Jump to content
ToddeSwe

Panoramor med fel i, eller min väg till en perfekt panorama. :)

Recommended Posts

Just nu, Tony Johansson sade:

Nej, som jag beskrev ovan, så tillkommer det en 12-15 lusentappar, då det är ett Gitzo stativ 😮 !

Misstänkte det!

Den skenan jag precis köpte (från RRS) gick på dryga 2 lusentappar (men sedan är jag inte riktigt klok i huvudet heller) 😮 !

19 minuter sedan, ToddeSwe sade:

Jag förstår vad du menar, samma här. Lite mycket pengar är det MEN vill man ha kvalite så kostar det.

Det är bara till och lätta på lädret. Det var en sådan här skena jag köpte. Sedan kan en sådan här vara bra att ha i sammanhanget, fast en som passar det egna kamerahuset, förstås...

Bara att lägga alltsammans i varukorgen och gå till kassan 😜.

2 minuter sedan, Tony Johansson sade:

Det är bara till och lätta på lädret...Det var en sådan här skena jag köpte. Sedan kan en sådan här vara bra att ha i sammanhanget, fast en som passar det egna kamerahuset, förstås...

Bara att lägga alltsammans i varukorgen och gå till kassan 😜.

Jag har redan en L skena så den slipper jag köpa. :) Jag ska testa med min något billigare variant först.

Just nu, ToddeSwe sade:

Jag ska testa med min något billigare variant först.

Gör du så. Hos mig ligger begränsningarna inte i prylarna av hur utfallet av bilderna blir, if u know what I mean 😉.

18 minuter sedan, ToddeSwe sade:

Den ser ju onekligen väldigt kompetent ut, till bråkdelen av det pris jag betalade 😮 ! Du får komma med en recension senare...

Var inne och tittade på din Flickr. Du är (tydligen) en väldigt aktiv fotograf ? Själv kommer jag nästan aldrig ut och fotar, dels för att jag inte har någon bil, dels för att jag inte tycker mig hitta något av intresse runt husknuten s a s.

Det blir en hel del "fotande" framför datorn istället. Jag resonerar som så; Det intresserar inte mig att knäppa en massa bilder som ändå hamnar i papperskorgen efteråt, utan det är bättre att försöka uppnå ett resultat som är önskvärt, men med medvetenhet och planerande istället.

Men med det sagt,  så vill jag inte påstå att det är så jag gått tillväga med de få bilder jag har tagit, utan det har varit ögonblicksbilder i de flesta fall, men jag läser en hel del på nätet. Framför allt om olika tips och saker som man kan tänka på, när man är ute i fält. Om man sedan kommer ihåg allt, det är däremot en annan femma 😉. Jag vill verkligen rekommendera https://photographylife.com/ en sajt på engelska, men med mycket kompetenta fotografer och hur mycket intressant som helst att läsa

Du har onekligen en del fina bilder, måste jag säga.

2 timmar sedan, Tony Johansson sade:

Den ser ju onekligen väldigt kompetent ut, till bråkdelen av det pris jag betalade 😮 ! Du får komma med en recension senare...

Var inne och tittade på din Flickr. Du är (tydligen) en väldigt aktiv fotograf ? Själv kommer jag nästan aldrig ut och fotar, dels för att jag inte har någon bil, dels för att jag inte tycker mig hitta något av intresse runt husknuten s a s.

Det blir en hel del "fotande" framför datorn istället. Jag resonerar som så; Det intresserar inte mig att knäppa en massa bilder som ändå hamnar i papperskorgen efteråt, utan det är bättre att försöka uppnå ett resultat som är önskvärt, men med medvetenhet och planerande istället.

Men med det sagt,  så vill jag inte påstå att det är så jag gått tillväga med de få bilder jag har tagit, utan det har varit ögonblicksbilder i de flesta fall, men jag läser en hel del på nätet. Framför allt om olika tips och saker som man kan tänka på, när man är ute i fält. Om man sedan kommer ihåg allt, det är däremot en annan femma 😉. Jag vill verkligen rekommendera https://photographylife.com/ en sajt på engelska, men med mycket kompetenta fotografer och hur mycket intressant som helst att läsa

Du har onekligen en del fina bilder, måste jag säga.

