är väl glädjen över att hitta "något" som går att fota som slår till. :)

Troligtvis 😂😂😂.

2 timmar sedan, ToddeSwe sade:

Hitta nodal-punkten på ett annat sätt.

För mig är det lättare med tejp-på-fönstret-metoden, eftersom jag har ett torn några hundra meter utanför mitt köksfönster, som kan fungera som en andra referenspunkt. Men, det gäller mig, alltså.

2 timmar sedan, Tony Johansson sade:

Jag tror att du är på helt rätt väg där, faktiskt. Jag har sett otaliga bilder på vanliga bruksföremål som återfinns i vilket hem som helst. Det som gjort att det blivit en intressant bild, är (framförallt) ljuset, men också från vilket håll (vinkel) bilden är tagen. Många är de gånger då jag frågat mig själv; Varför ser inte jag sådana saker 😕.

Eller hur! Det kan ju vara så i många fall att man får leta efter vinkeln tills man hittar den om man hittar ett objekt man gillar. Jag blir ofta impad av flera fotografer här som delar den ena efter den andra med nyskapande och objekt jag bara kunde drömma om att det gick att få en bra bild på.

Nu är jag ingen gatufotograf (även om jag också önskar att fotografera människor i gatumiljö), men se, så enkelt är det inte. Enligt min (felaktiga ?) uppfattning är de bästa gatubilderna (tagna på människor) när dom inte är medvetna om att man fotograferar dom, och det är inte det lättaste. Själv känner jag mig som en förbrytare, om jag försöker fotografera någon i smyg.  Min önskan, (om jag skulle hänge mig åt gatufoto), är att ligga i bakhåll med ett 400-800 mm objektiv och fota i smyg, men en sådan glugg kostar lika mycket som en bil i det lägre prissegmentet, och även om jag är en idiot, har vansinnet också sina gränser hos mig 🤔. Sedan skall man då bära omkring på det, för att inte nämna att hantera det när man skall till att fotografera.

Dessutom, (som vissa ibland föreslår), så kan man fråga om lov att ta bilder på främmande människor, men då förlorar man det naturliga (som är eftersträvansvärt inom gatufotogenrern) kan jag tycka..

Därtill måste man i sammanhanget väga in hur omgivningen skulle uppfatta det om dom uppmärksammade en blekfet medelålders göbbe som fotograferade (t ex.) unga, vackra kvinnor i det offentliga rummet 😮? Nä, det är bäst att avstå. Jo, jag vet att det finns andra människor i den offentliga miljön, än unga vackra kvinnor, men det är också en del av gatumiljön, eller  hur !!?

Ha ha ha ... exakt så känner jag för gatufotografering. Bilder på människor SKA vara när dom inte vet om det, man kan ju ta först och fråga sen genom att visa upp  bilden på dom... men där faller ju allt ihop igen genom ovan nyss nämnda anledning.

Jag vill förtydliga mig här; Det var inte något utställt löfte 😉.

OK :) Men jag väntar nog ändå, kostar ju inget.

On 2018-07-19 at 3:35 PM, ToddeSwe sade:

Ha ha ha ... exakt så känner jag för gatufotografering. Bilder på människor SKA vara när dom inte vet om det, man kan ju ta först och fråga sen genom att visa upp  bilden på dom... men där faller ju allt ihop igen genom ovan nyss nämnda anledning.

OK :) Men jag väntar nog ändå, kostar ju inget.

Hoppas på ditt tålamod...😉.

Idag har jag jobbat med denna panoraman igen eftersom jag hittade exponerings valet i PTGui som jämnar ut olika exponeringar i en panorama.

Gjorde en svartvit också av samma. Jag vet inte om jag har suttit för länge men jag tycker denna lutar åt höger, har jag rätt eller fel? 

1.

1259911280__6105048PTGui_Panorama.thumb.jpg.1964e344c8af9fed0e4e7f1845d0e215.jpg

2.

596387818__6105048PTGui_Panorama-2.thumb.jpg.d8e7cc0a4ce9b2a1c6d6a0c37d61b3c3.jpg

11 timmar sedan, ToddeSwe sade:

olika exponeringar i en panorama

Jag har förstått att man skall använda manuella inställningar när man gör panoramor, och det gör jag, då mina gluggar är manuellt fokuserade. Därtill kör jag med bländarförval och matrixmätning. Och naturligtvis har jag ett bestämt ISO-värde inställt, och inte auto-ISO.  Vad jag däremot inte gör, (rätt eller fel), är att mäta ljuset på en medelstark ljuskälla som skall vara i panoramat, och fixerar sedan slutartiden vid det uppmätta värdet.

Varför inte ?