Jag lovar att göra så, den kommer väl inte att slitas ut så kvaliten behöver kanske inte vara på topp så länge den är rak och inte går av. :)

Jag kör enligt en teori, hellre prova och misslyckas än att aldrig ha provat. :) Det blir många dåliga bilder, men jag försöker lära av mina misstag så gått minnet räcker till. :)

Jag "letar" aktivt efter platser, åker omkring i omgivningen med min pojk så han kommer ut lite också. Detta har räddat mig hittills men sen har vi ju en minivärld också som man kan få i en buske nära hemmet. :) Makro har ju varit räddningen många gånger när suget tränger på att fota. ALLA mina gräshoppor är tagna på en äng ca 500 meter från hemmet.

Jag har samma problem med minnet, "studerar" också en hel del på nätet men när det blir skarpt läge så är jag så exalterad att jag glömmer det mesta jag har lärt mig. :)

Tack för länken!

Bockar och bugar för omdömet!

Med den kulled som du använder misstänker jag att det är väldigt bra om du har stativet i våg eftersom du vid panorering svänger hela kulleden. Prova enkelt hemma genom att montera kameran på kulleden och ställ stativet medvetet ganska så mycket "fel" men kameran i våg enligt bubblan i snabbplattan så förstår du nog vad jag menar.

57 minuter sedan, Ulf Ekström a.k.a Himma sade:

Med den kulled som du använder misstänker jag att det är väldigt bra om du har stativet i våg eftersom du vid panorering svänger hela kulleden. Prova enkelt hemma genom att montera kameran på kulleden och ställ stativet medvetet ganska så mycket "fel" men kameran i våg enligt bubblan i snabbplattan så förstår du nog vad jag menar.

Misstänkte just detta! :( Då hittar vi en lösning på detta!

kanske detta räcker:

https://www.jula.se/catalog/verktyg-och-maskiner/matinstrument/matverktyg/vattenpass/vattenpass-160160/

eller

https://www.cyberphoto.se/info.php?article=682117

Vi kan väl nästan vara ense om att dessa saker ihop gjorde att min panorama inte blev som den skulle. 😃

Det är nästan ett mirakel att den blev så bra som den blev då. 😃

42 minuter sedan, ToddeSwe sade:

Misstänkte just detta! :( Då hittar vi en lösning på detta!

kanske detta räcker:

https://www.jula.se/catalog/verktyg-och-maskiner/matinstrument/matverktyg/vattenpass/vattenpass-160160/

eller

https://www.cyberphoto.se/info.php?article=682117

Vi kan väl nästan vara ense om att dessa saker ihop gjorde att min panorama inte blev som den skulle. 😃

Det är nästan ett mirakel att den blev så bra som den blev då. 😃

Oavsett vilken du väljer så kommer det att fungera. Den från Jula får du flytta ett par gånger så mäter i både syd-nord och öst-väst.

Just nu, Ulf Ekström a.k.a Himma sade:

Oavsett vilken du väljer så kommer det att fungera. Den från Jula får du flytta ett par gånger så mäter i både syd-nord och öst-väst.

Väljer nog den som kan sitta fast på stativet hela tiden OM den passar mitt stativ.

Tittade lite snabbt på bilden och den ser helt okej ut men möjligen att där är ett par mörkare streck vertikalt (exponering/vinjetteringsfel?). Ett av dom syns ganska så mitt i bilden och det andra 3/4 in i bilden från vänster sett. Ser inga direkta missar i själva sammanslagningen utan linjeringarna mellan bilderna tycks fungera bra.

10 minuter sedan, Ulf Ekström a.k.a Himma sade:

Tittade lite snabbt på bilden och den ser helt okej ut men möjligen att där är ett par mörkare streck vertikalt (exponering/vinjetteringsfel?). Ett av dom syns ganska så mitt i bilden och det andra 3/4 in i bilden från vänster sett. Ser inga direkta missar i själva sammanslagningen utan linjeringarna mellan bilderna tycks fungera bra.

Jag ser dom på mobilen nu när jag kollar på mitt inlägg på min facebooksida, men här ser jag inte dom. HUR såg du dom? Mobilen också? :)

Ska man köra kromatiska och profilkorrigeringar i Lr INNAN man kör ihop bilderna? Jag tar bilderna som dom är och lägger ihop dom. Ska testa med PTGui och se om det blir samma sak.

Tack så länge!

16 minuter sedan, ToddeSwe sade:

Jag ser dom på mobilen nu när jag kollar på mitt inlägg på min facebooksida, men här ser jag inte dom. HUR såg du dom? Mobilen också? :)

Ska man köra kromatiska och profilkorrigeringar i Lr INNAN man kör ihop bilderna? Jag tar bilderna som dom är och lägger ihop dom. Ska testa med PTGui och se om det blir samma sak.

Tack så länge!

Jag såg dom på datorskärmen. Jag tror att man ska köra profilkorrigeringar innan man slår ihop bilderna. PTGui vet jag inte vad det är så det får du förklara.

Då ska vi se om jag får ihop detta:

Ettan är en serie med nya bilder, en mer bild än förra 7 st, den har jag inte gjort korrigeringarna på. Tvåan är samma serie fast med korrigeringarna. Den första serien hade liten skillnad på ISO såg jag nu, men denna nya har mellan 1000 ner till 800. De första två är på 1000 i ISO och sedan 900, 900, 1000, 800 & 800.

Ser du samma fenomen på dessa också? Jag får för mig att det är ett streck mellan första trädet och huset, och ett nästan i mitten på första gråa huset, har jag fel?

PTGui är ett program för att sätta ihop panoramor. https://www.ptgui.com/

Men dessa är gjorda med Lr.

1.

_6105076-Pano.thumb.jpg.d2843e1d3630d4cd402a801ee0eab3ca.jpg

2.

_6105076-Pano-2.thumb.jpg.2e5cbd8ddbd881eed522bc5b5261733f.jpg

25 minuter sedan, ToddeSwe sade:

Då ska vi se om jag får ihop detta:

Ettan är en serie med nya bilder, en mer bild än förra 7 st, den har jag inte gjort korrigeringarna på. Tvåan är samma serie fast med korrigeringarna. Den första serien hade liten skillnad på ISO såg jag nu, men denna nya har mellan 1000 ner till 800. De första två är på 1000 i ISO och sedan 900, 900, 1000, 800 & 800.

Ser du samma fenomen på dessa också? Jag får för mig att det är ett streck mellan första trädet och huset, och ett nästan i mitten på första gråa huset, har jag fel?

PTGui är ett program för att sätta ihop panoramor. https://www.ptgui.com/

Men dessa är gjorda med Lr.

Jag håller med dig om linjerna och även strax till höger om vattentornet.

Hur kan du få olika ISO-värden? Om jag förstod videon rätt innan så är det manuell fokus OCH manuell exponering som gäller.

2 minuter sedan, Ulf Ekström a.k.a Himma sade:

Jag håller med dig om linjerna och även strax till höger om vattentornet.

Hur kan du få olika ISO-värden? Om jag förstod videon rätt innan så är det manuell fokus OCH manuell exponering som gäller.

Japp! MEN jag glömde att ta bort auto-ISO :) he he he helt otroligt! Gör ny test imorgon.

1 minut sedan, Ulf Ekström a.k.a Himma sade:

Som dom säger: -gör om, gör rätt. 😉

Jag kom på detta när jag såg de olika ISO-värdena på sista serien med bilder.

Envis som jag är så var jag tvungen att testa med PTGui också för jag hade för mig att jag såg en inställning där man kunde kompensera för foto tagna i A-läge.

Här är resultatet!

PTGui_Panorama.thumb.jpg.ac3e72129ef168cb71cb70f531437668.jpg

10 timmar sedan, ToddeSwe sade:

Jag kör enligt en teori, hellre prova och misslyckas än att aldrig ha provat.

Har full förståelse för resonemanget. men för min egen del, vill jag att resultatet skall bygga på medvetenhet och avsikt om jag skall känna mig nöjd, inte "bara" slumpen, d v s "spray and pray" (om man inte fotograferar väldigt snabbrörliga motiv som fåglar eller andra vilda djur, sport el. dyl.) är inte riktigt min grej.

Jag "letar" aktivt efter platser

Jag försöker också titta efter platser att återkomma till, när jag är ute (utan kamera), men då har vi (kanske) mitt största handikapp och min största utmaning (som det så populärt heter nu för tiden); Bildseendet. Ibland (om mest sällan) tycker jag mig se  en bild nästan med en gång, men oftast ser jag ingenting, och bildseende, är ju inget man kan köpa, för då hade jag nog lagt en hel del pengar på det istället...Men, nästa år tänker jag köpa mig en bil, då hoppas jag på att jag blir mer "mobil" och kan hitta intressanta platser att fotografera på.

men sen har vi ju en minivärld också som man kan få i en buske nära hemmet. :) Makro har ju varit räddningen många gånger när suget tränger på att fota. ALLA mina gräshoppor är tagna på en äng ca 500 meter från hemmet.