Jo, jag har redan fixerat fokus och jag har redan ställt in en bländare och ISO till ett bestämt värde, dessa tre parametrar rör jag inte, men för att få en korrekt exponering i de olika delar som är tänkt att ingå i panoramat, beroendes på hur ljusstarka dom är, så behövs (ev.) slutartiden att justeras och det är det ända jag låter automatiken sköta, därför att om bländare och ISO är fixerat, men ljusintensiteten i de olika delarna som skall ingå i panoramat, är ojämnt, då måste slutartiden ljustras för att man skall kunna uppnå en korrekt exponering, dvs, för att samma mängd ljus skall kunna nå sensorn vid ett bestämt bländartal, oaktat hur stark ljuskällan är, så måste slutartiden justeras.

Låg ljusintensitet, lång exponering och hög ljusintensitet, kort  slutartid, för att uppnå en korrekt exponering, vid samma bländartal. Detta resonemang (tror jag) kan bara föras om det är statiskt motiv som skall ingå i panoramat. Om man däremot skall göra ett panorama med komponenter som rör på sig (t ex vatten eller moln), då kanske det är det andra sättet som gäller, dvs. att man kör helt manuellt, även slutartiden, m a ord. Men om det vet jag ingentin om. Däremot kan jag upplysa Ts att på Photograpylife finns det en artikel som tar upp detta med panoramor. Jag kan rekommendera honom att läsa den, (det gjorde jag).

5 timmar sedan, ToddeSwe sade:

Jag vet inte om jag har suttit för länge men jag tycker denna lutar åt höger.

Det kanske är du som lutar åt vänster ? En möjlig lösning på det problemet vore kanske att du inte inmundigade den där fina årgångswhiskyn, samtidigt som du fotoredigerar 😉.

On 2018-07-21 at 3:37 AM, Tony Johansson sade:

Det kanske är du som lutar åt vänster ? En möjlig lösning på det problemet vore kanske att du inte inmundigade den där fina årgångswhiskyn, samtidigt som du fotoredigerar 😉.

Vet inte hur jag kunde missa detta! :) Mao så tycker inte du den lutar? :)

On 2018-07-21 at 3:34 AM, Tony Johansson sade:

Jag har förstått att man skall använda manuella inställningar när man gör panoramor, och det gör jag, då mina gluggar är manuellt fokuserade. Därtill kör jag med bländarförval och matrixmätning. Och naturligtvis har jag ett bestämt ISO-värde inställt, och inte auto-ISO.  Vad jag däremot inte gör, (rätt eller fel), är att mäta ljuset på en medelstark ljuskälla som skall vara i panoramat, och fixerar sedan slutartiden vid det uppmätta värdet.

Varför inte ?

Jo, jag har redan fixerat fokus och jag har redan ställt in en bländare och ISO till ett bestämt värde, dessa tre parametrar rör jag inte, men för att få en korrekt exponering i de olika delar som är tänkt att ingå i panoramat, beroendes på hur ljusstarka dom är, så behövs (ev.) slutartiden att justeras och det är det ända jag låter automatiken sköta, därför att om bländare och ISO är fixerat, men ljusintensiteten i de olika delarna som skall ingå i panoramat, är ojämnt, då måste slutartiden ljustras för att man skall kunna uppnå en korrekt exponering, dvs, för att samma mängd ljus skall kunna nå sensorn vid ett bestämt bländartal, oaktat hur stark ljuskällan är, så måste slutartiden justeras.

Låg ljusintensitet, lång exponering och hög ljusintensitet, kort  slutartid, för att uppnå en korrekt exponering, vid samma bländartal. Detta resonemang (tror jag) kan bara föras om det är statiskt motiv som skall ingå i panoramat. Om man däremot skall göra ett panorama med komponenter som rör på sig (t ex vatten eller moln), då kanske det är det andra sättet som gäller, dvs. att man kör helt manuellt, även slutartiden, m a ord. Men om det vet jag ingentin om. Däremot kan jag upplysa Ts att på Photograpylife finns det en artikel som tar upp detta med panoramor. Jag kan rekommendera honom att läsa den, (det gjorde jag).

Nu vet jag varför jag missade att svara på dessa, denna var så lång så jag tänkte ta den när jag kom hem. :) Minne som en tefonpanna.

Du går ju från klarhet till klarhet i ditt resonemang. Har inga invändningar alls där. :)

Jag visste inte detta fören jag kom hem och hittade en artikel om detta eller var det en video... men i PTGui finns detta som ett val om man skulle råka klanta sig och inte vill resa till Afrika en gång till för att få den med samma exponering och ISO .... :)

1 timme sedan, ToddeSwe sade:

Men jag väntar fortfarande på vattenpasset

Har du inte vattenpass inbyggt i kameran ? Dessutom, du har ju ett vattenpass i infästningen för skenan i stativhuvudet, vad mer behöver du ?

3 timmar sedan, Tony Johansson sade:

Har du inte vattenpass inbyggt i kameran ? Dessutom, du har ju ett vattenpass i infästningen för skenan i stativhuvudet, vad mer behöver du ?

Jo jag har både i kamera och i stativhuvudet men inte i stativet. Stativet måste ju stå i våg också annars så blir det inte rätt när man börjar snurra på kameran. 

7 timmar sedan, ToddeSwe sade:

Jo jag har både i kamera och i stativhuvudet men inte i stativet. Stativet måste ju stå i våg också annars så blir det inte rätt när man börjar snurra på kameran. 

Aha, då är jag med på noterna. Kan det här f ö vara av intresse !?

Hej

idag gjorde jag en liten test med att ställa in nodal på mitt 50mm nikon. 

Först verkade det inte fungera men vad jag kom fram till var är detta lilla objektiv inte har så stor förskjutning på objekten i bakgrunden. Så när jag väl började tänka rätt så använde jag korken på flaska två och när den slutade röra på sig så kändes det som om jag hittat rätt. 

Synpunkter och rättningar mottages som vanligt.

Fick beskära två av bilderna för att dom skulle gå att lägga upp pga av storleken Men ni ser säkert vad jag menar  

1.

F9D63624-449C-4597-BFE8-D24B6DC4119C.thumb.jpeg.df4cf6f9293eed54bb282798088443a6.jpeg

2.

C086E3DE-F7C8-46C3-8A90-60FEC928FD7C.thumb.jpeg.072e88974cede64aa7e57a4d35f4c8f2.jpeg

3.

06D4696D-7116-4D08-8BD4-D69BC6F01DCE.jpeg

Hej

idag gjorde jag en liten test med att ställa in nodal på mitt 50mm nikon. 

Först verkade det inte fungera men vad jag kom fram till var är detta lilla objektiv inte har så stor förskjutning på objekten i bakgrunden. Så när jag väl började tänka rätt så använde jag korken på flaska två och när den slutade röra på sig så kändes det som om jag hittat rätt. 

Synpunkter och rättningar mottages som vanligt.

Fick beskära två av bilderna för att dom skulle gå att lägga upp pga av storleken Men ni ser säkert vad jag menar  

1.

F9D63624-449C-4597-BFE8-D24B6DC4119C.thumb.jpeg.df4cf6f9293eed54bb282798088443a6.jpeg

2.

C086E3DE-F7C8-46C3-8A90-60FEC928FD7C.thumb.jpeg.072e88974cede64aa7e57a4d35f4c8f2.jpeg

3.

06D4696D-7116-4D08-8BD4-D69BC6F01DCE.jpeg

Tack för detTodde, nu fick jag också tummen ur pustervik och genomförde samma operation, plus en annan sak som har legat på vänt, läääänge. Kan inte riktigt smälta att du fick en sådan där skena till bråkdelen av vad jag fick betala för min 😮. En klen tröst i sammanhanget är att jag har inga (egna) arvingar, så det blir väl till att sätta sprätt på de surt förvärvade slantarna, medans tid är. Svepningen har som bekant inga fickor...

Själv använde jag mig av tejpmetoden och ett torn som står några hundra meter från mitt köksfönster. Nu noterade jag en förskjutning på några mm mellan tejpbiten och tornet, men jag tror inte det utgör något problem i praktiken, åtminstone inte på stora avstånd. Det kan däremot visa sig ge upphov till problem vid korta avstånd, och ur det perspektivet tror jag din metod är tillförlitligare. Kanske får jag prova den också...

Här kommer en lite enklare inställning som jag gjorde nyss. Hittade detta på YouTube naturligtvis.

Förra gången hade jag nog för långt avstånd mellan kameran och första objektet, såg i videon att man typ ska ha närgränsen endast.

1.

_6105321.thumb.jpg.3b0906f2caeff90649af3e39e0b168eb.jpg

2.

_6105322.thumb.jpg.29a16afef37cf779d404c2cfd701b0c9.jpg

3.

_6105323.thumb.jpg.60bc43506d8aa691471d91fc2d7e66ca.jpg

4.

_6105324.thumb.jpg.6d9069c72ac949966c7bab1b68bad963.jpg

3 minuter sedan, ToddeSwe sade:

Här kommer en lite enklare inställning som jag gjorde nyss. Hittade detta på YouTube naturligtvis.

Förra gången hade jag nog för långt avstånd mellan kameran och första objektet, såg i videon att man typ ska ha närgränsen endast.

1.

_6105321.thumb.jpg.3b0906f2caeff90649af3e39e0b168eb.jpg

2.

_6105322.thumb.jpg.29a16afef37cf779d404c2cfd701b0c9.jpg

3.

_6105323.thumb.jpg.60bc43506d8aa691471d91fc2d7e66ca.jpg

4.

_6105324.thumb.jpg.6d9069c72ac949966c7bab1b68bad963.jpg

Själv hade jag uppskattningsvis någon meter (eller strax därunder), till tejpbiten. Hoppas att det skall räcka.

Ja inte undra på att programmet hade problem att sy ihop det rätt. :)

Nu har jag stora planer inför nästa helg. För då har även mitt stativ-vattenpass kommit.