Jag har också de förutsättningarna, (om möjligt ännu bättre. Jag bor 10 minuters promenad från ett natura 2000- område, men jag har varit där nere i så många herrans år, på jakt efter havsvandrande öring, att jag inte finner något direkt nöje att gå där nere, för att fota, då jag tycker mig inte se något nytt ö h t.

Men, jag har också mellanringar och makroobjektiv, och makro är ett outforskat område för mig (men det finns ett intresse, annars hade jag inte köpt de prylarna). Kanske det kan bli något av det. Om inte annat, öppnar sig en helt ny värld för mig (bokstavligt talat). Hm, kanske jag går ner inom de närmsta dagarna, om vädret fortsätter som det gjort de senaste 2 1/2 månaderna och se om jag kan få till något !?

men när det blir skarpt läge så är jag så exalterad att jag glömmer det mesta jag har lärt mig. :)

Känner så väl igen mig i detta 😆 !

Tack för länken!

Nöjet är helt och hållet mitt. Delad glädje...

6 timmar sedan, Tony Johansson sade:

Har full förståelse för resonemanget. men för min egen del, vill jag att resultatet skall bygga på medvetenhet och avsikt om jag skall känna mig nöjd, inte "bara" slumpen, d v s "spray and pray" (om man inte fotograferar väldigt snabbrörliga motiv som fåglar eller andra vilda djur, sport el. dyl.) är inte riktigt min grej.

Njae jag skjuter inte allt jag ser, bara det som jag tycker om att se på. Sen försöker jag hitta en vinkel på det. Jag tror att allt har en "vinkel" men kan ha fel där, jag lever iaf efter det. :)

Jag försöker också titta efter platser att återkomma till, när jag är ute (utan kamera), men då har vi (kanske) mitt största handikapp och min största utmaning (som det så populärt heter nu för tiden); Bildseendet. Ibland (om mest sällan) tycker jag mig se  en bild nästan med en gång, men oftast ser jag ingenting, och bildseende, är ju inget man kan köpa, för då hade jag nog lagt en hel del pengar på det istället...Men, nästa år tänker jag köpa mig en bil, då hoppas jag på att jag blir mer "mobil" och kan hitta intressanta platser att fotografera på.

Det är ju det viktigaste av allt i detta sammanhanget. Jag har fått för mig att jag vet när jag ser en bra bild, men att själv ta den kan ju hänga ihop min tes om att allt har en vinkel.

Jag som ibland är avundsjuk på er som bor i en stad där ni kan gå ut och fota en massa människor och intressanta gatubilder som jag bara kan drömma om här i min lilla håla. Fast det där med bilen är inte fel alls, du kan ta dej ut till naturen. Och hela er skärgård skulle jag ju beta av först. :)

Jag har också de förutsättningarna, (om möjligt ännu bättre. Jag bor 10 minuters promenad från ett natura 2000- område, men jag har varit där nere i så många herrans år, på jakt efter havsvandrande öring, att jag inte finner något direkt nöje att gå där nere, för att fota, då jag tycker mig inte se något nytt ö h t.

Förstår att det blir uttömt efter ett tag, känner redan så för flertalet platser jag har varit på. Dom är ju inte så många så man återvänder ju och då blir det så här.

Men, jag har också mellanringar och makroobjektiv, och makro är ett outforskat område för mig (men det finns ett intresse, annars hade jag inte köpt de prylarna). Kanske det kan bli något av det. Om inte annat, öppnar sig en helt ny värld för mig (bokstavligt talat). Hm, kanske jag går ner inom de närmsta dagarna, om vädret fortsätter som det gjort de senaste 2 1/2 månaderna och se om jag kan få till något !?

Ser fram emot att se vad du hittar!

Känner så väl igen mig i detta 😆 !

Är väl glädjen över att hitta "något" som går att fota som slår till. :)

Nöjet är helt och hållet mitt. Delad glädje...

Thumbs up!